سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ادامه مذاکرات با 1+5 گفت: هر زمان که طرف مقابل تصمیم بگیرند طرف ایرانی آماده ادامه مذاکرات خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه مذاکرات با گروه 1+5 تاکید کرد: ادامه مذاکرات می‌تواند مفید و مثبت باشد. درهای گفت‌وگو از سوی ایران همچنان باز است و در صورتی که طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد ایران نیز آماده ادامه مذاکرات خواهد بود.

وی در خصوص مذاکرات ایران و ‌١+5 در استانبول با بیان این‌که روند گفت‌وگوها باید در یک فرآیند طولانی و کامل مورد ارزیابی قرار گیرد،گفت: همانطور که پس از نشست ژنو ‌٣ اعلام شد موضوعی که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد توافق طرفین برای ادامه گفت‌وگوها به منظور همکاری برای یافتن زمینه‌های مشترک باید باشد و بر این اساس مذاکرات استانبول آغاز شد.

مهمانپرست در ادامه به بسته پیشنهادی ایران در نشست استانبول اشاره کرد و گفت: متاسفانه طرف مقابل همچنان بدون طرح مشخصی وارد مذاکرات شده بود و حتی برای انعطاف لازم که طرف ایرانی از خود در این اجلاس نشان داد در حاشیه مذاکرات استانبول بحثی نیز با اعضای گروه وین در خصوص اعلامیه تهران در مورد تبادل سوخت انجام داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه شرط موفقیت گفت و گوها تلاش برای رسیدن به نقاط مشترک با انگیزه همکاری خواند و تصریح کرد: در صورتی که طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد هر زمان که تصمیم بگیرند طرف ایرانی آماده ادامه مذاکرات خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به یک خبرنگار رسانه هلندی که راجع به قول مقامات ایرانی به مقامات هلندی مبنی بر تعویق اعدام یک ایرانی که به زعم این خبرنگار تابعیت دو گانه داشت گفت: اولا تبعه ایرانی، هلندی نداریم. ممکن است شما یک واژه جعلی ایجاد کنید. طبق قانون اساسی ما تابعیت دو گانه را نمی شناسیم.

وی افزود: یک فرد اگر بخواهد تابعیت خود را تغییر دهد باید مراحل کامل این کار را طی کرده و با ترک تابعیت فعلی خود می تواند تابعیت جدید بگیرد ولی این خانم هیچ اقدامی مبنی بر ترک تابعیت فعلی خود نکرده بود بنابراین تابعیت ایرانی داشت و قوانین ایرانی برای همه به یکسان اعمال می شود.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به استقلال قوه قضاییه تاکید کرد: دخالت یک کشور خارجی در جریان محاکممه یک تبعه ایرانی هیچ گاه قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: زمانی از نظر انسان دوستانه درباره پرونده‌های مطرح در دو کشور گفت و گوهایی می شود که موضوع جداگانه‌ای است. کما اینکه برخی سفرای کشورهای اروپایی مراجعه داشتند و برای اطلاع از جزئیات و رفع ابهامات و روشنگری پرونده گفت و گو شد اما اگر قصد دخالت در امور داخلی ایران و روند قضائی پرونده باشد ما اجازه نمی‌دهیم چون سیستم قضائی ما کاملاً مستقل است و هیچکس در کشور ما نمی‌تواند مانع قوه قضائیه شود و یا مانع اجرای حکمی باشد.

مهمانپرست به روند قضایی پرونده این قاچاقچی مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این فرد از وکیل مدافع برخوردار بود و نهایتا قوه قضاییه تصمیم گرفت و تصمیم خود را اجرایی کرد.

وی در واکنش به ادعای خبرنگار هلندی مبنی بر تصمیم هلند بر تعلیق روابط با ایران گفت: اطلاع دقیقی که من از متن مذاکرات دارم به این شکل که مطرح شده صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این در پاسخ به سوالی دیگری در این خصوص تاکید کرده بود: پرونده این زن مراحل قضائی خود را به صورت روشن طی کرده و متهم اعترافات صریحی داشته و در نهایت حکم نهایی صادر شد.

وی از برخورد دو گانه کشورها با پرونده مواد مخدر انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه مواد مخدر توسط قاچاقچیان از ایران به غرب ممکن است ترانزیت شود مناسب این است که کشورهای غربی در حوزه مبارزه با مواد مخدر مشارکت کنند نه اینکه پرونده‌هایی که را که برای موضوع مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می شود را سیاسی کنند و برای فشار به ملت‌ها مورد استفاده قرار دهند.

مهمانپرست اظهارات مقامات هلندی را ناشی از عدم اطلاع از پرونده این فرد دانست و گفت: این اظهارات شتابزده و عجولانه است.

وی در واکنش به اظهارات وزیر دادگستری آلمان که خواستار آزادی دو تبعه این کشور که در ایران بازداشت هستند نیز گفت: پرونده این دو نفر روال قضایی خود را طی می‌کند. امیدواریم هر چه سریع‌تر مراحل قضایی و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات مشخص و سریع‌تر این پرونده به سرانجام برسد.

اما سوال از وضعیت علیرضا عسگری تبعه ایرانی نیز مطرح شد که سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه «پیگیری‌های مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه ادامه دارد» تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف موضوع را دنبال می‌کنند و به محض اینکه اطلاع جدیدی به دست بیاید حتما به اطلاع مردم خواهد رسید.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =