مهر نوشت : همایش"سهروردی" با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دانشگاه تهران و دانشگاه حلب در اردیبهشت ماه سال آینده در سوریه برگزار می‎شود.

دکتر شهین اعوانی با اعلام این خبر گفت: همایش "سهروردی "از 20 تا 22 اردیبهشت ماه سال آینده در دو شهر حلب و دمشق با شرکت بیست نفر از اساتید که هفت نفر ایرانی هستند برگزار می‎شود.

وی افزود: این همایش که همایشی بین دانشگاهی و تخصصی است با همکاری دانشگاه های کشورهای عربی از جمله دانشگاه حلب و دمشق از سوریه و مؤسسه پژوهشی جکمت و فلسفه ایران و دانشگاه تهران از ایران برگزار می‎شود.

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اهداف این کنگره را گسترش فلسفه اسلامی در جهان اسلام ذکر کرد و گفت : کشورهای عربی مشکلات خاص خود را در فلسفه دارند. شما وقتی به این کشورها برای مثال به سوریه نگاه می‎کنید فیلسوف را از کشور خود می‎دانند اما اینکه فیلسوف فلسفه‎اش چیست و چه گفته ‎است در آن قسمت نقص دارند. هدف اصلی این کنگره معرفی سهروری و فلسفه‎اش در کشورهای عربی است و از اهداف دیگر این کنگره تعامل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با دانشگاه های سوریه و کشورهای اطراف آن است. با این همایش یک تعاملی اتفاق خواهد افتاد و ما با تعامل و ارتباطی که با آنها برقرار خواهیم کرد منابع خود را قوی می‎کنیم و این منابع را به آنها پیشنهاد می‎کنیم.

اعوانی محورهای این کنگره را هفت محور اعلام کرد و گفت: هرکسی که در این محورها توسط فراخوان ما مقاله‏ای بدهد که حرف نویی داشته باشد به سوریه اعزام خواهد شد و الا کسانی که تز دکترایشان درباره یکی از هفت محور ذکرشده باشد یا کتابی در این زمینه‏ها تألیف کرده باشند برای سخنرانی دعوت خواهند شد. این هفت محور عبارتند از: 1- جایگاه سهروردی در تاریخ فلسفه و تمدن اسلامی. 2- اوضاع فکری سیاسی علمی حلب در عصر سهروردی. 3- بخش تحلیلی درباره آثار سهروردی. 4- آراء خاص سهروردی در فلسفه که این قسمت را آقای دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی برعهده خواهند داشت. 5 -ارتباط عرفان و فلسفه در آثار سهروردی. 6 سهروردی رمز ارتباط فرهنگی میان ایران و جهان عرب. 7 تأملاتی درباره محاکمه سهروردی.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =