مجموعه 10 هزار عکس از چارلی چاپلین در موزه الیزه شهر لوزان اتریش به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرآنلاین، سم استورژ مدیر جدید موزه الیزه این مجموعه عکس را فرصتی بی‌نظیر برای موزه می‌داند.

کارنامه چاپلین به عنوان بازیگر و کارگردان از اواخر دهه 1910 در عکس‌های متعددی ثبت شده است. نتیجه این عکس‌ها 10 هزار نگاتیو و تصویر شد که پیشتر جز دارایی خانواده چاپلین بود.

اکنون این مجموعه به موزه اهدا و از آنها در برپایی نمایشگاه و برنامه‌های آموزشی استفاده می‌شود. همچنین قرار است این مجموعه به صورت کتاب چاپ شود.

نام نمایشگاه «چاپلین در قاب» است و شامل 250 عکس پشت صحنه است، همچنین در طول این نمایشگاه 20 صفحه نمایش کلیپ‌هایی از فیلم‌های «عصر جدید» و «روشنایی‌های شهر» پخش می‌کنند.

دانیل ژراردین، گرداننده این موزه گفت: «تاریخ زندگی چاپلین بازیگر و کارگردان به روایت تصویر است. نکته جالب استفاده او از عکاسی برای پرداخت و معرفی اسطوره شخصیت ولگرد است.»

مضمون اصلی این نمایشگاه تبدیل شدن شخصیت ولگرد از دزدی فرصت‌طلب در سال 1914 به انسانی دوست‌داشتنی در فیلم‌هایی چون «پسربچه» و «روشنایی‌های شهر» است.

روی یکی از دیوارهای موزه ردیفی از عکس‌های ولگرد با ژست‌های مختلف قرار گرفته است با همان کلاه معروف، کت تنگ، سبیل‌های جارویی و کفش‌های بزرگش.

عکس و سینما
هدف بخشی از این نمایشگاه برقراری «گفت‌وگو» بین عکس و تصویر متحرک است. در هر اتاق این نمایشگاه بخش‌هایی تدوین‌شده از فیلم‌های «دوش‌فنگ»، «روشنایی‌های شهر» و «عصر جدید» نمایش داده می‌شود.

یکی از عکس‌های جالب این مجموعه شگفت‌انگیز مربوط به پشت صحنه «عصر جدید» است، اگر به خاطر داشته باشید در صحنه‌ای از فیلم دست‌های چاپلین مثل یک ماشین مدام پیچ‌ها را سفت می‌کند، این عکس جالب مربوط به انتخاب بازیگر زن برای بازی در همین صحنه است.

یوجین چاپلین، پسر چاپلین در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشت. برای او این نمایشگاه معنایی بیش از تصاویر زندگی و کار پدرش داشت. او گفت: «ما شاهد تکامل چاپلین و حرکت او در سطوح مختلف زندگی‌اش هستیم. اما خیلی از عکس‌های این نمایشگاه به سادگی تاریخ سینما را بیان می‌کنند.»

پناهگاه سوییس
برای یوجین چاپلین رسیدن این عکس‌ها به سوییس پس از عبور از پاریس، روتردام و هامبورگ شکوه دیگری دارد.

چاپلین سال 1952 به همراه خانواده‌اش از آمریکا به سوییس نقل مکان کرد. او در دوران مکارتیسم متهم به «فعالیت‌های ضدآمریکایی» شده بود. چاپلین 25 سال بعد در سوییس درگذشت.

پسر چاپلین در ادامه گفت: «زندگی او سه مرحله داشت؛ کودکی در انگلستان، زندگی پر فراز و نشیب در آمریکا و آرامش در سوییس.»

بخشی از این نمایشگاه تاثیر چاپلین بر جنبش آوانگارد اوایل قرن بیستم را نشان می‌دهد. برای نمونه فرنان لژه، نقاش فرانسوی فیلم انیمیشن مهم سال 1924 خود به نام «باله مکانیکی» را با تاثیرپذیری از چاپلین ساخته است. در نمای اول این فیلم چهره فردی شبیه چاپلین را می‌بینیم که به سبک کوبیسم طراحی شده و در تصویر این طرف و آن طرف می‌رود.

بخش دیگر این نمایشگاه کتابچه‌ای را به نمایش می‌گذارد که در آن تکه‌های روزنامه‌های سراسر دنیا درمورد چاپلین گردآوری شده است. این بریده جراید را خود چاپلین جمع‌آوری کرده است.

استورژ در این مورد گفت: «واکنش مطبوعات در پرداخت شخصیت ولگرد تاثیر بسیاری بر چاپلین گذاشت.»

سوییس‌اینفو / 28 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

52141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 2
    پشت این چهره خندون اون همیشه غصه داره این همه شکلک و بازی واسه نونه در میاره
  • محمد IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 2
    پشت این چهره خندون اون همیشه غصه داره این همه شکلک و بازی واسه نونه در میاره