چهارمین شب منتقدان سینمایی با حضور پرتعداد سینماگران و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم شب منتقدان سینمایی جمعه شب هشتم بهمن در فرهنگسرای ارسباران برپا شد و در این برنامه علاوه بر تقدیر از هوشنگ کاووسی و محسن سیف دو منتقد پیشکسوت، جوایز بخش جشنواره مطبوعات سینمایی و برگزیده‌های بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاه داوران انجمن منتقدان اهدا شد.

با حضور شهرام شکیبا در مقام مجری مراسم روی سن، چهارمین شب منتقدان سینمایی به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و در اولین بخش از محسن سیف منتقد پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.

الوند: شخصیت محسن سیف سوته‌دلی دارد
برای تقدیر از این منتقد سیروس الوند و خسرو دهقان روی سن حاضر شدند. الوند با اشاره به آشنایی قدیمی‌اش با این سیف گفت: «این عادت منتقدان است که وقتی فیلم خوبی می‌بینند پیاده راه می‌روند و به آن اثر فکر می‌کنند. با محسن سیف خیلی راه می‌رفتیم و در مورد فیلم‌ها صحبت می‌کردیم.»

او ادامه داد: «نگاه سیف همواره نوعی تلخی دوست‌داشتنی داشت و شخصیت او سوته‌دلی... تلخی نگاه او برگرفته از واقع‌بینی اوست. او خوب قصه می‌نویسد و خوب شعر می‌گوید و نقد می‌نویسد و امیدوارم هیچ‌گاه واژه‌ها را در ذهنش محصور نکند و بنویسد.»

دهقان نیز در سخنان کوتاهی گفت برای انجمن منتقدان احترام زیادی قائل است.

محسن سیف نیز بعد از دریافت لوح و تندیس انجمن منتقدان بیان کرد: «خیلی خوشحالم دوستانم هنرمندان و آدم‌های نامداری شدند. خیلی زود متوجه شدم نمی‌توانم آدم نامداری شوم، اما همواره تلاش کردم آدم باشم.»

کثیریان: برای برگزاری شب منتقدان تردید داشتیم
بعد از پخش تیزر مربوط به دوره‌های قبلی جشن منتقدان کیوان کثیریان دبیر شب منتقدان روی سن حاضر شد و گفت: «پیش از این به دوستان رسانه‌ای گفته بودم برای برگزاری این مراسم تردید زیادی داشتیم. تا اینکه به هرحال تصمیم گرفتیم چهارمین شب منتقدان را برگزار کنیم. از یکسال قبل داوری‌های دو بخش جشنواره فیلم فجر و مطبوعات سینمایی آغاز شد و در بخش مطبوعات سینمایی هر کس که علاقه‌مند بود اثرش را در اختیار داوران انجمن قرار داد.»

او ادامه داد: «طرح انتخاب نقدهای برتر 30 سال اخیر را در دست اجرا داریم که علی علایی مسئولیت این بخش را برعهده دارد. اگر این طرح به نتیجه برسد کاری ماندگار انجام خواهد شد.»

کثیریان گفت: «امسال ارزش مادی جوایز را خیلی کم کردیم و امیدواریم ارزش معنوی آن بسیار بالا باشد. از همکاری موثر موسسه تصویر شهر و آقای دکتر داروغه‌زاده بسیار تشکر می‌کنم. دوست تهیه‌کننده‌ای نیز از این مراسم حمایت کردند که خودشان برخلاف اصرار ما ترجیح دادند نامشان اعلام نشود.»

دبیر جشن از مرکز موسیقی بتهوون، شهر کتاب، نشر هرمس و موسسه سوره مهر به عنوان دیگر حامیان مراسم یاد کرد.

گلمکانی: شوق نوشتن در کاووسی فوق‌العاده است
مراسم با بزرگداشت هوشنگ کاووسی منتقد برجسته و پیشکسوت ادامه پیدا کرد. این منتقد به دلیل بیماری امکان حضور در سالن را به دست نیاورد، اما سخنان خود را برای برگزاری این مراسم تقدیر در قالب گفت‌و‌گویی ضبط شده بیان کرد.

در بخش تقدیر از این منتقد هوشنگ گلمکانی و حمیدرضا صدر روی سن آمدند.

گلمکانی درباره کاووسی گفت:‌ «او بسیار فوق‌العاده است و این همه مدت کارکردن به خصوص در 10 سال اخیر بسیار اعجاب‌انگیز است. او همچنان عادت دارد طولانی بنویسد و حجم مطالبش زیاد باشد و وقتی هم به آن مطلبی را سفارش می‌دهیم در طول سفارش چندبار تماس می‌گیرد و گزارش می‌دهد که کار در چه مرحله‌ای است. او در 87 سالگی شور و ذوق جوان‌ها را دارد.»

صدر نیز کاووسی را منتقدی فعال خواند و گفت: «زمانی که آقای کاووسی سکته مغزی کرده بودند، فقط به نوشتن فکر می‌کردند و این شور و شوق با وجود تجربه بسیار طولانی ایشان همچنان در کارها و حجم آثارشان قابل مشاهده است.»

افشار: بازیگر «برفوش» یا بفروش بودن بد نیست
مراسم با اعطای جوایز بخش برگزیده‌های بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاه داوران انجمن ادامه پیدا کرد و مهناز افشار که برای دریافت لوح بهترین بازیگر نقش اول برای «طبقه سوم» روی سن حاضر شده بود، گفت: «اینجا ایستادن توانایی می‌خواهد. بعد از پانزده شانزده سالی که کار می‌کنم همچنان احساس می‌کنم رسالت بازیگری برعهده من است. از تمامی منتقدانی که با انتقادها و نظرات خود موجب شدند اینجا بایستم تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «بازیگر فیلم بفروش یا «برفوش» بودن بد نیست و سینمای ایران به فیلم و قصه و بازی خوب نیاز دارد.»

جواهریان: جایزه امید می‌دهد
نگار جواهریان بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «طلا و مس» بعد از دریافت جایزه خود گفت: «جایزه به برنده خود امید می‌دهد. برای همه کسانی که این روزها امیدی ندارد آرزوی امید می‌کنم.»

ملکی: برخی مدیران به جای حمایت با هنرمندان ژست می‌گیرند
کامران ملکی که برای اهدای جایزه روی سن حاضر شده بود با اشاره به اینکه حمایت‌های مورد انتظار از شب منتقدان سینمایی صورت نگرفته، گفت: «اینکه انجمن منتقدان سینمایی با دست خالی و بودن حمایتی که باید صورت بگیرد مراسم برگزار می‌کنند و مدیران سینمایی بجای این حمایتها با هنرمندان عکس می‌گیرند جای تاسف دارد.»

او ادامه داد: «در یکی دو سال اخیر مدیران و سینماگرانی را داشتیم که اتفاقا در کار خود ناموفق ظاهر شده‌اند و برخی سینماگران برجسته را شاه‌نشین سینما نامیده‌اند. همان‌ها امسال با آثار همین کارگردانان در جشنواره فیلم فجر ژست برگزاری جشنواره پرشور می‌گیرند.»

احمدی: این جایزه را به خودم نمی‌گیرم
مهران احمدی برگزیده بخش بازیگری مکمل مرد برای حضور در فیلم سینمایی «هیچ» بعد از دریافت جایزه گفت: ‌«این جایزه را به خودم نمی‌گیرم و آن را به حساب لطف دوستان می‌گذارم. از شما تشکر می‌کنم و با احترام مقابل شما می‌ایستم و می‌خواهم از دوست 20 ساله‌ای که امشب جایش اینجا خالی است یاد کنم؛‌ عبدالرضا کاهانی.»

حسینی: در آروزی مرز انسانیت هستم
شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای حضور در فیلم سینمایی «پرسه در مه» دریافت کرد. او بعد از کسب جایزه گفت: «از هیئت داوران و انجمن محترم منتقدان صمیمانه برای این انتخاب تشکر می‌کنم. امیدوارم به جایی برسیم که آقای سیف در ابتدای برنامه گفتند؛ مرز انسانیت؛ جایی که آرزوی رسیدن به آن را دارم.»

جابر قاسمعلی که برای اهدای جوایز این بخش روی سن آمده بود از زنده یاد مسعود بهاری یاد کرد و علاقه دیوانه‌وار او را به سینما ستود.

فرخ‌نژاد: بنویسید من بالاخره جایزه گرفتم
حمید فرخ‌نژاد جایزه ویژه هیئت داوران را برای مجموعه آثارش در یکسال اخیر دریافت کرد و بعد از حضور روی سن که با تشویق پرشور حاضران همراه بود، گفت: «خوشحالم، بنویسید من بالاخره جایزه گرفتم. از اصغر فرهادی تشکر می‌کنم و خوشحالم که جایزه‌ام را از او گرفتم.»

او ادامه داد: «امسال دو خبر خوب گرفتم، یکی آزادی «به رنگ ارغوان» و دیگری آزادی «آتشکار» و امیدوارم خداوند همه فیلم‌های دربند را آزاد کند!»

او همچنین در پایان سخنانش از منتقدان تشکر کرد و یادآور شد گرفتن تایید از منتقدان کاری سخت و جایزه گرفتن از آنان کاری سخت‌تر است.

حاجی‌میری: فهم استاندارد مشکلات ما را حل می‌کند
سعید حاجی‌میری در بخش رعایت استانداردهای حرفه‌ای تهیه‌کنندگی جایزه دریافت کرد و گفت: «اهمیت این جایزه به این مسئله برمی‌گردد که آن را از منتقدان سخت‌گیر می‌گیرم؛‌ منتقدانی که بعضی مواقع کم انصاف می‌شوند،‌ اما اکثریت آنان چنین نیستند.»

او ادامه داد: «بحث استاندارد که در بیانیه داوران انجمن آمد بحث بسیار مهم و کلمه شریفی است که کم‌توجهی به آن در بخش‌های مختلف جامعه مسئله‌ساز می‌شود. توجه به این استانداردسازی بسیاری از مشکلات را در سینمای ایران برطرف می‌کند.»

حاتمی‌کیا:نیش و نوش اصحاب قلم را احتیاج داریم
ابراهیم حاتمی‌کیا که برای ساخت «به رنگ ارغوان‌» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد، گفت: « من 20 سال پیش، از خواندن بعضی از نقد‌ها عصبانی می‌شدم. به زیرزمین خانه‌ام می‌رفتم و آنجا این متن‌ها را می‌خواندم، اما نمی‌توانم این‌ها را نخوانم. چرا که نیش و نوش اصحاب قلم برای ما سینماگران لازم است.»  او ادامه داد: «در شرایطی که حریم‌ها به هم ریخته و دوغ و دوشاب در سینما با هم قاطی شده و تنه‌هایمان به هم می‌خورد، بیشتر محتاج این هستیم که نگهبانان و نویسندگانی هنر، ما را بیشتر رصد کنند و حیات ما به آنها بستگی دارد.»

معتمدآریا: برخلاف بی‌مهری‌ها مهربانی تقسیم کنیم
فاطمه معتمدآریا که برای اهدای جوایز روی سن آمده بود با اشاره به جایزه‌ای که قرار بود به خبرگزاری فارس به عنوان بهترین سرویس سینمایی سایت‌‌ها اهدا شود، گفت: «ای کاش آقای گبرلو اینجا بودند و من علی‌رغم فحش‌هایی که به من می‌دادند می‌گفتم ما مهربانی ارائه می‌کنیم. امروز می‌خواهم بگویم باید مهربانی ارائه کنیم و سینما بیشتر از هر چیزی به مهربانی نیاز دارد و ما وقتی با هم مهربان باشیم، دیگر کسی به ما بی‌مهری نمی‌کند.»

مرجان ریاحی مدیر پایگاه خبری فیلم کوتاه از برگزیده بخش سایت‌های سینمایی بعد از دریافت جایزه خود از دستان فاطمه معتمدآریا، گفت: «در کشوری که مدیران به جای حمایت قصد رقابت دارند، کارکردن بسیار مشکل است.»

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =