محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزی که مصری ها آن را روز خشم نامیدند، پس از اقامه نماز جمعه، درمیان خوشه های خشم، به سمت میدان قاهره حرکت کرد تا بدین گونه انقلاب مصر را به نام خود ثبت کند.

محمدرضا نوروزپور
محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزی که مصری ها آن را روز خشم نامیدند، پس از اقامه نماز جمعه، درمیان خوشه های خشم، به سمت میدان قاهره حرکت کرد تا بدین گونه انقلاب مصر را به نام خود ثبت کند.

اگرچه او گفته است که آمدنش به مصر برای مدیریت  تغییرات سیاسی در این کشور است اما مدیریت تغییرات سیاسی همان رهبری سیاسی برای براندازی رژیمی است که بوی پوسیدگی از آن سال هاست که به مشام می رسد. از همین رو البرادعی به محض ورود به این کشور در جمع تظاهر کنندگانی که با شعار " ملت خواستار سرنگونی نظام است " و " ای مردم به تظاهرکنندگان بپیوندید" و " ای آزادی ، ما جوانان مصری باز می گردیم " حاضر شد. 

اعتراضات روز خشم را که فعالان اینترنتی برگزار کرده بودند به طور ناگهانی سراسر مصر را فراگرفت به طوریکه برخی از تحلیلگران منطقه نسبت به سقوط حکومت مبارک امیدوار شده اند. در این میان البرادعی رئیس جمعیت ملی تغییر نیز از فرصت نهایت استفاده را کرده و اعلام کرد آماده است تا رهبری مرحله انتقالی مصر را در صورت درخواست مردم از وی بر عهده بگیرد.

او که روز پنجشنبه از اتریش وارد مصر شد، در بدو ورود به این کشور تصریح کرد که به مخالفان دولت مصر در تظاهرات علیه رژیم مبارک خواهد پیوست و اینگونه تنور اعتراضات را گرم کرد. اصلی ترین مخالف کنونی در مصر که 68 سال دارد می کوشد تا سکانداری انقلابی را که هنوز نه آن را مخملی، نه رنگی و نه اسلامی خوانده اند در دست گیرد و آن را به سرمنزلی برساند.  البرادعی که حزب مخالف دولت خود را پس از پایان مأموریتش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فوریه سال 2010 تشکیل داد اکنون می کوشد تا با حضور به موقع در میان تظاهرات سند انقلاب را به نام خود بزند.  ترتیب داد و گفت که در انتخابات آینده این کشور در صورت برآورده شده شرایطش مبنی بر سالم برگزار شدن آن شرکت خواهد کرد.

دستگیری البرادعی

درهمین حال روز جمعه در حالی که ده ها هزار نفر از مردم مصر در شهرهای مختلف دست به راهپیمایی زده و شعارهایی ضد حکومت مبارک سر می دادند هزاران مامور امنیتی مسلح، به همراه هزاران مامور امنیتی لباس شخصی نیز برای خنثی کردن اعتراضات بسیج شده بودند.

برخی از نیروهای امنیتی در مسیرهای اصلی رسیدن سیل جمعیت به میدان اصلی قاهره سد بستند و ماشین های آب پاش ضد شورش به سمت گروهی که البرادعی را در میان خود گرفته بودند اقدام به پاشیدن آب کردند. خبرهای بعدی از جمله گزارشی که به نقل از الجزیره منتشر شد حاکی از حمله گروهی از ماموران امنیتی به حلقه البرادعی و دستگیری و انتقال او به مکانی نامعلوم بوده است. این خبر البته تا عصر روز جمعه نه تایید و نه تکذیب شده است.  46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =