سلامهای توصیفی، شهادت و گواهی امام صادق (ع) به عظمت و برتری قیام عاشورا، اهداف قیام امام، قاتلان امام، عبرت آموزی از سالار شهیدان و تجدید بیعت با سرور شهیدان از فرازهای این زیارت است.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی امامت و مهدویت با اشاره به اینکه روز اربعین و به قول شیخین - شیخ مفید و شیخ طوسی- بازگشت اهل حرم امام حسین (ع) از شام به مدینه، و روز ورود اولین زائر آن حضرت جابربن عبدالله انصاری به کربلا، برای زیارت امام حسین (ع) است، گفت: »زیارت آن حضرت در این روز مستحب است و به فرموده امام حسن عسکری(ع) از نشانههای مؤمن است. این زیارت را شیخ طوسی در کتاب تهذیب الاحکام که یکی از کتب اربعه است و در کتاب دعایی مصباح المتحجد نقل کرده است و در واقع زیارت از حیث جایگاه و سندیت معتبر و بسیار مورد تاکید است.»
حجت الاسلام محمد صادق کفیل در گفتوگو با «خبر» گام اول در زیارت را امام شناسی و عاشورا شناسی دانست و تاکید کرد: «در زیارت اربعین حدود 60 صفت درباره امام حسین (ع) نقل شده است و در آن میخوانیم: «او امامی است که همه میراث انبیا در وجود او جمع شده است و خدا هر آنچه به همه انبیاء داده بود به وجود نورانی ایشان عرضه داشته است. امام پناه مومنین، ستون دین و از ارکان دین است».
به گفته وی امام حسین (ع) خون خود و اهل بیتش را به خدا هدیه داد تا بندگان خدا را از جهالت نجات دهد و به مسیر رستگاری هدایت کند.
حجت الاسلام کفیل ویژگی دیگر زیارت اربعین را تبیین همراهی صبر با جهاد دانست و به دشمنشناسی تشریح شده در این زیارت اشاره و بیان کرد: «در دشمنشناسی دلایل دشمنی دشمنان ذکر شده است. حب دنیا، عدم آشنایی با معاد و تبعیت از هوای نفس و جدا شدن از قیامت موجب شد عدهای در مسیر خطا قرار بگیرند و با ولی خدا دشمنی کنند.»
وی اشاره به ظهور و سیر قیام حضرت مهدی (عج) را محور دیگری در زیارت اربعین دانست و اذعان کرد: «هر منتظر عاشورایی با قرائت زیارت اربعین نقش خود را مشخص میکند، تسلیم قلبی و آماده شدن برای یاری امام عصر (عج) و آماده شدن برای لحظهای که اذن فرج داده شود از وظایف منتظران است که در فرازهای آخر زیارت اربعین به آنها اشاره شده است.»
وی معتقد است که اربعین یعنی آماده شدن برای ظهور و فرج امام زمان(عج) و زیارت اربعین یعنی گام برداشتن برای ظهور و تجدید بیعت با امام عصر (عج).
نظر شما