۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۱

،'نجیب میقاتی' نخست وزیر اسبق لبنان هم نامزدی خود برای تصدی این پست را اعلام کرد.

تنها چند ساعت قبل از آغاز جلسه مجلس لبنان با رییس جمهوری این کشور برای آغاز مشورتها جهت تعیین نخست وزیر جدید و پس از اعلام رسمی نامزدی سعد حریری برای تصدی پست نخست وزیری ،'نجیب میقاتی' نخست وزیر اسبق این کشور هم نامزدی خود برای تصدی این پست را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از بیروت، این اقدام میقاتی در حالی صورت می گیرد که 'میشل عون' رییس حزب آزاد ملی لبنان و از سران جریان 8 مارس یکشنبه شب در سخنانی رسانه ای از نجیب میقاتی و 'عمر کرامی' به عنوان نخست وزیران اسبق و 'محمدصفدی' وزیر اقتصاد فعلی لبنان به عنوان سه گزینه 8 مارس برای احراز پست نخست وزیری لبنان نام برد.
رییس حزب آزاد ملی لبنان سه گزینه یاد شده را به عنوان افراد مورد نظر برای احراز پست نخست وزیری توسط جریان 8 مارس ذکر کرد اما سایر منابع خبری از نجیب میقاتی به عنوان گزینه اصلی جریان 8 مارس نام بردند.
خبرگزاری النشره لبنان هم از پیگیری های عربستان و قطر برای انتخاب گزینه حد وسط مانند میقاتی خبر داد و نوشت: سوریه نیز نظر مثبتی بر روی میقاتی دارد.
خبر دیگر اینکه نماینده ای از سوی میقاتی شب گذشته با سعد حریری دیدار کرده ولی بر اساس اخبار منتشره این دیدار نا موفق ارزیابی شده است. حریری در نوار صوتی که اخیرا از وی منتشر شده ،نجیب میقاتی را به ارتباط نزدیک با دولت سوریه متهم کرده است.
پیش از این از عمر کرامی به عنوان گزینه اصلی 8 مارس برای نخست وزیری لبنان نام برده می شد اما دبیرکل حزب الله یک شنبه شب گفت: کرامی از اطمینان 8 مارس تشکر کرده و گفت که سنی از من گذشته و مرحله حساس کنونی نیازمند فعالیت، تلاش و نشاط است و بهتر این است راه حل دیگری بیابید ولی اگر امور متوقف شد و راه دیگری وجود نداشت، وظیفه خود می دانم برای حمایت از مقاومت و کشور این مسئولیت را برعهده بگیرم.
سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه ما از موضع مردان بزرگ در چنین بحرانی تشکر می کنیم، گفت: ما مشورت های خود را ادامه خواهیم داد و در خلال چند ساعت آینده به نتیجه ای دست خواهیم یافت.
اما تنها چند ساعت پس از سخنان وی، نجیب میقاتی که یکی از سرمایه داران بزرگ لبنان است که در شمال لبنان در شهر طرابلس ساکن است و پیشتر نیز نخست وزیری را بر عهده داشته است، نیمه های شب رسما نامزدی خود را اعلام نمود.
وی ایجاد صلح و آرامش در صحنه سیاست داخلی در شرایط حساس کنونی را علت نامزدی خود اعلام کرده و نامزدی خود را نتیجه بحث و مشورت با تمامی گروههای لبنانی خواند تا لبنان را از وضعیت کنونی خارج کنند.
وی در پاسخ به سوالی که او را نامزد جریان خاصی خوانده بود، گفت: من نامزد جریان اعتدال هستم و از تمام افرادی که به من اطمینان کردند تشکر می کنم.
میقاتی روابط خوبی با ایران دارد و چندی پیش در گفت و گو با ایرنا گفته بود: بدون شک جمهوری اسلامی ایران دارای موضع نسبت به منازعه اعراب و اسرایل و حمایت از حقوق اعراب و برپابی کشور فلسطین به پایتختی قدس است.
وی با اشاره به حمایت کامل ایران از لبنان و مردم آن در برابر رژیم صهیونیستی افزود: ایران نقش بزرگی در حمایت مردم جنوب و پایداری آنان در خاک جنوب و محو آثار تجاوزهای رژیم صهیونیستی در جنگ سال 2006 اسراییل علیه لبنان دارد.
نجیب میقاتی پیش از این در فروردین 84 نیز نخست وزیری لبنان را در دوره ریاست جمهوری امیل لحود بر عهده داشته است.48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =