۲۷ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

گمنام‌ پرآوازه

محمود اسعدی
گمنام‌ پرآوازه

عطار شخصیتی ناشناخته یا کم‌شناخته شده نیست. آثار او هم اکنون در اقصای جهان پراکنده و راز و نیاز بسیاری کسان بزرگ در عرصه علم و هنر و ادب است.

سرشت و سرنوشت عطار به گونه‌ای است که برخی او را با بودا مقایسه کرده‌اند. سیر زندگی از تجارت و زیارت همگنان خویش تا اسطوره و افسانه مانندی راه و مرام او چنان پر ملکات، افسون کننده و الهام‌بخش است که حیات و ممات آدمی را چون طوبایی ثمربخش جان و جهان  می‌بخشد. چنین شخصیتی در چنان موقعیتی که قرن‌ها زمان و زمانه را درنوردیده است چگونه می‌توان درک و هضم کرد؟ به‌راستی عطار، این عطر فرّار را چه‌سان می‌توان شناخت و اساسا امروز در دهه دوم قرن بیست و یکم، گفتار و کردار عارف هشت قرن پیش چه حاجتی از ما روا می‌کند؟
«از قلب تو می‌روید نبض غزلی تازه
پنهان شده‌ای در من، گمنامِ پر آوازه»


شاید عشق به حیات و شهوت دانستن معنی زندگی، انسان امروز را شیفته عطار می‌کند.

به‌زعم استاد شفیعی‌کدکنی لازمانی و لامکانی ویژگی اغلب آثار عطار است و او جلودار و پیشاهنگ کنسرت زمان است. به همین روی تاثیر او بر حکیمی چون مولانا چنان ژرف و گسترده است که یک جمله حکیمانه عطار دست‌مایه چندین داستان مفصل و در عین حال عمیق و پر مغز مثنوی که بزرگ‌ترین حماسه روحانی بشر است می‌شود از نظر عطار همه هستی در یک لحظه متراکم می‌شود و همه چیز در یک "آن" قرار می‌یابد در این صورت برداشت خطی و دایره‌ای از زمان بی‌معنی می‌شود.

بیش از ۳۰ سال پیش، پس از ۳ سال پیگیری کنگره جهانی عطار نیشابوری را برگزار کردیم که در آن شخصیت‌های بزرگی همچ‌ون دکتر سیدجعفر شهیدی، دکتر الهی‌قمشه‌ای، دکتر اصغر دادبه، دکتر کزازی و دکتر پورجوادی همراه با ده‌ها استاد خارجی شرکت داشتند. هم‌زمان کتاب "دریای جان" هلموت ریتر  توسط استاد زریاب‌خویی از متن آلمانی به فارسی ترجمه شد و این اثر سترگ که آراء و افکار شیخ عطار را در ۲ مجلد ۹۰۰ صفحه‌ای تشریح و تبیین کرده بود به جامعه ادبی ارائه شد.

فرهنگسرای، سیمرغ ساخته و آرامگاه عطار بازسازی و چندین  نهاد دیگر در شهر نیشابور افتتاح شد اکنون سال‌هاست روز ۲۵ فروردین روز عطار نام‌گذاری شده و اصحاب فکر و اندیشه به یاد و نام این حکیم الهی گرد هم می‌آیند تا با گرامی‌داشت شیخ عطار پیام او را با زبان نو به جهانیان عرضه کنند.

خوشبختانه امسال مراسم بزرگداشت عطار در جزیره کیش با حضور استاد غلامحسین ابراهیمی‌دینانی برپا می‌شود که اتفاق مبارکی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    استاد محترم، "بزعم" بار منفی دارد.