۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
در سوگ استادی پرتلاش و تاثیرگذار

النًعمةُ إذا فُقدت ، عُرفت. درگذشت سلالة السادات دکتر سید ضیاء الدین عسکری ، فرزند مرحوم آیة الله علاًمه سید مرتضی عسکری (ره) وداماد مرحوم آیة الله حاج شیخ محمود أخوان انصاری (ره )، موجب تأثر گردید.

ایشان علاوه بر تبار والای خود ، از جایگاه وشخصیت علمی ویژه ای برخوردار بود که خود موجب تواضع وفروتنی وادب گستری او گردیده بود که تمام حرکات وسَکَنات وارتباطات او ، نشان از جایگاه علمی وتبار والای او داشت.

ازبیش از چهار دهه پیش ، آن هنگام که به دامادی مجتهد خدمتگزار ، مرحوم عمویم آیة الله انصاری در آمد ، از نزدیک با وی آشنا شده ، ودر طول این دوران ،( ما رأیت منه إلاً جمیلا) .

مرحوم دکتر عسکری ، از دانشکده أصول الدین بغداد که یکی از دست آوردهای مرحوم علامه عسکری بود ، فارغ التحصیل گردید وپس از هجرت همراه پدر ،مدارج عالیه خویش را تا دکترا در رشته زبان وادبیات عرب در دانشگاه تهران به پایان برد. وی مدتی در دانشگاه فردوسی مشهد ، به تدریس ادبیات وزبان عرب پرداخت .

آنگاه با دعوت از سوی دانشگاه شهید بهشتی تهران ، سالها در این راستا به تربیت دانشجو پرداخت وجایگاه علمی ، تواضع ، دانش پروری وجز اینهای او ، زبانزد محافل علمی رشته خویش ودوستدارانش گردیده بود.

مرحوم دکتر عسکری ، علاوه بر فعالیتهای دانشگاهی خود ، سالها در موسسه ومرکز  وزین ووالای دائرة المعارف بزرگ اسلامی که به همت توانای عماد الأخیار جناب دکتر  سید محمد کاظم بجنوردی برپا گردیده وآثاری بس سترگ وارزشمند ومنحصر ،تا کنون به میراث وتراث اسلام وشیعه تقدیم داشته است ، به فعالیت وأثر گزاری پرداخت ونزدیک به دو دهه در بخش عربی این مرکز علمی ، به ویراستاری ونیز تقدیم مقالات وجز اینها پرداخت.

وی در طول این دوران همواره در کنار مرحوم علامه ، به تحقیق در أسناد وروایات وأحادیث اهل بیت علیهم السلام پرداخته ویار وویراستار وبطور کلًی بازوی توانای آن محققً ،به ویژه در دوران پایانی عمر با برکتش یعنی مرحوم علامه عسکری بشمار می آمد.

علامه عسکری که در طول عمر با برکت خویش ، بیش از بیست ودو عنوان کتاب برجسته ودر عنوان وتحقیق خود ، بی نظیر به جامعه تقدیم داشت ، از آن جمله مهمترین کتاب‌های او خمسون و مائه صحابی مختلق، التوسل بالنبی (ص) و التبرک بآثاره، عبدالله بن سبأ و اساطیر اخری ، همه به زبان عربی بود که ویراستاری وخدمات فراوانی را این مرحوم در کنار پدر ، دراین  راستا ارزانی داشت.

از آنجا که علامه عسکری، عقیده داشت ،در کنار وحی بیانی (قرآن)، باید به وحی غیربیانی، یعنی سنت و گفتار معصومین هم پرداخت ، بنابراین او با تکیه بر منابع اسلامی، کتب شیعه و اهل سنت را مورد بررسی قرار داده است که مرحوم دکتر سید ضیاء الدین عسکری ، بازویی توانا ، ویراستاری قدرتمند، وامینی معتقد در کنار پدر بشمار می رفت.

سرانجام این استاد توانا ، با بیادگار گذاشتن کوهی از باقیات الصالحات که تا جهان برپا است ، به عنوان میراثی جاودان بشمار می آید ، بامداد امروز جمعه سوم اسفند ۱۳۹۷ شمسی ، بدرود حیات کرده وبه ندای پروردگارش ، لبیک گفت.

این ضایعه اسفناک را به دوخاندان علامه عسکری وأخوان انصاری قمی وهمسر ودوستداران وهمکارانش ، تسلیت عرض می کنم. روح ورضوان الهی را برای آن استاد پرتلاش ، وصبر وأجر جزیل را برای بازماندگان خواستارم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1234719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =