ورود جواد شمقدری به معاونت سینمایی در سال 1388 نه تنها موجب شد مدیریت جشنواره فجر از بنیاد سینمایی فارابی جدا شود بلکه نگاه‌های تازه‌‌ای را نیز وارد این رویداد سینمایی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، انتصاب دبیری غیر از مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان دبیر جشنواره فجر هرچند هنوز حرکتی ناپخته به نظر می‌رسد، اما تغییر رویه‌هایی را در جشنواره فجر موجب شده است.

مدیران سینمای ایران بعد از سال‌ها سراغ چهره‌‌هایی برای تقدیر در مراسم آغازین جشنواره فیلم فجر می‌روند که بیش از پیش نشانگر غلبه نگاه‌های خودی در انتخاب است.

در حالی که پیش از سال 1388 منوچهر طیاب مستندساز قدیمی و خوش‌سابقه سینمای ایران تجربه تقدیر در جشنواره فیلم فجر را داشت، رضا برجی به عنوان مستندسازی که آثاری از جنگ کشورهای مختلف ثبت کرده بود تقدیر شد و این خود رویه تغییر رویکرد در گزینش افراد را به نمایش می‌گذارد.

تقدیر از مهدی فقیه که دو سال قبل در جشنواره فیلم کودک و نوجوان مورد تقدیر قرار گرفته بود و بیژن محتشم در دوره 29 نشان از انتخاب چهره‌هایی دارد که گزینش آنان چندان حاشیه‌ساز نیست.

هرچند هر دوره برگزاری مراسم بزرگداشت اقدامی مورد توافق بین سینماگران و مدیران بوده و در صورت موافق نبودن سینماگران برای برپایی چنین مراسمی طبیعی است دست مدیران نیز تنگ باشد.

جدول و گزارش مربوط به بزرگداشت‌های جشنواره فجر در سال‌های 76 تا 79 را اینجا، 80 و 81 را اینجا، 82 و 83 را اینجا و 84 تا 87 را اینجا بخوانید.

سال و دوره برگزاری جشنواره

دبیر، معاون سینمایی و وزیر ارشاد

بزرگداشت‌ها

1388، بیست و هشتمین دوره

دبیر: مهدی مسعودشاهی، معاون سینمایی: جواد شمقدری و وزیر: محمد حسینی

داریوش ارجمند، اسحاق خانزادی، محمدتقی پاک‌سیما و رضا برجی

1389، بیست و نهمین دوره

دبیر: مهدی مسعودشاهی، معاون سینمایی: جواد شمقدری و وزیر: محمد حسینی

مهدی فقیه و بیژن محتشم

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =