۰ نفر
۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سودان کشوری اسلامی است. اما کشوری که در جنوب ایجاد می‌شود،به هیچ وجه اسلامی نخواهد بود، تصریح کرد همگان تصور می‌کنند که اهالی جنوب سودان مسیحی هستند، در حالیکه اصلا اینطور نیست و اکثرا معتقد به ادیان ابتدایی هستند.

جاوید قربان اوغلی سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی در گفتگویی با خبر در پاسخ این سوال که پیامدها و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی جدایی جنوب سودان چه خواهد بود،جواب داد تعداد مسیحیان و مسلمانان در این کشور برابر و حتی می‌توان گفت که تعداد مسلمانان بیشتر است، اما با جدایی، دولتی مسیحی در این کشور روی کار خواهد آمد.براساس آخرین اطلاعات بدست آمده به دلیل سیل کمکهای غربی به این بخش و حجم انبوه آن، از هم اکنون وابستگی این کشور به غرب و قدرتهای بزرگ کاملا محرز و مشخص است.

مدیرکل سابق آفریقای وزارت خارجه ایران اظهار داشت رژیم صهیونیستی در حال حاضر نفوذ زیادی در این کشور به دست آورده است و حتی رابطه بسیار خوبی با جان کارانگ، رهبر سابق جنوب برقرار کرده است.یقین دارم که اسراییل طمع زیادی به جنوب سودان به عنوان منطقه‌ای کاملا استراتژیک دارد. یکی از دلایل آن رود نیل است.

وی در ادامه گفتگوی خود افزود همه می‌دانیم که نیل شاهرگ حیاتی سودان و مصر است. بنابراین تسلط بر سرشاخه‌های آن (نیل سفید و آبی)ثأثیرات مهم و قابل توجهی بر اقتصاد سودان خواهد داشت.از سوی دیگر تغییر مواضع سودان از دیگر اهداف اسراییل است.با توجه به قرارگرفتن سودان در جبهه مخالفین اسراییل در مناقشه اعراب و اسراییل، جنوب سودان طعمه بسیار خوبی برای تحت فشار قرار دادن سودان و مصر است.

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =