۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۲

علی حق

بالاخره مسئله فیلترینگ سایت‌های اینترنتی ختم به خیر می‌شود. چرا که وزیر ارتباطات وعده داده که به زودی ایده تفکیک اینترنت پاک و ناپاک در کشور اجرایی خواهد شد. با اجرای این ایده، در ایران اینترنت پاک خواهد شد و دسترسی به آن بخش از اینترنت که بعضاً برای کسب و کارهای کثیف و غیراخلاقی به کار می‌رود کلاً منتفی خواهد شد. چرا که دولت قصد دارد با راه‌اندازی یک سرور مرکزی در شیراز، اطلاعات مورد نیاز کاربران را پس از پالایش و رصد سایت‌های خارجی به صورت پاک در دسترس قرار دهد. بدین ترتیب ایران دارای یک شبکه ملی اینترنتی خواهد شد.

در صورت اجرای این طرح دیگر هیچ کاربری با پیغام "دسترسی به این سایت مطابق قوانین ممکن نیست" یا پیغام‌هایی با این مضمون مواجه نخواهد شد. سرعت دسترسی به اطلاعات هم در شبکه اینترنت افزایش می‌یابد، چرا که دیگر لازم نیست این پیغام درخواست اطلاعات به شبکه خارجی برود و از طریق شبکه داخلی، با سرعت بیشتری در قالب پهنای باند گسترده‌تری به مقصد می‌رسد.

البته از زمان طرح این وعده تاکنون 4 سال می‌گذرد و وزیر ارتباطات 19 مهرماه نیز اعلام کرده بود که این طرح تا 3 ماه دیگر نهایی و اجرایی می‌شود. وعده‌ای که موعد آن امروز به پایان می‌رسد. البته پیشتر دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات گفته بود، اجرایی شدن این طرح نیازمند یکهزار میلیارد تومان اعتبار است که طی 3 سال اول اجرای آن هیأت وزیران پس از عدم‌تصویب آن توسط مجلس تنها 566 میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داد. با این حال وزیر ارتباطات گفته است: "این طرح را در دنیا هم مطرح خواهیم کرد. "

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =