انوشیروان محسنی بندپی

 انوشیروان محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یکی از نماینده های قدیمی است که بسیاری از تلاش ها برای بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم را در سه مجلس گذشته دیده است. به گفته او این پیشنهاد معمولا با مخالفت سفت و سخت دیگر نماینده ها مواجه می شود.

خبرهای تایید نشده ای درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی منتشر شده است. با این هدف که آموزش پزشکی از وزارت بهداشت جدا شود، این خبر درست است؟

ما هم این خبر را شنیدیم. اما تکذیب شد. زمانی که دولت تصمیم گرفت دانشگاه علوم پزشکی ایران را در علوم پزشکی تهران ادغام کند، یکی از بحث ها این بود که یکی از زمینه ای ادغام همین انتزاع است. معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت همان زمان تکذیب کردند. گفتند نمی خواهند به این سمت بروند. انها توجیه کردند که هدف کوچک سازی دستگاه ها و افزایش توانایی ها در بعد آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی بوده است. البته آن ادغام هم برخاسته از کار کارشناسی نبود، اما بعد برایش توجیه داشتند.

اما در دولت و هم در مجلس بسیاری دنبال بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم هستند.

برای بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم، باید حداقل در برنامه پنجم قانونش مصوب می شد. درواقع انتزاع آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، احتیاج به مصوبه و قانون دارد و باید در مجلس انجام شود. اگر هم این پیشنهاد را بدهند، با مخافلت جدی و سختی مواجه می شوند.

کسی این طرح را در مجلس پیشنهاد نداد؟

از زمان مجلس ششم نماینده های زیادی دنبال انتزاع آموزشی پزشکی از وزارت بهداشت هستند، همان موقع هم رای نیاورد. در مجلس هشتم، در زمان بررسی قانون توسعه پنجم، برخی از نماینده های عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات این پیشنهاد را داشتند که با مخالفت جدی مواجه شد و اصلا به صحن علنی نیامد.

اگر دولت بی اطلاع مجلس این کار را بکند، مجلس می تواند واکنشی داشته باشد؟

این چون تغییر ساختاری است، حتما باید در مجلس مصوب شود. ادغام علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی تهران، احتیاج به مصوبه نداشت، چون قرار نبود تغییری در ساختار آموزشی بوجود بیاید.

سابقه داشته که دولت تغییرات ساختاری این چنینی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می کند، ممکن است این تغییر هم در  همان جا مصوب شود؟

نه، چون مجلس آموزش پزشکی را به وزارت بهداشت سپرده است، امکان تغییر آن جارخ از مجلس وجود ندارد. بااین حال این تصمیم بعدی اگر اتفاق بیفتد با مقاومت جدی مجلس و صاحب نظران آموزش پزشکی مواجه می شوند

همکاران شما در مجلس و بسیاری از مدیران وزارت علوم، اعتقاد دارند جدا بودن آموزش پزشکی از دیگر رشته ها، ضربه هایی را به دانشگاه های مختلف زده. برخی هم معتقدند وظیفه وزارت بهداشت، اموزش نیست.

نه، ما خلاف این را اعتقاد داریم. من و بسیاری از همکاران دیگر معتقدم یکی از نقاط قوت ما در نظام سلامت، ادغام آموزش پزشکی با درمان است. آمار نشان می دهد فارغ التحصیلان رشته های پزشکی به دلیل تجربه عملی هنگام آموزش، خلاقیت بیشتری نسبت به دیگر علوم دارند. همچنین فدراسیون جهانی پزشکی با توجه به بررسی هایی که بر نظام سلامت ایران در 30 سال گذشته انجام داده، اعلام کرده است ادغام آموزش پزشکی با درمان، یکی از نقاط قوت نظام سلامت ایران است. /42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =