۵ نفر
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
خوش‌نویسی ایرانی هم از چین می‌آید

رضا علی‌نوری از حضور گسترده محصولات خوش‌نویسی چینی در بازار ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گالری والی این روزها میزبان غبارنویسی‌های رضا علی‌نوری با عنوان «مشق دل» است. این اولین نمایشگاه خوش‌نویسی رضا علی‌نوری در زمینۀ غبارنویسی است.

غبارنویسی یکی از تکنیک‌های خوش‌نویسی است که در آن خط بسیار ریز یا به اصطلاح غبار محور کار هنرمند است و دلیل این نام‌گذاری دیده شدن این خطوط از فاصله دور به شکل گرد و غبار است.

رضا علی نوری درباره این مجموعه می گوید: «غبار نویسی روی بوم کار بسیار دشواری است. هر اثر حداقل سه ماه زمان می برد که معادل هزار ساعت است و این نمایشگاه ماحصل دو سال تلاش شبانه روزی من است. در نوشتن غبار باید از قلم خیلی سفت و محکم استفاده شود و از آنجایی که این روزگاران به دنبال راحتی و رخدادهای سریع الوصول هستند دیگر کمتر کسی زمان خود را برای نوشتن این نوع خط صرف میکند، بنابراین این شیوۀ خطاطی در حال فراموشی است.»

علی نوری معتقد است در خط غبار به شیوه مختص خود رسیده است، او توضیح می دهد: «نوشتن این نوع خط بر روی کاغذ کار سختی نیست اما من غبار را بر روی بوم می نویسم؛ بوم خشک و زیرسازی نشده. برخی از خطاطان به اندازه ای روی بوم رنگ میزنند که مانند کاغذ نرم و منعطف میشود اما ماندگاری خطاطی غبار بر روی بوم زیرسازی نشده خیلی بیشتر است.»

او در مورد کاربردهای این نوع خط در گذشته گفت: «به عنوان مثال می‌توان از کبوتر نامه رسان نام برد که اغلب کاغذهایی که به این روش ارسال می‌شد بسیار کوچک بودند و با خط ریز نوشته می‌شدند.»

این هنرمند در پایان گفت: «متأسفانه مسئله تحریم ها دامن ما هنرمندان را نیز گرفته. ما مرکب خوب برای نوشتن نداریم و باید منتظر شویم مسافرانی از کشورهای دیگر مرکب بیاورند و از طرفی محصولات چینی بازار خطاطی ایران را نیز مصادره کرده و تابلو ون یکاد چینی فروخته می‌شود و مردم به دلیل قیمت پایین از این محصولات وارداتی استفاده می‌کنند. با همۀ این مصائب من سعی می‌کنم از سبک زیبای غبار نویسی محافظت و میراث داری کنم و همچنین اثری ماندگار و جاودانه خلق کنم که پس از مرگم آثارم به جا بماند.»

نمایشگاه آثار رضا علی‌نوری با عنوان «مشق دل» تا ۲۰ آذر در گالری والی دایر است.

۲۴۱۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1209541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =