روز فراموش نشدنی بورس

علی حق: سیزدهم دی ماه برای فعالان بازار سرمایه بدل به سندی شد تا دیگر به نحس بودن عدد 13 وقعی ننهند چرا که در جریان داد و ستدهای این روز سد مقاومت شاخص کل بازار پس از سه ماه نوسان بالاخره شکسته شد و رکورد 19 هزار واحدی این شاخص برای بورس اوراق بهادار تهران ثبت شد.

در پایان معاملات روز دوشنبه شاخص کل با 123 واحد افزایش نسبت به روز شنبه، تا 19 هزار و 21 واحد صعود کرد. بیشترین تاثیر مثبت را بر این رشد، افزایش قیمت سهام شرکت‌های مخابرات ایران با 24 واحد، سایپا با 21 واحد، ملی صنایع مس ایران با 18 واحد، ایران‌خودرو با 10 واحد و خدمات انفورماتیک با 6 واحد داشت. شاخص صنعت نیز با رشد 94 واحدی نسبت به روز یک‌شنبه در 14 هزار و 350 واحد متوقف شد.

فعالان بازار سرمایه در سومین روز هفته کاری جاری در حالی دست از رقابت برای معامله سهام  کشیدند که ارزش بازار سهام به بیش از 900 هزار و 257 میلیارد ریال یعنی بیش از 90 میلیارد دلار رسیده بود. آرزویی که مدیران بازار سرمایه از سال 84 تا کنون در انتظار تحقق آن بودند.

از طرف دیگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری دربورس هم از ابتدای سال تا کنون به بیش از 52 درصد رسید. از این رشد 20 درصد به بازده نقدی شرکت‌ها و تقسیم سود سالانه در مجامع و 32 درصد دیگر ناشی از رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌ها اختصاص داشت.

همچنین طی سال جاری آمار کدهای جدید صادره نسبت به مدت مشابه سال گذشته  50 درصد افزایش پیدا کرده و از 45 هزار کد در سال 88 به 67 هزار کد در سال جاری رسیده که نشان‌ دهنده آشتی دوباره مردم با بازار سرمایه کشور است.

این در شرایطی بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از زمستان سال 83 و طی ماه های باقی مانده تا برگزاری انتخابات سال 84 از اوج 13 هزار و 800 واحدی سیر نزولی به خود گرفت و در پاییز سال 84 به 10 هزار واحد کاهش یافت. همچنین طی سال 82 بورس سهام تهران بازده 120 درصدی را به عنوان رکورد ثبت کرده بود. در طول دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، شاخص کل بورس تهران حتی تا محدوده 7 هزارواحدی هم کاهش یافت. این شاخص یکروز پس از اعلام نتایج انتخابات سال 84 در محدوده 12 هزار و 200 واحد قرار داشت. در دوره فعالیت کابینه اول احمدی نژاد، چهار بار شاخص کل مرز روانی 10 هزارواحد را شکست ولی دوباره به محدوده 4 رقمی بازگشت.

کارشناسان نگرانی های موجود در خصوص نتایج سیاست های انبساطی دولت، جوسازی های منتقدان سیاسی احمدی نژاد و نیز تحرکات سیاسی غرب علیه اهداف هسته ای کشور را علت اصلی رکود بازار سرمایه در این دوره اعلام می کردند.

در آغاز سال جاری شاخص کل بورس تهران 12 هزار و 537 واحد بود ولی از ابتدای سال 89 تا کنون با 7 بار رکورد شکنی بیش از 6 هزار و 471 واحد رشد کرد.

به طوری که پس از رکوردهای 30 فروردین، 19 اردیبشهت، 22 تیر ، 11 و 27 مردادماه ، 17 مهرماه وبالاخره امروز، شاخص توانست رکوردهای 13 تا 19 هزار و 21 واحدی را به ثبت برساند.

از 17 مهرماه تا کنون کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در انتظار شکست خط مقاومت 19 هزار واحدی بودند. به باور تحلیلگران بازار سرمایه در صورت عبور شاخص کل از این محدوده، رشد بازار تا 21 هزار واحد ادامه خواهد داشت. حتی خوشبین های بازار پیش بینی می کنند طی نیمه اول سال آینده که با رونق فصلی معاملات سهام مصادف است، شاخص کل بازار سهام تهران تا 32 هزار واحد صعود کند.

هر چند بورس اوراق بهادار تهران سابقه 43 ساله دارد ولی شاخص کل بازار سرمایه با مبدا 100 واحد فعالیت دوباره خود پس از انقلاب اسلامی را  پس از جنگ تحمیلی یعنی سال   69  آغاز کرده است. اما بررسی ها نشان می دهد که صعود شتابان شاخص کل همواره در سال های پایانی دور دوم ریاست جمهوری دولت های پس از جنگ یعنی در فاصله سال های 72 تا 75 و 81 تا83  رخ  داده است.

براین اساس برخی کارشناسان پیش بینی می کنند رشد شاخص کل با تبعیت از سیر تاریخی خود حداقل تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد.

اما فارغ از تحلیل های تاریخی، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که با اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها همزمان با افزایش استقبال از خرید سهام شرکت هایی که اصلاح قیمت حامل های انرژی تاثیر قابل توجهی در سوددهی آنها ندارد، شاخص ها با شتاب بیشتری رشد خواهند کرد. این پیش بینی بر این داده ها استوار است که هم اکنون سهم اصلی در بازار سهام از آن بانک ها و بیمه هاست. لذا نیمی از شرکت‌های حاضر در بورس یا در گروه خدماتی‌ها قرار دارند و یا مصرف انرژی نقش مهمی در سودآوریشان ندارد. بنابراین قابل تصور بود که سهامداران صنایع انرژی بر در پی تغییر ترکیب سبد سهام خود باشند.

این تاثیر فارغ از نمودار شدن اثر مثبت اجرای هدفمندی یارانه‌ها رقابتی‌تر شدن اقتصاد ایران است. البته مدیران بازارسرمایه قضاوت قطعی در مورد تاثیر مثبت هدفمندسازی یارانه ها بر شرکت های بورسی را منوط به انتشار گزارش های تازه مالی آنها می دانند.

در این میان همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت با افق 100 دلار، قیمت‌های جهانی برخی محصولات فلزی و پتروشیمی افزایش یافته است. همچنین پیش‌بینی ها حاکی از پایان دوران رکود اقتصاد جهان در سال نو میلادی است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز اطمینان بازار از بی اثر بودن تحریم های غرب علیه ایران و بالا بودن نرخ بازدهی بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی را در رشد شاخص های بورس تهران موثر می دانند.

حال بازار سرمایه کشور با سوال از سوی خوشبین ها مواجه است که مقصد بعدی شاخص کل کجاست، 21 یا 32 هزار واحد؟

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
    0 0
    باور نکنید این امارهارو ساختگی هست.مگه میشه وقتی تمام بورس های دنیا شاخص رکودی دارند بورس ایران با وجود تحریم شاخص صعودی داشته باشد.من یکی از ضرر خورده ها در بورس تهران هستم
  • سهامدار IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    وقتی هیچ بازاری برای سرمایه گذاری وجود نداره مردم پولهاشون رو به بورس می آرن .بخاطر همین شاخص قیمتهای بورس افزایش پیدا می کنهوگرنه اوضاع و احوال صنعت رو هر عاقلی می دونه و موضوعی که همیشه ثابت شده اینه که با اوضاع مساعد صنعت شاخص بورس مثبت و با اوضاع نامساعد اون بورس منفی می شه .