محمود دودانگه

طرح تحول اقتصادی یک توفیق بزرگ علمی است. کشور زمانی می‌تواند در رفع مشکلات موفق‌تر عمل نماید که نظام پژوهشی و اجرایی بر روی یک ریل حرکت کنند.

در همین راستا چهارمین جشنواره پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد که ضمن اظهار خرسندی از نهادینه شدن این جشنواره در سطح ملی و مجموعه بازرگانی، باید این امر را ارزشمند تلقی کرد. البته شائبه عدم برگزاری این جشنواره به دلیل تقارن با ایام محرم و صفر وجود داشت ولی وزیر بازرگانی بر انجام این مهم تاکید بسیاری داشتند.

ضمن ابراز امیدواری از اینکه جشنواره پژوهشی همه ساله با همکاری دیگر دستگاه‌ها و معاونت‌های وزارت بازرگانی با شکوه‌تر نسبت به سال گذشته برگزار شود، باید به این نکته اشاره کرد که اگر چه روند بسیار خوبی در مباحث پژوهشی طی سال‌های گذشته وجود داشته است ولی همچنان فاصله بسیاری تا نقطه مطلوب وجود دارد.

بر این اساس می توان گفت که پژوهش مبتنی بر حل مساله موثر است، اما برای پیدا کردن جایگاه واقعی پژوهش باید نتیجه تحقیقات به راه حلی برای رفع مسائل و مشکلات تبدیل شود. در حال حاضر فاصله بین نظام اجرایی و پژوهشی بسیار است.

از آنجا که می توان وزارت بازگانی را پیشانی اقتصادی کشور خواند  توسعه بخش بازرگانی موجب پیشروی دیگر بخش‌ها ی کشور می‌شود از این رو باید موضوعات دانش‌پایه در وزارت بازرگانی مورد توجه جدی قرار گیرد.در این رابطه باید پتانسیل‌های موجود در کشور را مورد اشاره قرار داد چرا که با توجه به موقعیت فیزیکی و جغرافیای کشور، ایران می‌تواند به قطب تجارت منطقه تبدیل شود.

موضوعی که دور از ذهن نیست و می توان آن را در کنار دیگر توفیقات حاصل‌شده در بخش‌های مختلف کشور طی یک سال گذشته، قرار داد.  تصور من این است که طرح تحول اقتصادی اگر ارزشمند‌تر از رشد در زمینه‌های انرژی هسته‌ای، هوا و فضا و پزشکی نباشد، کم ارزش‌تر نیست و این مساله در نوع خود بی‌نظیر است.

یک فرآیند طولانی و مستمری در چارچوب تحلیل و پژوهش در حوزه‌های مختلف در زمینه اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها صورت گرفت و با توجه به اجرایی شدن تحقیقات انجام شده می‌توان هدفمند کردن یارانه‌ها را یک نمونه واقعی پژوهشی برشمرد ؛ چرا که اگر شعار ما این است که علم باید ثروت تولید کند باید از اتلاف‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، جلوگیری شود.

علی رغم پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه در کشور، مردم از نحوه توزیع و اثر بخشی آن ناراضی بودند، بر این اساس باید عنوان کرد که چنانچه اتلافی در کشور صورت گیرد به معنای این است تدبیر و پژوهش جای خود را در کشور پیدا نکرده است.

با توجه به اتفاقی که بعد از اصلاح قیمت‌ها در زمینه جلوگیری از اتلاف در کشور افتاده است، قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و به طور جامع‌تر طرح تحول اقتصادی علاوه بر توفیق اجرایی یک توفیق بزرگ علمی محسوب می‌شود.

در این میان باید به این موضوع نیز اشاره کرد که  بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی جهت اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی انجام شده است، بر این اساس زمانی که نظام علمی و اجرایی با همگام شوند نتیجه مطالعات اثر بخش خواهد بود.

علاوه بر توفیقات کسب شده در سطح ملی، موفقیت‌های بسیاری در سطح بازرگانی کشور حاصل شده است که کسب رتبه نخست موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در یازدهیمن جشنواره تجلیل از پژوهشگرانی و فناوران بر‌تر و اولین همایش مدیرت از جمله آنهاست.

در پایان جا دارد یک بار دیگر به این نکته تاکید شود که در این راستا باید تلاش کنیم که به قطب علمی منطقه و نقطه اتکایی برای برنامه‌ریزی در کشور تبدیل شویم.

* معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =