دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: بالغ بر ۹۰درصد دیدگاه ها بین مذاهب اسلامی مشترک است و اختلافات موجود نیز تنها در فروع دین می باشد.

 

به گزارش خبر آنلاین از خبرگزاری تقریب، آیت الله تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار هیئت دانشگاهی الجزایر با ایشان ، با اشاره به اهمیت موضوع تقریب مذاهب اسلامی، آن را راهکاری برای دستیابی امت اسلام به وحدت برشمرد و خاطرنشان کرد:وحدت عملی تنها از راه وحدت علمی امکان پذیر است.

وی اختلاف دیدگاه را امری طبیعی توصیف کرد و اظهار داشت:هیچ گاه وحدت کامل افکار محقق نخواهد شد اما در صورتی که بتوانیم بین دیدگاهها تقریب و نزدیکی ایجاد کنیم به وحدت عملی دست خواهیم یافت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مشترکات بین مذاهب را حداکثری خواند و تصریح نمود: بالغ بر ۹۰درصد دیدگاه ها بین مذاهب اسلامی مشترک است و اختلافات موجود نیز تنها در فروع دین می باشد.

وی با تاکید بر لزوم دقت نظر مسلمانان در استفاده از تقریب عملی، گفت: اگر امت اسلامی بداند که چگونه با مسائل اختلافی کنار بیاید، این اختلافات رحمت اند اما در صورتی که اختلافات به تفرقه و درگیری بینجامد باعث ایجاد شکاف در جهان اسلام خواهد شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی، با تاکید بر اینکه تفرقه و از هم گسستگی بین مسلمانان کفر و عذاب است، بیان داشت: در قرآن کریم بارها بر دوری از تفرقه تاکید داشته است؛از جمله آیات[ ولا تکونوا کاللذین تفرقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البینات واولئک لهم عذاب الیم (الانفال)] ، وفی سورة ال عمران [ یوم تبیض وجوه وتسود وجوه فأما اللذین اسودت وجوههم اکفرتم بعد ایمانکم ]که خداوند آن را مایه عذاب و کفر عنوان می کند.

وی در بخش دیگری از این دیدار به ارتباطات و مناسبات دوستانه ایران و الجزایر اشاره کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر کنفرانس های اسلامی بسیاری از جمله کنفرانس" ابو فراس الحمدانی"از سوی آقای "بوتفلیقة" رئیس جمهور الجزایر در این کشور برگزار شده است که هیئت های ایرانی در آن شرکت کرده اند و در همگرایی بین علمای اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی نقش عمده ای ایفا کرده است.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه در پاسخ به سوال دکتر"عمار مساعدی" یکی از اعضای هیئت الجزایری مبنی بر جایگاه زبان عربی در دانشگاه های ایرانی، گفت: زبان عربی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه والایی برخوردار است تاجایی که بر لزوم تدریس آن در مدارس و دانشگاههای ایران تاکید شده است و ملت ایران از این مسئله استقبال می کند؛ در حالی که در دوران رژیم طاغوت در ایران، سعی بر این بود که محیطهای علمی را از زبان عربی دور ساخته تا آنها نتوانند مفاهیم قرآنی را درک کنند.

وی افزود: اما در حال حاضر جامعه ایرانی شاهد یک نهضت قرآنی با حمایتهای همه جانبه مسئولان نظام و در راس آنها رهبر معظم انقلاب است تا جایی که قاریان کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن که در کشورهای مختلف برگزار می شود حایز رتبه های برتر می شوند.

آیت الله تسخیری همچنین به حادثه تروریستی اخیر در چابهار اشاره کرد و گفت: دشمنان اسلام تلاش خود را معطوف برانگیختن فتنه مذهبی کرده اند که حادثه تروریستی اخیر که توسط گروهک تروریستی جندالله سامان داده شد، رهاورد آن بود؛ اما ملت ایران می دانند برادران اهل سنت کشورمان از اعضای این گروه برائت جسته و آنها را دست نشانده های دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی امریکا می شمارند.

دکتر عمار مساعدی رئیس دانشکده فقه و حقوق دانشگاه الجزایر نیز در این دیدار با تقدیر از تلاشهای وحدت گرایانه آیت الله تسخیری برای گسترش همکاریها بین مسلمانان در جهان اسلام بر لزوم دوری از تفرقه تاکید کرد.

گفتنی است در پایان این دیدار که با حضور دکتر "محمد حسن تبرائیان"معاون بین الملل مجمع تقریب،"عزیز سلامی" معاون دانشگاه الجزایر، و تنی چند از شخصیتیهای علمی و دانشگاهی کشورمان برگزار شد، هدایایی به رسم یادبود به هیئت الجزایری اهدا گردید.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۶
    0 0
    اصل مطلب درست اما نمی گذارند سیاست پیشه گان نمی گذارند آن ها که کمتر غم دین بیشتر دلسوز دین می نمایند و همین یعنی اختلافات جزیی را کلی کردن.