رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) گفت: اگر انحرافی در دین‌داری مردم پدید آید بزرگ‌ترین گناه را مسوولان صدا و سیما مرتکب شده‌اند که جلوی انحراف را نگرفته و دین را به مردم معرفی نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، صبح امروز در همایش دین و رسانه گفت: وظیفه امروز ما این است که خودمان دین را بشناسیم و مردم را به سمت این‌که خواهان اسلام و اجرای احکام آن شوند سوق دهیم و صدا و سیما سنگین‌ترین مسوولیت را در این زمینه برعهده دارد.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: امام‌خمینی(ره) و شهدا بیشترین سخنانشان درباره اسلام و حفظ آن است از این رو ما باید ارزش‌های اسلامی را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم تا دیگران اسلام دیگری را به ما غالب نکنند.

مصباح‌یزدی تصریح کرد: رسانه‌ها در این زمینه بالاترین نقش را دارند تا خط امام را که همان خط اسلام است تبیین کنند و با رعایت اصول روان‌شناسی مردم را به این سمت سوق دهند که خواهان اسلام و اجرای احکام آن باشند و سنگین‌ترین مسوولیت بر عهده صدا و سیما است.

وی در بخش ابتدایی سخنانش با بیان این‌که دین تعاریف متعددی دارد، عنوان کرد: در یکی از این تعاریف، دین اموری است که رابطه انسان را با خدا تنظیم می‌کند که شامل اموری همانند نماز و روزه و عزاداری و سینه زنی می‌شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) ادامه داد: اگر دین را به این معنا بگیریم ارتباطش با رسانه بسیار محدود است و در همین مسائل خلاصه می‌شود اما دین تعبیر دیگری هم دارد که با قرآن و روایات سازگارتر است.

وی بیان کرد: تعریف دیگر دین از بینش و باورهای انسان شروع می‌شود و تمامی ابعاد زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و ... را در بر می‌گیرد؛ هر چیزی از این دیدگاه مطالعه شود دینی است.

مصباح‌یزدی با بیان این‌که فرهنگ سکولار غربی، دین را اموری سلیقه‌ای و شخصی می‌داند، عنوان کرد: اسلام و قرآن این دیدگاه را قبول ندارند، طبق نظر اسلام ریشه‌های دین اصول دین هستند آن هم نه با تفسیر عامیانه‌ای که ما از اصول دین یاد گرفته‌ایم.

وی با اشاره به دو نگرش دو قطبی درباره انسان در جهان که یکی از نگاه ماتریالیستی و دیگری از نگاه قرآنی به او می‌نگرد، اظهار کرد: در نگاه غربی، انسان موجودی است که از اسپرم به وجود آمده و طی 90 سال یا کمتر و بیشتر قرار است در این دنیا باشد و بعد هم نابود می‌شود در حالی که از نگاه اسلام و قرآن انسان هرگز نمی‌میرد و زندگی او بی نهایت است و هیچگاه نابود نمی‌شود و تنها لباس عوض می‌کند.

 رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) تأکید کرد: در دیدگاه ماتریالیستی که تنها راه شناخت را حس می‌داند نمی‌توان معاد و خدا را اثبات کرد اما در نگاه اسلامی، علاوه بر حس، عقل و وحی نیز به‌عنوان راه شناخت مطرح هستند و وحی هم غیرقابل تردید است.

وی با بیان این‌که هنوز مکاتب بشری نتوانسته‌اند به خوب و بد پاسخ یقینی بدهند، تصریح کرد: بسیاری از مکاتب بشری خوب و بد را تابع قرارداد می‌دانند و برایشان پسند جامعه و مردم مطرح است اما از دیدگاه دینداران تمامی افعال اختیاری انسان هم تابع دین است.

مصباح‌یزدی، بیان کرد: مردم ایران ثابت کرده‌اند به نماز و روزه و دعای سحر و .. علاقه زیادی دارند، اگر در دینداری مردم به همین حد اکتفا کنیم تولید چند برنامه برای جلب رضایت آن‌ها کافی است، اما اگر دین را به معنای دیگرش تعریف کنیم در اینجا دیگر تنها رضایت مردم در کار نیست بلکه خدا و قیامت در کار است و مسوولان فرهنگی ابتدا باید جواب خدا را بدهند و باید کاری کنند که مردم علاوه بر شادی دنیوی شادی ابدی داشته باشند.

مصباح‌یزدی، عنوان کرد: اگر با تعریف اول از دین سر و کار داشته باشیم می‌گوئیم فعال برای دنیا برنامه می‌سازیم اگر قیامتی هم بود چون فردا شود فکر فردا کنیم، اما دین می‌گوید انسان باید در همین عمر کوتاه سرنوشت بی‌نهایت خود را رقم بزند، آن روز دیگر روز عمل نیست بلکه روز حساب است.

وی افزود: براساس این نگاه دیگر مسوولان صدا و سیما تنها در برابر مجلس و دولت و مردم مسوول نیستند بلکه قبل از همه در مقابل خدا مسوولیت دارند و برنامه‌هایشان نباید به زندگی دنیا معطوف باشد.

مصباح‌یزدی، با بیان این‌که برخی شادی دنیا را با شادی آخرت قابل جمع نمی‌دانند، تأکید کرد: البته اسلام به گونه‌ای است که می‌توان شادی دنیا را با آخرت جمع کرد، هم می‌توان در این دنیا رفاه عالی داشت و در عین حال به سعادت آخرت هم لطمه‌ای نخورد.

وی گفت: برای سنجش نسبت دین و رسانه ابتدا باید ببینیم مراد از دین کدام دین است و بعد از رابطه میان این دو سخن بگوئیم.

این استاد حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: اگر مراد از دین تعریف دوم است وظیفه رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در این زمینه بسیار سنگین است و اگر انحرافی در دین مردم پدید آید مسوولان این رسانه مرتکب بزرگ‌ترین گناه شده‌اند.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    چندي پيش هم آیت‌الله صافی گلپایگانی، با اشاره به ضرورت رعایت حجاب کامل بانوان در محل کار، گفت: اینجانب سازمان صدا و سیما را در زمینه عفاف و حجاب مسئول و مقصر می‌دانم. همچنين هشدار و تهديپ شديد اللحني هم از سوي آيت الله وحيد به سيماي ضرغامي داده شد. به آقاي ضرغامي با اين همه مدال افتخار بايد تبريک گفت.
  • سيد IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    درودبرآقاي مصباح يزدي،يادگاربزرگ حضرت آقابهجت.
  • علیرضا IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    مجید دلنبندم «غالب» نه «قالب» در جمله ی دیگران اسلام دیگری را به ما «غالب» نکنند نه اسلام دیگری را به ما «قالب» نکنند. کی می خوای یاد بگیری
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    پس روحانیت چه وظیفه ای دارد؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    راستی جرا دوست داریم همه جی را به گردن دیگران بیندازیم. اگر حجم سخنان و برنامه های دینی صدا وسیما را جمع کنیم شاید هزاران باربیشتر از طول دوره حیات دین اسلام سخن از دین شده است . اما چرا باز میلنگیم؟ مشکل از کجاست ؟؟
  • ايراني IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    صداوسيما رابدهيددست جاسبي درسنش مي كند،باورنمي كنيد ازنمايندگاني كه مدر ك دانشگاه آزادي دارندبپرسيد....
  • ali DE ۱۹:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    دوستان عزیز امروز سالروز زلزله بم هستش روزی که حدود چهل هزار تن از هموطنهای عزیزمان زیر اوار جان باختند. یادی از این عزیزان بکنیم.