نظر نهایی شورای نگهبان در تأیید دهمین انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام شد.

نسرین وزیری: نظر نهایی شورای نگهبان در تأیید دهمین انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام شد. این درحالی است که سه نامزد معترض روز گذشته اظهارنظری نکردند. در مورد اینکه درباره اعتراضات احتمالی از این پس امکان طرح وجود دارد یا نه و چگونه می‌توان به بررسی آنها پرداخت، نظر مشترکی میان صاحب‌نظران وجود ندارد.

اکثریت صاحب‌نظران سیاسی بر این باورند که نظر شورای نگهبان قطعی است و همه جز تمکین به آن چاره دیگری ندارند. نظری که نه تنها مورد تأکید و اعتنای اصولگرایان و حامیان دولت است بلکه برخی اصلاح‌طلبان میانه‌رو نیز آن را می‌پذیرند و معتقدند که قانوناً راهی برای ادامه اعتراضات وجود ندارد. کما اینکه مسعود پزشکیان در جمع خبرنگاران مجلس گفت که «به طور حتم ادامه مجادلات به نفع مملکت نیست و برنده‌ای ندارد». البته این دست نمایندگان را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد؛ نخست کسانی که معتقدند شورای نگهبان با درخواست وقت اضافه، از ظرفیت جایگاه رهبری نیز برای بررسی این اعتراضات استفاده کرده و حتی به نامزدهای معترض ارفاق کرده است. اما طیف دیگری از این نمایندگان معتقدند که چون راه قانونی دیگری در قوانین اساسی و انتخابات دیده نشده است، نمی‌توان به پیگیری دوباره اعتراضات پرداخت.

اما برخی دیگر از نمایندگان مجلس معتقدند که راه اعتراض به شورای نگهبان باز است. البته این دست نمایندگان از دو منظر به این موضوع می‌نگرند؛ نخست نمایندگان هوادار نامزدهای معترض که معتقدند در ادامه این اعتراض‌ها می‌توانند شکایاتشان را به سرانجام برسانند. نمایندگانی همچون امیدوار رضایی برادر یکی از همین کاندیداهای معترض که معتقد است راه اعتراض قانونی به نظر شورای نگهبان باز است و شکایت به قوه قضائیه، کمیسیون اصل نود و یا ارائه اعتراض به مقام معظم رهبری این سه راه هستند. در مقابل نمایندگان دیگری هم هستند که اگرچه راه‌هایی برای اعتراض به نظر شورای نگهبان مطرح می‌کنند اما تأکید دارند که شورای نگهبان نظر نهایی خود را داده است و به زودی حکم ریاست جمهوری تنفیذ می‌شود. به این ترتیب حتی اگر اعتراضی هم وجود دارد به عنوان یک اعتراض شخصی از یک نهاد حقوقی می‌تواند پیگیری شود.

آنچه در پی می‌آید نظرات 20 نماینده مجلس درباره فصل‌الخطاب بودن نظر شورای نگهبان در موضوع انتخابات است:

جدول

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قل مراد IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۱
    0 0
    من كه هر چي تلاش كردم نتونستم جدولتونو بخونم فك كنم بقيه هم همين مشكلو داشتن واسه همين هيچ نظري ندادن D: ولي فك كنم يه جورايي خواستن دعوا تموم بشه ! :-) والا ما هم همينو ميگيم بسه بابا چهارسال تموم شد شيريني انتخاباتو نخواستيم زندگيمونو تلخ نكنين :( D: