ابررایانه‌ای که گفته می‌شود ایران را در جمع کشورهای دارای برترین ابررایانه‌های دنیا قرار می‌دهد، دارای توان پردازش 34 هزار میلیارد عملیات در ثانیه و سرعتی برابر 40 گیگابایت خواهد بود.

خبرگزاری مهر نوشت:
چندی پیش، دکتر نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از اجرای طرح کلان تولید ابررایانه ملی توسط محققان کشور خبر داد و اظهار داشت: «طرح کلان ابررایانه ملی با مرکزیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا می شود. با اجرای این طرح کلان، ایران به جمع کشورهای دارای برترین ابررایانه‌های دنیا می‌پیوندد و در فهرست 500 ابر رایانه دنیا برتر دنیا قرار می گیرد».

به دنبال این صحبت‌ها، صبح امروز (یکشنبه 28 آذر) دکتر حسین سالارآملی، معاون فناوری و نوآوری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، در جمع خبرنگاران از پیشرفت 85 درصدی این طرح ملی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی توان پردازشی 34 هزار میلیارد عملیات در ثانیه و سرعتی برابر 40 گیگابایت را از ویژگی‌های ابررایانه ملی ذکر کرد و گفت: «این ابررایانه که برای پردازش داده‌ها در حوزه‌های مختلف به کار می‌رود، به زودی راه‌اندازی می‌شود. این ابررایانه دارای توان گرافیکی 32 هزار میلیارد عملیات در ثانیه، توان پردازشی 34 هزار میلیارد عملیات در ثانیه و سرعتی برابر 40 گیگابایت است».

وی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که این ابررایانه جزو 500 ابررایانه برتر دنیا قرار گیرد، ادامه داد: «این ابر رایانه قابلیت پردازش و محاسبات داده‌ها در حوزه های متنوعی از هواشناسی تا صنایع مختلف را دارد.

لازم به ذکر است خبرگزاری‌های مهر، توان پردازش ابررایانه ملی را 34 میلیارد عملیات در ثانیه اعلام کرده‌، درحالی‌که خبرگزاری ایسنا و فارس این مقدار را 34هزار میلیارد عملیات در ثانیه گزارش کرده‌اند.

ابررایانه در ایران
ابررایانه، رایانه‌ای است که از نظر ظرفیت پردازش و سرعت محاسبه از دیگر کامپیوترها قوی‌تر عمل می‌کند. اولین ابررایانه‌ها در دهه 1960 / 1340 طراحی شد. ابررایانه برای کارهایی که به محاسبات زیاد و دقیق نیازمند است، مانند پیش‌بینی وضع هوا، نمونه‌سازی مولکولی برای محاسبه ساختارها و خصوصیات ترکیب‌های شیمیایی، مولکول‌های زیستی، شبیه‌سازی‌های فیزیکی مانند شبیه‌سازی هواپیما در تونل باد، تحقیقات در مورد واکنش‌های هسته‌ای و رمزگشایی به کار می‌رود.

اولین ابررایانه ایران در سال 1380 از سوی توسط محققان مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق‌سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره‌برداری رسید. محققان این مرکز این ابررایانه را با بهره‌گیری از فناوری خوشه ای (کلاستر) با حافظه‌ای برابر 56 گیگابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی 5 هزار و 800 گیگابایت به مرحله بهره‌برداری رساندند. سیستم‌عامل مورد استفاده در این سامانه لینوکس است و یک نرم‌افزار نیز برای مدیریت، نظارت و کنترل سیستم توسط محققان مرکز تهیه شده است. این ابررایانه دارای حداکثر توان پردازشی 860 میلیارد عمل در ثانیه است، در حالی که در قوانین تجارت جهانی، ابررایانه‌های قوی تر از 190 میلیارد عمل در ثانیه به عنوان کالاهای راهبردی محسوب می‌شوند.

گام بعدی از سوی پژوهشگران پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برداشته شد. محققان این پژوهشگاه اولین ابررایانه ویژه پردازش در حوزه نانو محاسباتی را در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی راه‌اندازی کردند. این ابررایانه ظرفیت پردازش 500 گیگا فلاپ را دارد، ولی محققان این پژوهشگاه امیدوارند بتوانند ظرفیت پردازش را تا یک ترا فلاپ (هزار میلیارد فلاپ) ارتقا دهند.

این ابررایانه، محققان و متخصصان حوزه نانومحاسباتی و فیزیک نظری را در مطالعات سیستم‌های مولکولی و اتمی، ساخت حسگرهای فوق حساس برای تشخیص و درمان بیماری‌ها، ساخت روبات‌های بسیار کوچک، ساخت داروهای هوشمند، فیزیک زیستی و ساخت اتم‌های مصنوعی یاری می‌دهد.

شبیه‌سازی روندهای دینامیکی و شبیه‌سازی انباشت هیدروژن از جمله قابلیت‌های این ابررایانه است؛ ضمن آن‌که این سیستم امکان محاسبات 500 گیگا فلاپ محاسبه را دارد که با توافق‌های صورت گرفته با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار است با افزایش دو برابری ظرفیت، قدرت پردازش اطلاعات این مرکز به یک ترا فلاپ (10 به توان 12 عملیات در ثانیه) برسد.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هومن IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    7 1
    سرعتی برابر40گیگابایت؟!! ازکی تاحالا سرعت روبا واحدبایت می سنجن؟
    • بدون نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
      5 0
      الان پاییز سال 91 هست، کمتر از 2 سال بعد و این یارانه 34 ترا فلاپی دیگه در لیست 500 تا نیست. کامپیوتر 500 این لیست حدود 60 ترا فلاپ، یعنی دو برابر قدرت دارد.
    • بی نام US ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
      0 0
      الان خرداد 93 هست و قدرتمند ترین ابر رایانه جهان که چین ساخته 33000 ترا فلاپ قدرت داره یعنی 1000 برابر یارانه 34 ترا فلاپی ما. شما الان تو تهران کامپیوتر 7 ترا فلاپی ساخت شرکت اپل به اسم مک پرو میتونید بخرید که تو کوله پشتی جا میشه.
  • پاشا IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    3 2
    چرا جزو 500 تا؟ مگه ما کشور اول دنیا نیستیم؟!
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    3 2
    حتما اينوروهم يه دختر بچه تو زيرزمين خونشون ساخته
  • دانشمند IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    4 0
    لطفا بفرمائید متن خبر ویرایش شده یا کاملا از زبان یک کارشناس نقل شده . خجالت داره سرعت 40 گیگابایت...!
  • بدون نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    1 1
    سرعت 40 گیگابایت؟!!! من اولش فکر کردم اشتباه تایپیه، اما هر 3 خبرگزاری ایسنا، فارس و مهر هم همین رو نقل کردن! احتمالا معنیش اینه که آقای دکتر همین رو گفته دیگه!
  • توتن IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    2 0
    خوبه اگه تازه ظرفیتش رو زیاد کنن باز ابر کامپیوتر چینی 2500 برابر قوی تره
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
    1 2
    ما که اهل زمین نیستیم اهل آسمانیم و در آسمانها هم فقط ما ابررایانه ساختیم پس اول شدیم!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
    0 1
    آخه این اسمش ابر رایانه میشه . برین پتا پتاها هرز درست کنین نه گیگاهرز ( بایت هم برای سرعت سنجش نمی کنن درستش هرز هست ) - فقط کافیه یه فرد عادی 21 (20 عدد میشه سرعت کنونی ) کامپیوتر رو کلاستر کنه با هم میشه پرسرعت ترین ابر رایانه ایران :))
  • مصطفی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    1 1
    جزئ 500 تا هست یا 500 امی هست؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
    5 2
    به به سرعت 40 گیگابایت. حتما هاردش هم 17 اینچه؟
  • امید صادفی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۹
    1 3
    البته این 40 گیگابایت که واقعا اشتباه نوشته شده و باعث تأسفه ولی تو لیست 500 ابررایانه برتر که نگاه کردم دیدم با سرعت 34 ترافلاپ حدودا رده بین 400 تا 500 برای این ابررایانه میشه. البته من که چشمم آب نمیخوره که این رو بسازیم. اما امیدوارم اولا بسازیم و دوما کاملا خودمون تمام قسمت هاش رو بسازیم.