سیدمحمد مرندی عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران انتخابات کنگره آمریکا را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با مجله «همشهری ماه» بر این باور است که در کنار مسائل داخلی امریکا، یکی از عمده ترین دلایل ناکامی این دمکرات ها در انتخابات اخیر عدم موفقیت انها در ارتباط با ایران بوده است.

بخش هایی از این گفت وگو در ادامه می آید:

*برخی از تحلیلگران نیز بر این باور هستند که در صورتیکه «تی­پارتی» حضور نداشت و آرای جمهوریخواهان در برخی نقاط پراکنده نمی شد. به احتمال زیاد جمهوریخواهان اکثریت سنا را نیز در اختیار گرفته بودند. این اتفاق می توانست شکست اوباما ودمکرات ها را بسیار تلخ تر از وضعیت کنونی کند.

* اوباما با شعار مخالفت با جنگ به قدرت رسید اما در این دوسال برتعداد نیروهای خود دراین کشورها افزوده است وبه نظر نمی رسد که برای خروج از این کشورها تعجیل داشته باشد.

* بزرگترین مزیت آقای اوباما برای کاخ سفید این مساله است که پدر وی سیاه پوست بوده است.

*یکی از بزگترین رسوایی های اوباما در  سیاست خارجی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران درماجرای مذاکره با برزیل رخ داد. وی به برزیل تعهد داد در صورت توافق شما با ایران، من بر ان صحه خواهم گذاشت.با این حال هنگامی که مشاهده کرد ایران، ترکیه  وبرزیل به توافق دست یافته اند، زیر تعهد خود زد ورسماً با بیان مطالب خلاف واقع حاضر به تمکین به قرار خود نیز نشد.این برای یک رئیس جمهور بسیارغیرقابل قبول است. این امر نشان داد که آقای اوباما حسن نیت ندارد.

* در دو سال گذشته ما شاهد اتفاق ویژه یا اراده خاصی از سوی رئیس جمهور امریکا برای حل مشکلات روابط دو کشور نبودیم.اتفاقا اوباما در این مدت با وضع تحریم های جدیدتر تلاش کرده است که فشار بر مردم ایران افزایش پیدا کند. فکر نمی کنم بتوان تفاوت عجیبی بین نوع تعامل بوش واوباما با ایران یافت. اتفاقا در جمهوریخواهان نیز به صورت معدود چهره هایی وجود دارند که بسیار منطقی تر از دمکرات ها وهمچنین هم حزبی های خود به اختلافات ایران وآمریکا توجه دارند.

* به نظر می رسد که جمهوریخواهان در اتخاذ تصمیم های بزرگ به ویژه درباره مسائل حیاتی چون ایران، روسیه وچین قاطعانه تصمیم می گیرند.اما دمکرات ها از ترس هجمه رقیب کمتر تن به تصمیمات با ریسک بالا می دهند.

* بنا براین باید تاکید کنم در صورتیکه در دو سال اینده رئیس جمهور عاقلی زمام  آمریکا را به دست بگیرد نخستین اقدام وی باید باز تعریف رابطه با جمهوری اسلامی باشد.

* ایران شاهکلید منطقه است وآمریکا برای نجات خود به این شاه کلید نیاز دارد. پس در خواهید یافت که نقش ایران در آینده سیاسی امریکا  نقشی منحصر به فرد است.

/30118

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116284

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =