۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۷

بعدازظهر دیروز، سه فوران عظیم در خورشید اتفاق افتاد که ابرهایی از ذرات پرانرژی را به فضا پرتاب کرد. این سه فوران که در کمتر از 4 ساعت در سه ناحیه مختلف از خورشید روی داد، برای زمین خطرساز نیستند.

این تصاویر به کمک تاج‌نگار فضاپیمای سوهو تهیه شده و همان‌طور که می‌بینید، سه فوران عظیم در 3 ناحیه متفاوت از خورشید اتفاق افتاده‌اند. نخستین فوران در لبه جنوب‌شرقی، دومین فوران در نزدیکی قطب شمال و سومی در پشت خورشید روی داده‌اند. برای مشاهده این فیلم 9مگابایتی در قالب gif اندکی صبر کنید.

افزایش این فوران‌ها به دلیل آغاز چرخه 11 ساله‌خورشید و افزایش فعالیت‌های مغناطیسی ستاره منظومه شمسی است. در این فوران‌ها، ذرات باردار پرانرژی از سطح خورشید به بیرون پرتاب می‌شوند و اگر در سر راه خود به زمین برسند، تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین منحرف می‌شوند. بخشی از این ذرات به سوی قطب‌های مغناطیسی زمین منحرف می‌شوند و در برخورد با مولکول‌های هوا، آن‌ها را به برانگیخته کرده، به تابش نور وادار می‌کنند که همان پدیده زیبای شفق قطبی است.

ناسا پیش‌بینی کرده است که اوج فعالیت‌های خورشید در سال 2012 اتفاق خواهد افتاد. هرچند که از زمستان گذشته تاکنون شفق‌های قطبی بسیار زیبایی اتفاق افتاده، اما طی دو سال آینده شفق‌های قطبی بیشتر و متنوع‌تری را شاهد خواهیم بود.

شایان ذکر است فوران سه‌گانه روز گذشته خورشید رو به زمین اتفاق نیفتاد و بنابراین خطری متوجه زمین نخواهد بود. /د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
    0 0
    این فوران ها اگر به سمت زمین باشد، چطور قابل رویت است؟ با توجه به اینکه اگر فوران ها عمود و به سمت زمین باشد در پس زمینه بسیار نورانی قرص خورشید خواهد بود
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۴
    0 0
    جواب اون آقا ماهواره هایی که توی زاویه ی دیگه ای هستن اونو میبینن
  • .... IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    2 0
    این چرت و پرت ها رو قبول دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟