دادستان شهرستان بابل و اولیای دم در حالی خواستار قصاص عاملان جنایت خانواده تاجر برنج در ملأ عام شدند که دو جنایتکار در جلسه محاکمه، قتل را به گردن یکدیگر انداختند.

روزنامه ایران در این باره نوشت:
در این جنایت که روز جمعه هفتم آبان رخ داد مرتضی توکلی تاجر 64 ساله، همسرش معصومه - 34 ساله - و دو فرزندش به نام‌های علیرضا -11 ساله - و عسل - 7 ساله - به طرز هولناکی در خانه ویلایی‌شان به قتل رسیدند. اجساد قربانیان نیز روز بعد کشف شد.

در جریان تحقیقات ویژه جنایی نیز کارآگاهان دو کارگر ساختمانی به نام‌های ابراهیم - 33 ساله - و دایی 37 ساله‌اش - مرتضی - را به اتهام قتل شناسایی و دستگیر کردند که آنها نیز جزئیات جنایت را تشریح کردند.

ابراهیم به بازپرس پرونده گفت: سه هفته قبل از قتل همراه دایی مرتضی در خانه مرحوم توکلی تعمیرات ساختمانی می‌کردیم. در همین ایام با مشاهده وضعیت مالی صاحبخانه به تصور اینکه پول و طلای زیادی در خانه دارد نقشه سرقت و قتل را طراحی کردیم. از آنجا که می‌دانستیم مرد صاحبخانه حدود ساعت 6 تا 30/6 صبح برای خرید نان و ورزش از خواب بیدار می‌شود طبق نقشه حدود ساعت 6 صبح سوار بر خودروی پراید مرتضی به محل جنایت رفتیم. بعد هم به بهانه برداشتن وسایل و ابزار بنایی زنگ خانه را زدیم. اما وقتی کسی در را باز نکرد با تلفن همراه صاحبخانه تماس گرفته و از او خواستیم در را باز کند. دقایقی بعد هم صاحبخانه در را باز کرد. وقتی وارد انباری داخل حیاط شدیم با دسته کلنگ چند ضربه به سرش زده و دو نفری او را به دستشویی انباری برده و با سیم برق خفه‌اش کردیم. پس از ورود به ساختمان نیز معصومه - مادر خانواده - و علیرضا و عسل کوچولو را کشتیم.

بدین ترتیب پس از اعتراف‌های دو مرد جنایتکار پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست از سوی قاضی جعفری - دادستان بابل - برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری استان مازندران - ساری - فرستاده شد.

2 جنایتکار پای میز محاکمه
صبح سه‌شنبه - 16 آذر - محاکمه دو جنایتکار به اتهام قتل عمد چهار عضو خانواده تاجر برنج در شعبه دوم دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی زمانی و با حضور نماینده دادستان استان و اولیای دم و وکلای متهمان برگزار شد.

در ابتدای جلسه نماینده مدعی‌العموم با قرائت کیفرخواست به تشریح جزئیات جنایت پرداخت و به استناد دلایل و مستندات پرونده و اعترافات صریح متهمان و بازسازی صحنه قتل و همچنین درخواست قصاص از سوی اولیای دم خواستار صدور حکم اشد مجازات - قصاص - عاملان جنایت در ملأ عام شد.

در ادامه جلسه عباس و کشور توکلی - برادر و خواهر مرد تاجر - و سید جعفر تابنده - پدر معصومه - همسر تاجر برنج - به طور جداگانه شکایت خود را مطرح کرده و خواستار قصاص متهمان در ملأ عام - در شهر بابل - شدند.

اعتراف‌های ضد و نقیض
سپس قاضی زمانی رئیس دادگاه، ابراهیم - متهم اصلی - را به جایگاه فرا خواند.

متهم در حالی که با خونسردی حرف می‌زد ضمن انکار اعترافات قبلی‌اش گفت: «مرحوم توکلی به من اعتماد کامل داشت چرا که قبلاً برایش کار کرده بودم. بنابراین از من خواسته بود دیوارکشی حصار خانه‌اش را انجام دهم. من نیز همراه دایی‌ام - مرتضی - به خانه‌اش رفته و طی چند روز کارمان را انجام دادیم. در همان ایام نقشه سرقت از خانه‌اش را طراحی کردیم. اما قصد کشتن کسی را نداشته و فقط به سرقت فکر می‌کردیم. ساعت 30/6 دقیقه روز حادثه سوار بر خودرو به خانه ویلایی رفته و زنگ زدیم. وقتی آقای توکلی در را باز کرد به بهانه برداشتن وسایل بنایی داخل شدیم. مرتضی که جلوتر حرکت می‌کرد در انباری حیاط را باز کرد. از آنجا که می‌دانستیم داخل انباری دستشویی است تصمیم گرفتیم با بستن دست و پاهای مرتضی او را همانجا زندانی کنیم. اما ناگهان مرتضی با دسته کلنگ ضربه‌ای به او زد و بعد هم او را به داخل دستشویی بردیم. من بلافاصله از انباری بیرون آمدم و بعد فهمیدم که مرتضی او را خفه کرده است. سپس با عجله داخل ساختمان شدیم. مرتضی هم پسربچه را در اتاقش و دختر کوچولو را در حمام اتاق خواب خفه کرد. البته من به مرتضی در خفه کردن معصومه کمک کردم.

در این هنگام مرتضی به گفته‌های ابراهیم اعتراض کرد و گفت: آقای قاضی او دروغ می‌گوید چرا که قتل‌ها را خودش به تنهایی انجام داده است.

قاضی دادگاه خطاب به ابراهیم: شما در چند مرحله از جمله بازسازی صحنه قتل و حتی نزد ما به قتل اعضای خانواده توکلی اعتراف کرده بودید، حالا چرا حرف‌هایتان را انکار می‌کنید؟

ابراهیم: اعترافاتم در مراحل بازجویی را قبول ندارم چون در آنجا تحت فشار بودم. در نتیجه به قتلی که مرتکب نشده بودم اعتراف کردم.

قاضی: اما نزد ما که اعتراف کردید تحت فشار نبودید درست است؟

متهم: من کسی را نکشته‌ام. دایی‌ام هر چهار نفر را کشت.

سپس قاضی دادگاه از مرتضی - متهم ردیف دوم - خواست از اتهام قتل و سرقت دفاع کند.

وی که از اظهارات خواهرزاده‌اش برافروخته بود با رد همه اتهامات وارده به قاضی دادگاه گفت: «من کسی را نکشته‌ام، بلکه طراح اصلی قتل‌ها و سرقت ابراهیم است. همه اعضای خانواده را هم او کشته است. و من فقط فریب حرف‌هایش را خورده و همکاری کردم. البته در قتل معصومه حضور داشتم. ولی بقیه اعضای خانواده را ابراهیم به قتل رسانده است.

سپس وکلای متهمان به دفاع از متهمان پرداخته و به رئیس دادگاه گفتند: «روز حادثه متهمان حالت طبیعی نداشته‌اند. بنابراین از دادگاه می‌خواهیم برای بررسی سلامت روحی و روانی آنها، هر دو به پزشکی قانون معرفی شوند تا تحت معاینات لازم قرار گیرند.»

دادگاه پس از 5 ساعت پایان یافت و ادامه محاکمه به جلسه دیگری موکول شد.
181

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =