گفت و گو با مدیرعامل بانک کارآفرین

ولی الله سیف مدیرعامل بانک کارآفرین در گفتگو با خبرآنلاین گفت: با توجه به حجم اقتصاد کشور بانک های کوچک چندان نمی توانند در توسعه اقتصادی و رفع نیاز جامعه نقش داشته باشند. بنابراین ادغام بانک های کوچک در آینده یک حرکت کاملا ضروری است.

او با اشاره به این که انحصارگری در بانک ها وجود ندارد، افزود: در شبکه بانکی رقابت وجود دارد و این رقابت کاملا جدی است، حتی برخی اوقات افراطی نیز می شود. به نظر می رسد پدیده رقابت میان بانک های خصوصی بیشتر است. بانک های دولتی نیز به دلیل رقابتی که میان بانک های خصوصی وجود دارد به صحنه رقابت وارد شده اند.

به گفته سیف، اگر وضعیت شبکه بانکی را در 10 سال گذشته بررسی کنید می بینید شرایط به شدت تغییر کرده است. یکی از اهدافی که بانک مرکزی برای تاسیس بانک های خصوصی پیگیری می کرد ایجاد رقابت در بازار بانکی بود.

مدیرعامل بانک کارآفرین با بیان این که بانک مرکزی  همواره می تواند محدوده ای را برای رقابت رقبا تعیین کند، گفت: نمی توانیم بگوییم چون نرخ سود بانکی به صورت یکسان تعیین شده پس رقابت از بین رفته است. اما من ترجیح می دهم نرخ سود، در بازار تعیین شود. با این حال در مقاطعی بانک مرکزی تشخیص می دهد که نرخ سود یکسان تعیین شود و مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد.

او افزود: بانک ها می توانند در سایر جهات مانند کیفیت خدمات با یکدیگر رقابت جدی داشته باشند.

سیف معتقد است: بانک مرکزی دامنه مجاز فعالیت بانک ها را تعریف کرده است. براساس تعریف بانک مرکزی دو نوع عقد مشارکتی و مبادله ای وجود دارد. بنابراین بانک مرکزی به بانک ها اختیار داده است با توجه به ماهیت و نوع تامین مالی از این چهارچوب ها استفاده کنند.

البته انتقادی نیز در این زمینه مطرح می شود که عقود مبادله ای چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. اگر بانک مرکزی لازم ببیند ممکن است در این امر دخالت کرده و مقررات جدیدی وضع کند اما عموما تا زمانی که احساس کند بازار کارایی خود را حفظ کرده است و به این ترتیب وضعیت مناسب است طبیعتا در بازار دخالت نمی کند و به بانک ها اجازه می دهد که رقابت شکل واقعی خود را داشته باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =