نخستین وزیر اقتصاد دولت نهم اعتقاد دارد که بحث «نظری» طرح هدفمند کردن یارانه ها را در چند ساعت می توان جمع و جور کرد. ولی نکته مهم بحث «اجرایی» آن است.

وزیر اقتصاد دولت نهم در پاسخ به این سوال که چرا آن زمان که طرح تحول اقتصادی  و در زمان وزارت شما قرار شد به مرحله اجرا درآید شما آن را مطرح نکردید گفت: « این طرح، طرح مهمی است. یعنی شاید بحث «نظری» آن را در چند ساعت جمع و جور کرد. ولی نکته مهم بحث «اجرایی» آن است. ابعاد اجرایی این طرح بسیار وسیع است چرا که تمام اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. »

او در گفت و گوی خود با خبرآنلاین ادامه داده است: «  بحث­هایی که آن موقع بود در دو گروه تقسیم می­شد. یک گروه بحث­هایی بود که بیشتر در ارتباط با اقناع نظری باید انجام می­شد و از سوی دیگر یکسری بحث­ها هم در ارتباط با اجرا بود. اینکه چرا در آن موقع مطرح نشد به دلیل آن بود که همه ابعاد آن به ویژه ظرافت‌های اجرایی نهایی شود و بصورت شتابزده موضوع در جامعه طرح نشود. در عین حال مقدمات اجرایی از اهمیت فراوانی برخوردار بود که نیازمند زمان بیشتری بود. »

او در ادامه گفته های خود تایید می کند که به شخصه یارانه را پدیده مطلوبی تلقی نمی کند و اگر اقتصاد ایران قرار است ساخته شود هدفمند سازی یارانه ها باید صورت بپذیرد: « حدود دو سال در رابطه با بحث­های نظری صحبت شد و در درون دولت هم دیدگاه­های مختلفی وجود داشت. کسانی که موافق این طرح بودند، این طرح را از دیدگاه آزادسازی اقتصادی دنبال می­کردند. در هر صورت شما می­دانید که در ادبیات اقتصاد، یارانه یک پدیده مطلوبی تلقی نمی­شود. یارانه حالت مانع برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد را دارد. خود من هم با این دید به این موضوع نگاه می­کنم. متوجه باشید اگر اقتصاد ما قرار است که ساخته شود،این اقدام باید صورت بگیرد. »/ق

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =