۰ نفر
۲ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۲

نگاهی به شرایط جدید سیاسی در عراق

امیررضا نوری زاده :در شرایطی که عراق همچنان در شوک اقدام  منتظر الزیدی خبرنگار عراقی وپرتاب کفش به جورج بوش در کنفرانس خبری مشترک  با نوری المالکی قرار دارد، خبرها حاکی از تغییر احتمالی معادلات سیاسی این کشوردرهفته های آینده است .

یک روزپس ازاینکه وزیر کشورعراق خبر آزادی  تمامی مسئولین دستگیر شده در این وزارت خانه را اعلام کرد ،مشخص شد که شرایط برخی از این افراد هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد ویکی از مشاوران ارشد این وزارت خانه که نمی خواست نامش فاش شود  اظهار داشت که  برخی از دستگیر شدگان در روز شنبه آزاد شده اند و باقی افراد شاید در روز یکشنبه آزاد شوند  .

این در شرایطی است که ژنرال عبدالکریم خلاف سخنگوی وزارت کشور عراق به فرانس پرس گفته بود که تمامی دستگیر شدگان -که قبلا گزارش شده بود 24 نفر هستند- صبح شنبه آزاد شده اند .

این تعداد از کارکنان ومقامات وزارت کشور عراق در خلال هفته گذشته دستگیر شده بودند وشایعات حاکی از تلاش برخی از آنها برای  اجرای طرح کودتا و یا حمله به ساختمان وزارت کشور بود .

 نوری المالکی نخست وزیر عراق این موضوع  که قصد این افراد براندازی دولت از طریق کودتا بوده را ردکرد اما تاکید کرد تحقیقات در این زمینه ادامه دارد .

در بین مقامات دولتی عراق شایعات متعددی درباره دلیل دستگیری و بازجویی از این افراد وجود داردوبرخی معتقدند که آنها مظنون به  حمایت از عملیاتهای تروریستی ورابطه با حزب العوده هستد که همچنان با حزب بعث عراق درارتباط است .

اما  نکته مهم رویارویی  مالکی وجواد البولانی وزیر کشور عراق در رسانه ها است.مالکی که دستور مستقیم انجام  بازجویی ها را صادر کرده همچنان برادامه آنها اصرار دارد اما بولانی در یک گفتگوی تلویزیونی این اقدام را محکوم کرده و آن را کاملا نادرست دانسته است .

این سخنان بولانی باعث تعجب سیاستمداران عراقی شد چرا که او تاکنون  چهره ای نه چندان  مهم در عرصه سیاست عراق به شمار می آمد ولی حالا به نظر می رسد که او با تقویت حزبش قصد دارد تا بجای مالکی قرارنخست وزیرعراق شود و ازشرایط فعلی برای افزایش اعتبار سیاسی اش استفاده می کند .قاسم داوود یکی از  نمایندگان شیعه عراق  در این رابطه گفت : بولانی در تلاش برای بی اعتبار کردن نخست وزیر است .با این همه من هم داستان کودتای نظامی را باور نمی کنم چرا که همه چیز به درگیری های سیاسی احزاب سیاسی برمی گردد

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =