قیمت واقعی عینک های وارداتی با آنچه در فروشگاهها عرضه می شود صدها برابر تفاوت دارد.

علی پاکزاد: تجویز پزشک یا مد روز هرچه که هست همه مارا حداقل یک بار به مغازه های عینک فروشی البته نه طبی بلکه آفتابی کشانده است. در میان و شمال شهر کمتر جایی را می توان پیدا کرد که حاضر باشد مارک اصل برای فورش نگذاشته و انچه به مشتری می رساند عینک هایی است که در کشورهایی مانند چین تولید و باقیمت های فوق العاده پایین به کشور وارد شده و در نهایت بعد از چند دست گشتن در پشت ویترین مغازه ها به فروش گذاشته می شود.

فروشنده مدعی است قیمت خریدش شاید چند هزار تومان با قیمت جنسی که حدود یکصد تا 500هزار تومان برای فروش گذاشته تفاوت می کند و البته نباید فراموش کرد خواب جنس پشت ویترین این نوع مغازه ها هم البته اگر روی بروس نباشند از جیب مشتری پرداخته خواهد شد ولی واقعیت در مبادی ورودی به کشور چیز دیگری را نشان می دهد در حالی که قیمت هر عینک همانظور که اشاره شد سر به چند صد هزار تومان هم می زند اگر ارزش عینک های وارداتی را از گمرک کشور سئوال کنیم متوجه می شویم متوسط هر کیلو عینک وارداتی در حدود 73 دلار یا همان 75 هزار تومان است رقمی که نمی توان انرا با انچه در نهایت به دست من و شما می رسد مقایسه کرد.

حجم بالای واردات غیر رسمی

براساس آمارهای گمرک ایران طی سالهای 88 و نیمه اول سال جاری میزان واردات عینک به کشور حدود 2.4 میلیون دلار بوده است رقمی که به نظر نمی رسد با حجم بازار چندصد میلیارد تومانی عینک های غیر طبی در بازار داخلی متناسب باشد و به خوبی نشان از حم بالای واردات غیر رسمی این نوع محصولات به بازار ایران است و به خوبی جای خالی که می تواند با حمایت دولت به تولید کنندگان داخلی صنعت اوپتیک تعلق بگیرد را نشان می دهد. البته نباید فراموش کنیم که تا قبل از سال 88 عینک های آفتابی هیچ ردیف تعرفه ای مستقلی در گمرکات کشور نداشتند و واردات آنها در جمع عینک های طبی محاسبه می شده است و در حالی که طی سال 88 تنها 3600دلار واردا ت عینک آفتابی به کشور ثبت شده است و در نیمه نخست امشال این رقم از 2.4 میلیون دلار فراتر رفته یعنی می توان گفت بازار رسمی عینکهای آفتابی رو به گسترش است.

اما در کنار این ارقام نگاهی داشته باشیم به قیمت هر کیلو عینک افتابی وارد شده از مبادی رسمی که نشان می دهد گران ترین عینکها از کشور المان و ارزان ترین انها از امارات متحده عربی وارد کشور شده اند ولی بازهم شما می توانید تصور کنید قیمت هر کیلو عینک المانی حتی سنگین ترین بسته بندی هم هر کدام بیش از 200 گرم وزن نخواهد داشت یعنی قیمت وارداتی انها حداکثر چیزی در حدود 70 هزار تومان است در حالی که این نوع عینک ها وارد بازار میلیونی ها می شود تا به دست مصرف کنندگان عمدتا شیک پوششان برسد.

نگاه به بازار جهانی عینک آفتابی نشان می دهد طی سال های اخیر، چین به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان عینک جهان تبدیل شده است. صادرات عینک چین سالانه حدود 30 درصد رشد دارد. در پایان سال 2006، رقم صادرات عینک این کشور از 2/1 میلیارد دلار فراتر رفت. با افزایش میزان رقابت ها در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان عینک چین در پی افزایش میزان تولیدات خود هستند. آن ها سرگرم سرمایه گذاری در تجهیزات پیشرفته، صرف مبالغ بیش تر در زمینه تحقیقات و بهبود سیستم های مدیریتی جهت بهبود طرح ها و امکانات تولیدشان هستند.

شرکت های چینی از دهه 80 میلادی به دنبال تسخیر بازار جهانی عینک بوده اند. در دهه 90 میلادی، تعداد 16 تولیدکننده بزرگ و 57 تولیدکننده متوسط عینک در چین مشغول فعالیت بودند.

در این دهه 165 مدل برتر صادراتی در چین تولید می شد. این رقم در سال 2006 به 212 مدل افزایش یافت. در سال 2004 چین حدود 370 میلیون دلار عینک به بازار جهانی عرضه کرد.

جهان پشت عینک چینی

در سوی دیگر جهان آمریکا و اروپای غربی همواره مدل های معروفی را عرضه کرده اند. در این میان ایالات متحده و ایتالیا صاحب معروف ترین برندها بوده اند. در سال 2006 شهر میلان ایتالیا شاهد برگزاری نمایشگاهی در زمینه عینک های آفتابی جدید بود. در این نمایشگاه حدود 1200 تولیدکننده و عرضه کننده عینک شرکت داشتند که 60 درصد آن ها غیرایتالیایی بودند و حدود 42 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کردند. در سال 2006 ارزش بازار جهانی عینک به شش میلیارد یورو 22/8 میلیارد دلار) بالغ شد که نسبت به سال 2005 حدود 8/11 درصد رشد داشت. ایتالیا را می توان بزرگ ترین تولیدکننده عینک های برتر جهان دانست. در سال 2005، ارزش صادرات عینک ایتالیا از مرز 7/1 میلیارد یورو (33/2 میلیارد دلار) فراتر رفت. در سال 2005 حدود نیمی از صادرات عینک جهان به ایتالیا اختصاص داشت. همچنین، در سال 2006 میزان کلی فروش عینک این کشور با 4/39 درصد و میزان خرده فروشی آن با 7/17 درصد رشد نسبت به سه ماهه اول 2005 روبه رو شد.

پس از ایتالیا، چین و هنگ کنگ به ترتیب با صادرات 363 میلیون یورو (4911 میلیون دلار) و 265 میلیون یورو (3599 میلیون دلار) در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند. در سال 2006 کشورهای آلمان و فرانسه نیز مقام های چهارم و پنجم صادرات عینک های آفتابی را در اختیار داشتند.

میزان واردات عینک آفتابی در نیمه اول سال 89

نام کشور

حجم (کیلوگرم)

ارزش

سهم از کل واردات (درصد)

ارزش هر کیلو

میلیون تومان

دلار

تومان

دلار

چین

10694

158.02

152911

18.91

14776

14

آلمان

105

40.36

38645

0.19

384370

368

اتریش

135

6.30

6257

0.24

46671

46

اسپانیا

80

3.21

3127

0.14

40179

39

امارات

28031

239.74

231733

49.57

8553

8

ایتالیا

15448

2015.56

1956394

27.32

130474

127

تایلند

382

9.76

9384

0.68

25541

25

ترکیه

25

0.40

389

0.04

15831

16

کویت

70

8.01

7633

0.12

114434

109

چابهار

76

1.18

1126

0.13

15508

15

هنگ کنگ

1500

42.94

41100

2.65

28625

27

جمع:

56546

2525

2448701

متوسط

74997

72

منبع: گمرک ایران     

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
    2 3
    khoob bood, merci