اروین کرشنر کارگردان «امپراتوری ضربه متقابل می‌زند» دومین فیلم از اولین سه‌گانه «جنگ‌های ستاره‌ای» در 87 سالگی در لس آنجلس درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، کرشنر که همچنین فیلم جیمز باندی «دیگر هرگز نگو هرگز» را کارگردانی کرد، روز شنبه پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری بر اثر سرطان ریه در خانه خود از دنیا رفت.

جرج لوکاس کارگردان اولین «جنگ‌های ستاره‌ای» از کرشنر که معلمش بود خواست دومین فیلم از اولین سه‌گانه «جنگ‌های ستاره‌ای» را کارگردانی کند، برای اینکه به گفته خودش می‌خواست کسی این کار را انجام بدهد که بتواند به او اطمینان کند و به دنباله «جنگ‌های ستاره‌ای» حسی از شوخ‌طبعی و بلوغ بدهد.

لوکاس در بیانیه‌ای گفت: «من او را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌شناختم. در سخنرانی‌هایش شرکت می‌کردم و او یکی از اعضای داوران جشنواره بود که به فیلم کوتاه من «تی‌اچ‌ایکس» جایزه داد. من او را معلم خود می‌دانستم.»

کرشنر «امپراتوری ضربه متقابل می‌زند» را کارگردانی کرد، اما حاضر نشد روی صندلی کارگردانی «بازگشت جدای» سومین فیلم مجموعه «جنگ‌های ستاره‌ای» بنشیند. خودش گفت ساخت «امپراتوری» برایش به لحاظ فیزیکی بسیار سخت بود.

کرشنر که متولد 1923 در فیلادلفیا بود در دوران کاری خود در سینما و تلویزیون که حدود 40 سال طول کشید به عنوان نویسنده، کارگردان، فیلمبردار و تدوین‌گر کار کرد. حضور او در سینما با تحصیل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آغاز شد. اولین کار سینمایی کرشنر فیلمبرداری فیلم «تحت نظر گرفتن خیابان دوپ» (1958) به کارگردانی راجر کورمن بود.

او در سال‌های 1960، 1970 و 1980 ستاره‌هایی چون شان کانری («یک جنون خوب» و «دیگر هرگز نگو هرگز»)، رابرت شاو («شانس جینجر کافی»)، جرج سی. اسکات («The Flim-Flam Man»)، ایوا مری سینت («عاشقانه»)، باربرا استرایسند («بالای گودال ماسه‌بازی»)، ریچارد هریس («بازگشت مردی بنام اسب») و فی داناوی («چشمان لورا مارس») را کارگردانی کرد.

کرشنر به فیلم‌‌های افسانه علمی علاقه داشت و از دیگر فیلم‌های او می توان به «روبوکاپ 2» همین طورSeaQuest 2032 در تلویزیون اشاره کرد. ژوئن پیش آکادمی افسانه علمی، فانتزی و ترسناک جایزه یک عمر دستاورد را به او داد.

کرشنر بجز لوکاس معلم خیلی‌ها در هالیوود بود. او در دوران تحصیل در دانشگاه اصرار داشت داستان‌گویی دراماتیک اهمیت زیادی دارد. فرانسیس فورد کوپولا دوست قدیمی کرشنر درمورد او گفت: «همه ما از آشنایی با او لذت می‌بردیم. حرف زدن با او درباره جنبه‌های سینما و زندگی، همیشه هیجان‌انگیز بود.»

استرایسند هم در بیانیه‌ای گفت: «او همیشه در حال کار، همیشه در حال فکر کردن، همیشه در حال نوشتن، بسیار بااستعداد و همیشه کنجکاو بود.»

کرشنر در سال‌های اخیر چند نمایشگاه عکس در نیویورک، سان فرانسیسکو و مکزیک برگزار کرد و هنگام مرگ در حال کار روی موزیکال «جین» همین طور مستندی درباره ری برادبری بود.

ورایتی / 29 نوامبر

ت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =