دانشمندان ادعا کردند که می‌توانند نوع شایعی از نابینایی را با کمک سلول‌های بنیادی که روی لنز‌های چشمی رشد می‌دهند، درمان کنند.

محققان اعلام کردند با پیشرفت‌های اخیر می‌توان نابینایانی را که به دلیل آسیب به قرنیه بینایی خود را از دست دادند با کمک فناوری‌های جدید در سلول‌های بنیادی درمان کرد.

این درمان در کمتر از چند روز، با هزینه اندک و با جراحی مختصری روی چشم صورت می‌گیرد و بیمار نیاز به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان ندارد. اگر نتایج اولیه این تحقیق مطابق انتظار دانشمندان باشد با توجه به هزینه اندک عمل جراحی می‌توان این روش را برای درمان میلیون‌ها نفر در کشور‌های جهان سوم به کار برد.

محققان در این روش بافت‌های قابل کشت از چشم بیماران را جدا کرده و بعد از تکثیر کردن در آزمایشگاه آنها را روی لنزهای چشمی قرار می‌دهند. این لنز سپس به ناحیه آسیب دیده برگردانده می‌شود و در نهایت باعث بهبود بینایی بیمار می‌گردد. بعد از چند هفته بیمار نشانه‌های بهبودی زیادی را در بینایی خود مشاهده خواهد کرد.

در حالی که این روش درمانی جدید برای بازگرداندن بینایی به افرادی که بر اثر مشکلات قرنیه خود دچار مشکل شده بودند به کار می‌رود اما محققان امید‌وارند بتوانند این روش را در دسته عمده‌ای از نابینایی‌ها و حتی برای درمان اعضای دیگری از بدن انسان به کار ببرند. این روش درمانی روی 3 بیمار صورت گرفت که دو تای آنها بر اثر عمل جراحی که با هدف خارج کردن غده‌های سرطانی صورت گرفته بود دچار آسیب در ناحیه قرنیه چشم خود شده بودند و دیگری از مشکلات ژنتیکی در چشم خود رنج می‌برد.

telegraph ، ژوئن18 / مترجم: ابو‌الفضل کریمی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =