رییس‌جمهور صبح امروز در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد پیش از ترک تهران به مقصد باکو به تشریح اهداف این سفر دوروزه پرداخت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد، با تبریک عید قربان به ملت ایران و جامعه بشری با بیان این‌که این سفر دو بخش دارد، گفت: بخش اول سفر مربوط به روابط دو جانبه ایران و آذربایجان و دیدار با مقامات این کشور است. ایران و آذربایجان روابط صمیمانه و دوستانه‌ای دارند دارای فرهنگ مشترک و علائق عمیق و گسترده هستند و روابط دو کشور در بخش اقتصادی و سیاسی رو به گسترش است و در جریان این سفر این روابط در زمینه‌های گوناگون از جمله در بخش حمل و نقل و سرمایه‌گذاری مشترک و ... ان‌شاءالله گسترش پیدا می‌کند و تفاهماتی حاصل می‌شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید.

  • در جریان این سفر با مقامات آذربایجان مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مرور می‌کنیم.
  •  روابط ما با مقامات کشور آذربایجان روابطی دوستانه است و در مورد مسائل مشورت می‌کنیم.
  •  بخش دوم سفر جهت شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر است. دریای خزر از مهمترین دریاها است و پنج کشور مهم اطراف آن هستند مباحث گوناگونی از گذشته در این ارتباط مطرح بوده از جمله همکاری‌ کشورهای اطراف در داخل دریا، کشتیرانی، ‌استفاده از ظرفیت دریا، ‌مبارزه با تروریسم و بزهکاری در محدوده اطراف دریا.
  •  دو نشست قبلا در این ارتباط برقرار شده است که نشست اول در عشق‌آباد و نشست دوم در تهران بوده است.
  • در تهران بحث‌های خوبی مطرح و تصویری از همکاری پنج کشور در‌ آینده ترسیم شد و بیانیه‌ای در چند بند صادر شد و در مورد موضوعات مهم دریای مازندران و ساحل و همکاری بین کشورهای اطراف از جمله همکاری های اقتصادی و امنیتی و صیانت از دریای خزر مباحثی مطرح شد.
  •  موضوعاتی که در مورد مسائل محیط‌ زیستی دریای خزر مطرح بود محقق شد و در واقع در این سه سال درباره رژیم حقوقی دریا، صیانت از دریا و حریم کشورها در ساحل گام‌های رو به جلویی برداشته شد و امیدواریم در نشستی که پیش رو داریم نسبت به نشست تهران چند گام جلوتر برویم.
  • شاهد تفاهمات بین کشورهای اطراف این دریا هستیم. امیدواریم این تفاهمات و همکاری‌ها گسترش و تعمیق پیدا کند دریای خزر و اطراف آن ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دارد منطقه خزر از نظر جغرافیایی و سیاسی جزء پیچیده‌ترین مناطق دنیاست مسائل فراوانی دارد و باید بحث شود. ولی گرایش برای همگرایی در بین کشورهای اطراف آن به وجود آمده است ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم گسترش پیدا کند و فکر می‌کنیم با همکاری، بخش مهمی از نیازهای پنج کشور در این محدوده قابل تعمیم باشد.
  • امنیت منطقه را باید به صورت مشترک تامین کنیم همچنین امنیت کشتیرانی در دریای مازندران را.
  •  همکاران ما گفت‌وگوهای خوبی در این چند روز داشته‌اند و امیدواریم که دو سه گام دیگر رو به جلو برویم.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 108953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =