۰ نفر
۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲

محققین روشی یافته‌اند که با آن سلول‌های پوست فرد را به سلول‌های خونی تبدیل می‌کنند. این روش به نسبت ساده و سریع می‌تواند به درمان سرطان،‌ کم‌خونی و تامین خون لازم بار عمل جراحی کمک کند

بهنوش خرم‌روز: درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی، اغلب بسیار امیدوارکننده و جالب است اما گاهی روش‌های ساده‌تر و در دسترس‌تری هم وجود دارد که سریع‌تر جواب می‌دهد. محققین کانادایی اعلام کرده‌اند روشی یافته‌اند که با استفاده از سلول‌های پوست، بتوانند سلول‌های خونی تولید کنند، بدون این که نیازی به سلول‌های بنیادی داشته باشند.

به گزارش ای.اف.پی، پژوهشگران موسسه مطالعات سرطان و سلول‌های بنیادی مک‌مستر واقع در دانشکده پزشکی مایکل جی. دی‌گروت کانادا،‌ با روش تازه خود می‌توانند تکه‌ای از پوست را به سلول‌های خونی تبدیل کنند که از نظر ژنتیکی با هم همخوانی دارند.

به گفته این محققین، ‌این روش ساده به آن‌ها کمک می‌کند از روش‌های پر بحث و جدل و البته پیچیده استفاده از سلول‌های بنیادی برای تولید خون پرهیز کنند. این رویکرد تازه، امید جدیدی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان است.

وقتی بتوان با روشی ساده از پوست خود بیمار، ‌خون تهیه کرد،‌ روزی خواهد رسید که بیماری که برای عمل جراحی به خون نیاز دارد یا بیماری که به کم‌خونی (آنمی) ‌مبتلا است، می‌تواند به امید بانک خون نماند و خودش به خودش کمک کند تا خون لازم برای بدنش تامین شود.

همچنین با این ابداع جدید، بیمارانی که نیاز به شیمی‌درمانی دارند، ‌برای دوره‌های طولانی‌تری می‌توانند از این درمان استفاده کنند،‌ بدون این که نیاز به دوره‌های استراحت و توقف درمان داشته باشند که در حال حاضر برای ترمیم و بازسازی بدن لازم است.

پیش از این محققین تبدیل پوست به خون را با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی انجام می‌دادند اما استفاده از این سلول‌ها می‌تواند خطراتی را هم به دنبال داشته باشد، مثلا این ریسک وجود دارد که سلول‌ها تشکیل یک تومور را بدهند.

به گفته محققین، با این روش می‌توان تنها از یک قطعه 3 در 4 سانتیمتری پوست، آن‌قدر خون به دست آورد که برای تزریق کافی باشد. بنابراین دیگر نیازی نیست که سلول‌های پوست را بگیرند و آن را در قالب سلول‌های بنیادی چندکاره دربیاورند. این روش از نظر زمانی اصلا به صرفه نیست.

به گفته جان کلتون،‌ رییس دانشکده  علوم سلامت دانشگاه مک‌مستر، با این ابداع تازه، نیاز به پیوند مغز استخوان هم می‌تواند برطرف شود. وی می‌افزاید: «برای پزشکان و البته بیشتر خود بیماران و خانواده‌هایشان، شنیدن این که اهداکننده مناسبی برای پیوند مغز استخوان پیدا نشده است، تحمل بیماری را بسیار سخت‌تر می‌کند.»

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =