فارس نوشت:

دانشمندان آمریکایی اخیرا اعلام کرده اند که استفاده از غذاهای دریایی خلیج مکزیک به دلیل آلوده بودن به مواد شیمیایی مورد استفاده برای پاکسازی نفت، برای سلامت ساکنان این منطقه بسیار خطرناک است.

 به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بسیاری از ساکنان، ماهی گیریان و توزیع کنندگان مواد غذایی دریایی خلیج مکزیک به همراه دانشمندان آمریکایی معتقدند که زندگی کردن در سواحل خلیج و خوردن غذا های دریایی که از این منطقه به دست می آید، به دلیل وجود مقادیری از مواد شیمیایی برای سلامت آنها بسیار خطرناک است.

 بنا بر این گزارش، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در پی فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک که منجر به نشت 4 میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام در این منطقه شد، برای جمع آوری وتجزیه نفت در سطح آب از یک میلیون و 900 هزار گالن ماده شیمیایی "Corexit " استفاده کرده است.

 این گزارش با اشاره به اینکه استفاده از این ماده شیمیایی در 19 کشور جهان ممنوع است، افزود بسیاری از محققان و متخصصان مواد سمی در آمریکا هشدار داده اند که ماده "Corexit " دارای ترکیبات شیمیایی است که برای انسان، موجودات دریایی و حیات وحش بسیار خطرناک است.

 آژانس محافظت میحط زیست آمریکا (EPA) در آغاز بحران نشت نفت در خلیج مکزیک به شرکت بی پی اعلام کرده بود که تنها 24 ساعت فرصت دارد تا از ماده جایگزینی که اثر سمی و تخریب کنندگی کمتری برای محیط زیست دارد، استفاده کند اما شرکت انگلیسی این خواسته آژانس را نادیده گرفت.

 این در حالی است که آژانس 5 روز بعد از بی پی خواست تا مقدار استفاده از این ماده شیمیایی را کاهش دهد اما گارد ساحلی آمریکا با چشم پوشی از این خواسته به شرکت انگلیسی اجازه داد تا برای 48 روز از ماده Corexit در خلیج مکزیک استفاده کند.

 موسسه ملی ایمنی کار و سلامت در آمریکا(NIOSH)در گزارشی اعلام کرد که آثار مخرب این ماده سمی برای روان و اعصاب که در کارگران و حیوانات آزمایشگاهی دیده شده شامل خواب آلودگی، بیهوشی، افسردگی، تنگی نفس و حتی در برخی موارد مرگ است.

 الجزیره افزود: برخی ترکیبات شیمیایی ماده Corexit که در لیست موسسه NIOSH ذکر شده بود، عبارتند از مواد "استایرن "، "تولون " و "زایلن " که هم اکنون در آب خیلج وجود دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =