بازار خودرو این هفته نیز شرایط بی رونقی را پشت سرگذاشت، ولی نکته جالب توجه بازار گران شدن برخی محصول از سوی کارخانه‌های خودروسازی بود.

بازار خودرو این هفته نیز شرایط بی رونقی را پشت سرگذاشت، ولی نکته جالب توجه بازار گران شدن برخی محصول از سوی کارخانه‌های خودروسازی بود.

در واقع رکود بازار خودرو برای این هفته نیز تکرار شد و بازار روی خوشی به نمایشگاهداران نشان نداد.

البته مدت‌هاست که دیگر بازار خودرو حاشیه سود چندانی جز چند خودرو را برای دلالان ندارد.

در این میان برخی فعالان بازار معتقدند که این طبیعت ماه‌های مهر و آبان است که در آن‌ها فروش خودرو با رکود چشم گیری روبرو می‌شود، هرچند این هفته نیز تغییر خاصی در میزان تقاضا برای خودرو به وجود نیامده است.

به نظر می‌رسد که دیگر تقاضا تعیین کننده در این بازار نیست، بلکه سیاست‌های اعمالی در خصوص قیمت از سوی کارخانه های خودروسازی در بازار بیشتر از گذشته تاثیر پذیری خود را به اثبات رسانده است.

از نکات بارز بازار عدم شماره شدن چند محصول پارس خودرو از جمله تندر90 مدل E0، پیکاپ دو کابین و رونیز به دلیل عدم نصب ترمز ABS است که همچنان در تعلیق پلیس به سر می‌برند، گویا پارس خودرو با توجه به این که با رونیز هم قصد خداحافظی دارد، تمایلی برای نصب ترمز ABS بر روی تولیدات آخرین خود ندارد.

گفتنی است هم اکنون پیکاپ پلاک شده در سطح نمایشگاه‌های تهران به سختی یافت می‌شود.

این هفته بازار تندر90 نیز به مانند هفته های قبلی نوسان خاصی را تجربه نکرد و این خودرو در مدل فول آپشن 15 میلیون و600 تا 700 هزار تومان و در مدل E1 فول 13 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت‌ها حاکی از کاهش تقاضای بازار برای تندر دارد، با این حال دیروز پارس خودرو پیش فروش خود برای تحویل خردادماه خود را با پیش پرداخت 7.5 میلیون تومانی با سود مشارکت هشت درصد به اجرا درآورد.

جالب است که پیش فروش‌های خودروسازان در خصوص این خودرو با توجه به حساسیت‌های پیش رو در سکوت محض و چراغ خاموش پیش می‌رود.

حاشیه دیگر این هفته به مانند هفته‌های گذشته زانتیا بود، این خودرو همچنان 30 میلیون 500 هزار تومان در بازار بی هیچ جایگزینی خرید و فروش می‌شود. با این حال برخی خودروها مثل هیوندا آوانته، پارس ELX و مزدا3 خود را برای تصاحب بازار این خودرو آماده کرده‌اند.

مطرح شدن توقف تولید این خودرو، آن هم به صورت رسمی از طرف مسولان سایپا حساسیت بازار در خصوص این خودرو را دوچندان کرد.

در هیاهوی خودروهای حاشیه ساز بازار سکوت سایر محصولات خودروسازان از جمله خودروهای گروه پژوی ایران خودرو هم چنان ادامه دارد.

پژو 405 از جمله این محصولات است این خودرو، با ترمز ABS 13 میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید در حالی که بهای این خودرو بدون ترمز ABS حدود 13 میلیون و 200 هزار تومان است. مدل دوگانه‌سوز این خودرو با ترمز ABS در بازار به قیمتی معادل 14 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.

سمند ال ایکس بنزینی هم اکنون چیزی حدود 15 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو پارس دوگانه سوز بدون ترمز ABS حدود 18 میلیون و 100 هزار تومان به فروش رسید، ولی نوع بنزینی این خودرو نیز با قیمت 17 میلیون و 100 هزار تومان به فرو رسید.

شواهد گویای این است که اگرخودروسازان فکری به حال تنوع تولیدات خود نداشته باشند، بازار کم‌کم روی خود را محصولات برمی‌گرداند و در این برهه تقاضای بازار به سمت خودروهای خاص و به روزتر سوق یافته است.

این وضعیت برای خودروهای سایپا نیز ادامه داشته به طوری که پراید صبای بنزینی در مدل پایه هفت میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش شده و ریو نیز کماکان 13 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود

از محصولات دو خودروساز تقریبا دولتی که خارج شویم، به گروه بهمن می‌رسیم، برخی از شنیده ها در خصوص این گروه از افزایش قیمت مزدا در بازار حکایت دارد و گویا این خودروساز نیز به مانند پارس خودرو(ماکسیما) قیمت مزدا3 جدید خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

از دیگر محصولات نیز مگان سفید رنگ نیز به دلیل کمبود در بازار 31.5 میلیون تومان خرید و فروش شده است. i207 حدود 18 میلیون و 800 هزار تومان و سوزوکی فول آپشن 2.4 لیتری نیز 44 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به این که هم اکنون هیچ ثبت‌سفارشی برای خودروهای خارجی صورت نمی‌پذیرد خودروسازان داخلی روی به افزایش قیمت خودروهای لوکس‌تر خود آورده‌اند که دلیل آن نیز افزایش قیمت حدود 7 تا 8 میلیون تومان برای خودروهای وارداتی است که تقاضای مردم را نیز برای خرید خودروهای کمی گران قیمت تر از محصولات داخلی به جای خودروهای وارداتی تحریک کرده است و به نظر می‌رسد که وزارت صنایع و معادن اجازه ماهی‌گیری از آب گل آلود خودروهای وارداتی را به آنها داده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۱
    0 0
    جالبتر اینکه اگه خودروسازا اجازه بدهند دوباره ثبت سفارش صورت بگیرد بازهم قیمت ها به حالت اولیه بر نمی گردد!!!چرا همه چی رو به گرونیه ؟؟شایسته بازار ماست واقعا ؟ حالام که بنزین گرون ماشین گرون قیم همه چی واقعی می خواد بشه جز ماشین واردات مدیریت میشه ولی همه چی ازاده جز خودرو تمرکز فقط روی واردات خودرو انم با 120 % تعرفه است که نه قاچاقی داره نه قیمتاش نزدیک به بازار زیر 25 میلیون خودروهای داخلی است بگیم لطمه می زنه؟!!