۰ نفر
۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹

محمد رضا خباز

طرح تحول اقتصادی، با یادآوری فاصله واقعیت های امروز از چشم انداز بیست ساله و با شناخت و اتکا به ظرفیت های موجود کشور، اصلاح ساختارهای اقتصادی را بر مبنای جهت گیری های سیاست های اصل 44 دنبال می کند. روش مورد تأکید در این طرح، برنامه ریزی با تأکید بر حوزه های کلیدی اقتصاد کشور است.

این برنامه اقتصادی  که مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضاى هیئت دولت، بر پیگیری‌ کلیه بخشهاى آن و جلوگیری از مغفولٌ‌عنه قرار گرفتن برخی محورهای مطروحه تأکید کردند، شامل حوزه های از جمله گمرک، نظام بانکی و ارزش گذاری پول ملی، نظام مالیاتی و ... می شود.

هر چند تا کنون  در رابطه با طرح تحول اقتصادی اظهار نظر های گونا گونی صورت پذیرفته است و در رابطه با ابعاد این طرح مطالب بسیاری مطرح شده است اما جا دارد یه این موضوع باز هم اشاره کرد طرح تحول اقتصادی فقط در هدفمند کردن یارانه ها خلاصه نمی شود. به طور کلی طرح تحول اقتصادی 7 بند دارد و چه بسا بعضی از آنها از هدفمند کردن یارانه ها مهم تر هم باشند اما شاید بیشترین بخش این طرح که مد نظر قرار گرفته به هدفمند کردن یارانه ها ارتباط پیدا می کند. در رابطه با علت این موضوع هم نباید به دنبال دلایل پیچیده بود و می توان با یک استدلال ساده اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها بیش از سایر بخش های طرح تحول اقتصادی مورد توجه است را توجیه کرد.

بر این اساس باید گفت که دولت با فرستادن لایحه هدفمند کردن یارانه ها  به مجلس شورای اسلامی و تصویب این لایحه در پارلمان کشور، عملاً اولویت به اصلاح نظام توزیع یارانه ها داده شده است . در همین رابطه می توان گفت که به تبع این فرآِیند در حال حاضر چاره ای جز اجرای همین بند از طرح تحول اقتصادی که به هدفمند کردن یارانه ها ارتباط پیدا می کند وجود ندارد.

گفتنی است علاوه بر بند مرتبط با هدفمند کردن یارانه ها، طرح اصلاح نظام گمرکی نیز در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است که خود از مهم ترین اولویت های طرح تحول اقتصادی است که اجرایی شدن آن کمک به سزایی به بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد کرد. با تمام این تفاسیر نمی توان از این موضوع غافل شد که در حال حاضر مقوله در دست اجرای کنونی، قانون هدفمندسازی یارانه هاست؛ لایحه ای که به تصویب مجلس رسیده و ما به عنوان ناظر در مجلس شورای اسلامی وظیفه داریم پیگیر اجرای آن توسط دولت در آینده ای نزدیک باشیم.

باید به این نکته نیز اشاره کنم که باید در روند ترتیب اثر دادن به باقی بندهای طرح تحول اقتصادی نیز تسریع صورت گیرد و دلیلی آن نیز واضح و روشن است چرا که هیچ یک از این بندها به تنهایی اقدام موثری از پیش نخواهد برد و می بایست هر 7 محور این طرح به تصویب رسیده، اجرا شوند.

ساید سوالی در این میان مطرح باشد که علل این همه تعلل در اجرای طرح های مهم اقتصادی از جمله طرح هدفمند کردن یارانه ها چیست؟ در پاسخ باید گفت که دلیل اصلی تعلل موجود در اجرای طرح های مهم اقتصادی را نیز می توان در عدم باور مجریان به توانمندی های خود جستجو کرد. دولت از یکسو این برنامه ها را ارائه می کند و از سوی دیگر با عدم باور خود، از تحقق قول هایی را که به مردم داده است باز می ماند؛ قول هایی که بدون کار کارشناسی و با عجله مطرح شده و عملی نیستند. مانند سهام عدالت، که قرار بود از قشر ضعیف جامعه آغاز و مرجله به مرحله بالا بیاید و شاهد بودیم که به یکباره از دهک 10 به دهک 6 پرداختند و عده ای در این میان از این سهام بی نصیب ماندند.

در حالیکه اگر مجریان به توانمندی های اجرایی خود ایمان و باور داشتند حتماً در تحقق طرح ها اقدامات مؤثرتری صورت می گرفت.

  • عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =