رییس کل بانک مرکزی گفت: « بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موجودی حساب ذخیره ارزی را 100 میلیارد دلار اعلام کرده است. »

بهمنی: بانک جهانی  ذخیره ارزی ایران را 100 میلیارد دلار اعلام کرده است

 

اینکه شمارش معکوس برای آغاز طرح هدفمند کردن یارانه ها آغاز شده است هیچ جای تردیدی ندارد. شاید به همین دلیل هم باشد که مسئولان مختلف دولت هر روز تلاش می کنند با اخبار خوش پیرامون این موضوع از بار منفی روانی این طرح بکاهند تا بر اساس آن تبلیغات منفی صورت گرفته در رابطه با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها به نوعی خنثی شود. موضوعی که به شکلی جدی می توان آن را در گفته های روز شنبه رییس کل بانک مرکزی مشاهده کرد.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در گردهمایی سراسری نقش نظام بانکی در مسیر توسعه و تحول کشور به صراحت از ذخیره‌سازی 900 میلیون تن کالای اساسی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته، واردات طلا در کشور رقم چشمگیری داشت و تا 10 سال آینده نیازی به واردات طلا نخواهیم داشت.

بر اساس گزارشی که فارس از این نشست بر خروجی خود قرار داده است بهمنی به مدیرت نرخ ارز در کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرده و گفت: « سال گذشته نرخ ارز به درستی در کشور مدیریت شد، در کشورهایی مانند چین و هند 1.7 درصد ذخایر به طلا اختصاص دارد‏ این در حالی است که در ایران این رقم بیش از 15 درصد است. »  

رئیس کل بانک مرکزی به این شکل از تدابیر سود ده بانک مرکزی برای خرید طلا طی یک سال گذشته سخن گفت: « در حالیکه قیمت اونس طلای جهانی به صورت میانگین 656 دلار بود چند صد تن طلا وارد کشور کردیم که امروز قیمت هر اونس طلای جهانی به 1230 دلار افزایش یافته است‏، بنابراین در شرایط فعلی حاکم چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر کشور افزوده شده است. »

وی با بیان اینکه با مدیریت صحیح و تغییر به موقع سبد ارزی چند میلیارد دلار به ارزش افزوده ذخایر ارزی کشور افزوده شده است، تصریح کرد: « اگر برای هر سال به 30 تن طلا نیاز باشد، ایران برای 10 سال آینده دارای ذخیره طلا است، بنابراین حبابی بودن قیمت سکه حتی اگر به مدت 10 سال دیگر هم طلا وارد کشور نشود، اتفاق نخواهد افتاد. »  

  بهمنی با اشاره به اینکه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موجودی حساب ذخیره ارزی را 100 میلیارد دلار اعلام کرده است‏ افزود : « با توجه به این امر ایران با چنین ذخایر ارزی و طلا و اینکه هفدهمین قدرت اقتصادی دنیا بر اساس GDP است عرض اندام می کند. »  

وی با بیان این مطلب که در صندوق بین المللی پول مطرح کرده ام که چگونه ایران را با چنین وضعیتی می خواهید، منزوی کنید، افزود:‌ » ایران از عمده ترین صادرکنندگان نفت دنیا و دارای ذخایر گاز عظیمی است و قدرت اقتصادی قوی دارد. »  

رئیس کل بانک مرکزی کنترل نقدینگی، نظارت بر مصرف، اعتبار سنجی مشتریان، ایجاد سیستم یکپارچه اطلاعات و یکسان سازی نرخ سود بانکی را از اقدامات انجام شده در سیستم بانکی عنوان کرد و افزود: « هیچ بانکی نمی تواند بیش از نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی سود به سپرده ها پرداخت نماید. »

وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته با توجه به بحث تحریمها و احتمال بلوکه شدن سپرده های ارزی ایران در برخی از کشورها را انتقال این سپرده ها به داخل کشور اعلام کرد و گفت: « این کار منجر شده که 75 میلیارد دلار از پروژه های داخلی تامین مالی شود. »

بهمنی با اشاره به نقش شبکه بانکی کشور در هدفمند کردن یارانه ها عنوان کرد: « برای پشتیبانی از هدفمندی یارانه ها قراردادهایی در بخشهای خرید و ذخیره سازی، زیرساختها، خرید کالاهای اساسی، حمایت از نانوایی های صنعتی وغیره منعقد کرده ایم. »

وی از ذخیره سازی 900 میلیون تن کالای اساسی در کشور خبرداد و گفت: « با کوچکترین تهاجم این میزان کالای اساسی ذخیره شده به عنوان پشتوانه قوی توزیع می شود. »

رئیس کل بانک مرکزی حذف واحدهای ناکارآمد با اجرای هدفمندی یارانه ها را یکی از برنامه های که در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد و افزود: « سال گذشته کاهش بدهی بانکها به بانک مرکزی به میزان 70 هزار میلیارد ریال را شاهد بودیم و در پایان سال گذشته بانکها هیچ گونه اضافه برداشت و جریمه ای نداشتند. »

وی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای ذخایر قانونی و ماندگاری سپرده ها خبرداد و گفت: « ماندگاری سپرده ها به 24.7 درصد در ماه رسیده است. »

بهمنی از ساماندهی منابع 293 هزار میلیارد ریالی بانکها خبرداد و اظهارداشت: « بازار غیر متشکل پولی کشور ساماندهی شد به نحویکه 871 مورد مجوز در جهت اصلاح سیستم و ساختار بانکی کشور به موسسات و تعاونی ها صادر شده است. »

وی رقم تسهیلات صادراتی را 24 هزار میلیارد ریال در حال حاضر اعلام کرد و گفت: « مقرر شده بود که 476 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاههای زودبازده پرداخت شود که تاکنون 257 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد شده که منجر به ایجاد یک میلیون و 763 هزارو 381 شغل شده و تا پایان سال جاری بقیه این رقم نیز عملیاتی خواهد شد.  »

رئیس کل بانک مرکزی رقم نقدینگی پایان سال 88 را با اعمال سیاستهای انقباضی 2 هزار و 333 میلیارد ریال با رشد 23.9 درصد ذکر و بیان کرد: « رقم نقدینگی کشور در روزجاری 2 هزار و 561 میلیارد ریال با رشد 23.7 درصدی نسبت به هفته مشابه سال گذشته است. »

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =