این شما و این وحشتناک‌ترین اپیزودی که می‌توانید از یک صحنه نبرد متصور شوید:

این شما و این وحشتناک ترین اپیزودی که می توانید از یک صحنه نبرد متصور شوید : در جریان یورش اسرائیل به غزه در سال 2009 میلادی ، شهروندان غیرنظامی فلسطینی در منطقه زیتون به نصیحت اسرائیلی ها گوش دادند و در انبارخانه ای محلی پناه گرفتند تا از حملات درامان باشند. جنگنده های اسرائیلی اما همان انبارخانه را به موشک بستند. بیست و یک شهروند غیرنظامی جان خود را از دست دادند که البته همگی از یک خانواده بودند.

اکنون با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا، اسرائیل تحقیق و تفحص را آغاز کرده است و البته در تحقیقات اولیه فرماندهان اسرائیلی در زمان جنگ از هر گناهی مبری اعلام شده اند . اسرائیلی ها برای پایان دادن به انتقادهای بین المللی به نوعی جامه حقیقت طلبی را برتن کرده اند. افسران بخش هوایی ارتش به دادگاه فراخوانده شده اند و اعتراف می کنند که فرمانده آنها در جریان پناه گرفتن غیرنظامیان بوده اند.شاید باید منتظر ماند و نتیجه این تحقیقات را به نظاره نشست. اما در حال حاضر هم نکته هایی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:اسرائیلی ها نمی توانند ادعا کنند که از حضور غیرنظامیان در مخفیگاه فوق خبر نداشتند چرا که سربازان اسرائیلی ، فلسطینی ها را به این منطقه رهنمون شدند. اگر سربازان زمینی از این جاگیری اطلاع داشته و به نیروی هوایی خبر نداده اند هم باز مقصر اصلی اسرائیلی ها هستند. اسرائیلی ها ادعا می کنند که فلسطینی هایی را که برای جمع آوری هیزم بیرون از پناهگاه بودند با شبه نظامیان اشتباه گرفته اند، در چنین شرایطی باید از خلبان های جنگنده های اسرائیلی پرسید که آیا صرف قدم زدن چند فلسطینی در تیررس نگاه جنگنده های اسرائیلی برای حمله کفایت می کند؟

گزارش بین المللی در خصوص حوادث غزه را قاضی از افریقای جنوبی تهیه کرد به نام گلدستون.رد پای این حرکات خودسرانه اسرائیل در گزارش گلدستون هم مشهود است. در این گزارش هم ارتش اسرائیل به قتل عام شهروندان غیر نظامی در اسرائیل متهم شده است . اسرائیل در غزه در حقیقت به نوعی تنبیه عمومی فلسطینی هایی رو آورد که در کنار حماس ایستادند. جنگنده های اسرائیلی حتی مخزن اب اشامیدنی غزه را هم هدف قرار دادند. ساختمان های مسکونی هم از حملات در امان نبودند . در گزارش گلدستون به حمله جنگنده های اسرائیلی به بیمارستان های غزه هم اشاره شده است.

 نهاد حقوق بشری" شکستن سکوت "در تازه ترین افشاگری های خود ازحوادث غزه می نویسد: سربازان اسرائیلی با مراجعه به گروه های حقیقت یاب اعتراف می کنند که دستور تیر داشته اند و حتی مجوز استفاده از فلسطینی ها به عنوان سپر انسانی را هم داشته اند . اسرائیلی ها به صراحت از گزارش گلدستون با عنوان گزارشی مملو از تعصب یاد می کنند. با این همه نمی توان کتمان کرد که فشارهای بین المللی اسرائیل را به تحقیقات دوباره واداشته است . نهادهای حقوق بشر تمام عزم خود را جزم کرده اند تا تصویری واقعی از آنچه در غزه رخ داد را به جهانیان نشان دهند . ارتش اسرائیل همواره ادعا می کند که از انتقادهای سازندهخ استقبال می کند . برای اثبات این مساله هرزچندگاهی خیمه شب بازی به راه می افتد و دادگاهی نظامی در اسرائیل نظامیان را مورد انتقاد قرار می دهد .

ایندیپندنت بیست و سوم اکتبر / ترجمه : سارا معصومی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =