۰ نفر
۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶

گربه‌سانان نقش و نگارهای متنوعی روی بدن خود دارند. به نظر می‌رسد دست کم در مورد گربه‌سانان خالدار و لکه‌دار، ‌استتار در سایه‌روشن درختان انبوه جنگل یکی از دلایل وجود این نقش و نگارهای نامنظم باشد.

بهنوش خرم‌روز:‌گربه‌ها و کلا تمامی گونه‌های خانواده گربه‌سانان اغلب پر از نقش و نگارهای مختلف هستند، از راه‌راه گرفته تا خال‌خالی و لکه‌دار. اما گربه‌ها،‌ ببرها و پلنگ‌ها چرا نقش و نگار دارند؟ در واقع آغاز این سوال به اینجا برمیگردد که چرا پلنگ‌ها خال‌خالی هستند!

اما اکنون به نظر می‌رسد که بالاخره محققین جواب این سوال را پیدا کرده‌اند: استتار. به گزارش دیسکاوری، ویلیام الن،‌ روانشناس تجربی دانشگاه بریستول به اتفاق سه نفر از همکارانش،‌ با بررسی تصاویر اینترنتی موجود از گربه‌سانان، جواب این معما را در مورد گربه سانان خالدار و لکه‌دار پیدا کرده است. آنها در تحلیل بسیاری از این تصاویر بر نقش و نگار آن‌ها متمرکز شدند و با افزودن اطلاعات مربوط به اندازه نقش و نگارها، اندازه حیوان، محل سکونت،‌ رفتارهای خاص و مانند آن، این مجموعه را در قالب الگویی ریاضیاتی از الگوی تکامل درآوردند.

این مدل نشان می‌دهد که گربه‌سانان خالدار یا دارای نقش و نگارهای نامنظم،‌ مانند پلنگ‌ها و پلنگ‌های خالدار جگوار، اغلب در مناطق استوایی پر از گیاه و جنگل‌های بارانی زندگی می‌کنند که پر از سایه روشن‌های نامنظم ناشی از برگ‌های درختان و بوته‌های انبوه است.  

همچنین بر اساس این مدل، میزان لکه‌ها روی بدن گونه‌هایی که زمان بیشتری را با حرکت بین درختان می‌گذرانند و گونه‌هایی که در نور کم فعالیت می‌کنند،‌ بیشتر است.

مطالعه این محققین نشان می‌دهد که نقش و نگارهای با رنگ تیره که در پلنگ‌ها و جگوارهای فراوان است اما در چیتاها دیده نمی‌شود، بیشتر در گونه‌هایی وجود دارد که هم شب‌ها و هم روزها فعالیت می‌کنند و محل زندگیشان هم تنوع بالایی دارد. اما پوشش‌های رنگی یک‌دست بیشتر در گربه‌سانانی دیده می‌شود که فقط روز فعالیت می‌کنند، اغلب روی زمین قدم می‌زنند و در محیط‌های باز مانند صحراها زندگی می‌کنند.

با این حال،‌ نقش و نگار راه‌راه که در بسیاری از گربه‌ها و البته گربه‌سانانی مانند ببرها دیده می‌شود هنوز یک معما است. یک دلیل آن هم کم بودن گونه‌های گربه‌سانان راه‌راه در مقایسه با گربه‌سانان خالدار و لکه‌دار است که امکان کافی برای مقایسه را از محققین می‌گیرد.

اما گربه‌های خانگی چرا این قدر نقش و نگار دارند؟ آن‌ها که نیازی به پنهان شدن در سایه روشن درختان یا لکه‌های آفتابی و یا تیره روشن پشت بوته‌های انبوه ندارند. محققین معتقدند که گربه‌های خانگی به هر حال ژن این نقش و نگارها را از اجداد خود به ارث برده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =