مغز نوجوانان به تدریج خود را با خشونت وقف می دهد و حساسیتشان نسبت به این فاکتورها کم تر می شود.

فیلم ها و ویدیوهای خشن واقعا باعث از بین رفتن حساسیت مغز نوجوانان می شود. محققان متوجه شدند نوجوانانی که پیوسته شاهد صحنه های خشن از طریق بازی های کامپیوتری هستند به تدریج مغز آن ها خود را با این موارد تطبیق می دهد و حساسیتش نسبت به آن ها کم تر می شود.

دانشمندان با استفاده از عکس برداری از مغز نوجوانانی که به بازی های کامپیوتری خشن علاقه مند هستند متوجه شدند، مغز آن ها به طور ناخودآگاه نسبت به خشونت پاسخ احساسی ضعیف تری نشان می دهد.

این اولین بار است که با استفاده از این روش، دانشمندان تاثیر بازی های رایانه ای را روی مغز کودکان نشان می دهند و با استفاده از آخرین تکنولوژی ها ثابت می کنند خشونت موجود در این بازی ها واقعا نوجوانان را مستعد جرم و جنایت در آینده می کنند.

سال هاست که بحث در مورد تاثیر بازی های کامپیوتری بین کارشناسان وجود دارد. بسیاری از آن ها معتقدن بازی هایی مانند Grand Theft Auto یا Modern Warfare که سرشار از خشونت و صحنه های قتل و خونریزی هستند نوجوانان را به طور ناخودآگاه به سمت خشونت سوق می دهند. در این بازی ها نوجوانان در نقش یکی از کاراکترهای بازی قرار می گیرند و شروع به سرقت اتومبیل، کشتن انسان ها و عابران پیاده، کلاه بردای و ده ها کار غیر قانونی دیگر می کنند.

دکتر جردن گرافمن از موسسه ملی ناهنجاری های عصبی در آمریکا در این باره گفت: در مجموع باید اقرار کرد تماشای مداوم این صحنه ها باعث می شوند قتل و خونریزی و جرم و جنایت در مغز انسان ها جای بگیرد و بعد از مدتی به صورت کاملا عادی تلقی شود. به این ترتیب بعد از مدتی نوجوانان حساسیت خود را به این بازی ها از دست می دهند و حتی با دیدن صحنه های واقعی از خشونت و قتل نیز کم تر تحت تاثیر قرار می گیرند.

او در ادامه گفت: مسئله اصلی این است که اثرات سوء بازی ها به همین موارد ختم نمی شود، بلکه نوجوانان به تدریج جرم و جنایت را قابل پذیرش می دانند و حتی سعی می کنند آن ها را در زندگی روزانه خود نیز به نوعی بروز دهند. به همین دلیل است که برخی از نوجوانان به محض آن که با یکی از همکلاسی های خود به مشکل برمی خورند به سرعت صبر خود را از دست می دهند و بدترین خشونت های فیزیکی را از خود بروز می دهند.

در این مطالعات دکتر گرافمن تحقیقاتی گسترده ای را روی 22 پسر بین 14 تا 17 سال انجام دادند. از این نوجوانان خواسته شد یک سری از ویدیوهای کوتاه 60 ثانیه ای را تماشا کنند که به طور تصادفی از مجموعه ای از فیلم های انتخاب می شدند. درجه خشونت روی هر کدام از کلیپ ها به طور دقیق مشخص شده بود. این فیلم ها دارای صحنه هایی با خشونت کم، متوسط یا زیاد بودند.  از نوجوانان خواسته شد میزان خشونت هر کدام از این فیلم ها را نسبت به کلیپ قبلی که تماشا کرده اند با فشار دادن دکمه هایی مشخص کنند.

در همین حال نیز با استفاده از عکس برداری MRI مغز آن ها به دقت مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین حسگرهایی روی انگشتان این نوجوانان نصب شده بود که میزان تعریق بدن، ضربان قلب و بسیاری موارد دیگر را بررسی می کرد.

دکتر گرافمن در ادامه گفت: ما متوجه شدیم مغز نوجوانان به تدریج خود را با خشونت وقف می دهد و حساسیت او نسبت به این فاکتورها کم تر می شود. به خصوص قسمتی از مغز که lOFC نام دارد و مسوول درک احساسات و پاسخ های احساسی است به مرور زمان به طور قابل توجهی حساسیت خود را از دست می دهد که این هشداری است مبنی بر این که نوجوان در حال متمایل شدن به سمت خشونت است.

نتایج این تحقیقات در نشریه عصب شناسی فعال و درک شهودی اجتماعی آکسفورد به چاپ رسیده است.

تلگراف، 19 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =