رییس مجلس شورای اسلامی سفر مقام معظم رهبری به استان قم را دارای ابعاد مختلف ملی و فراملی و نیز موثر در آبادانی استان قم توصیف کرد.

در آستانه سفرمقام معظم رهبری  به قم در هفته جاری، علی لاریجانی، نماینده مردم قم در خانه ملت در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت   این سفر جنبه ملی و فراملی آن را غالب دانست و  آن را یک نعمت بزرگ برای تمام مسلمانان و استان قم دانست که خیرات و برکات آن «شامل همگان» می‌شود.

لاریجانی با اشاره به جایگاه شهر قم اظهار داشت: قم محل حضور اکثریت مراجع عظام تقلید است و تبعا همه مسلمانان علاقه‌مند به آن هستند.

لاریجانی در ادامه اظهاراتش  به نقش مردم قم در تاسیس انقلاب اسلامی و قرار داشتن در جایگاه موتور محرکه انقلاب اشاره و خاطر نشان کرد: تمام این مسائل اقتضا می‌کند که نگاه ما به سفر مقام معظم رهبری، همانند سفرهای دیگر استانی نباشد زیرا در آن جنبه ملی و فراملی غالب است.

حضور حوزه علمیه قم و سابقه چند صدساله و عقبه تاریخی آن ، قم را  به عنوان مرکز تولید فکر اسلامی  تبدیل کرده است.

موضوعی که رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آن خطاب و تماس‌های آیت‌الله خامنه‌ای با علما و فضلا - با توجه به نگاه نافذی که ایشان به جنبه تاسیسی انقلاب دارند- را رویکرد و حرکت جدیدی برای حوزه‌های علمیه برشمرد.

لاریجانی در همین زمینه این سفر را در قالب سفرهای استانی متعارف، دارای مسائلی نظیر بحث‌های آبادانی دانست و تاکید کرد که مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حرکت‌های خوبی در آبادانی قم آغاز شده که سفر ایشان می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند.

نماینده مردم قم در خانه ملت، از مقام معظم رهبری به خاطر وقت موسعی که به استان قم اختصاص دادند تشکر کرد و گفت: این سفر کمک می‌کند ایشان بتوانند از مراکز پژوهشی مختلفی که ایجاد شده، از نزدیک دیدار داشته باشند و رهنمودهای ایشان نیز در زمینه حرکت قم به سمت آبادانی مورد استفاده قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، بار دیگر با تشکر از این وقت اختصاص داده شده توسط مقام معظم رهبری به استان قم، گفت: حتما این سفر یک نعمت بزرگ برای تمام مسلمانان و استان قم خواهد داشت و زینتی برای قم خواهد بود که پس از یک دهه ایشان به آنجا سفر می‌کنند و خیرات و برکات آن شامل همگان می‌شود.

سفر سال جاری چهارمین سفر مقام معظم رهبری در طی سال های اخیر به قم می باشد.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود، استان قم را مرکز فکر شیعه توصیف کرد که با استقرار حوزه علمیه به عنوان مرکز نشر فکر اسلامی مطرح شده است.

وی در این زمینه با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی مراکز فرهنگی بسیاری در قم تاسیس شد که فکر جدیدی را مطرح می‌کند، ادامه داد: جرقه اصلی حرکت انقلابی مردم از قم آغاز شد و امام (ره) از آنجا برخاست و لذا صدایی که از پایگاه قم برمی‌خیزد صدای آینده‌نگری برای کل مسلمانان خواهد بود.

نماینده مردم قم در خانه ملت، با اشاره به اهمیت این سفر در از بین رفتن برخی تحرکات که قصد دارد بین علما و ولایت فقیه فاصله ایجاد کند، خاطر نشان کرد: در این زمینه دو حرف مطرح می‌شود که هر دو دچار اشکال است. برخی می‌گویند که « ما مراجع را قبول داریم اما ولایت فقیه را قبول نداریم»، که ریشه این حرف در خارج از کشور است و برخی نیز در داخل حرف شاذی می‌زنند که « ما ولایت فقیه را قبول داریم، نه مرجعیت را».

تئوری دوم موضوعی بود که چندی پیش مرتضی نبوی  نسبت به شیوع آن در میان اصولگرایان هشدار  دارد و « اصولگرایی منهای روحانیت» را خطری برای آینده اصولگرایان دانست.

لاریجانی در این زمینه تصریح کرد: هردوی این افکار غلط است. ولایت فقیه میوه درخت مرجعیت است و مسیر درست در این زمینه در مکتب امام (ره) پرورش یافته است. مرجعیت به عنوان نهادی است که از فکر اسلامی صیانت می‌کند و ما همواره حرکت اصولی حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار می‌دهیم که نتیجه این عقلانیت ولایت فقیه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =