نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: گمرک به بهانه تصمیمات اخیر در مورد واردات میوه، محموله‌ها را ترخیص نمی‌کند.

فارس: نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: گمرک به بهانه تصمیمات اخیر در مورد واردات میوه، محموله‌ها را ترخیص نمی‌کند.

صدرالدین نیاورانی  اظهار داشت: کشورهای صادر کننده از جمله فیلپین که بزرگترین کشور صادر کننده موز است محصول خود را پیش فروش می‌کنند و در قالب قرارداد تحویل می‌دهند.


نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان میوه گفت: این قراردادها قبل از تصمیم دولت در باره ممنوعیت واردات میوه منعقد شده، اما زمان ورود محموله‌ها با در بسته گمرک مواجه می‌شوند که به بهانه تصمیمات اخیر در مورد واردات میوه اجازه واردات داده نمی‌شود.
وی گفت: مناسب است در تصمیم‌‌گیری‌های مهمی مانند ممنوعیت واردات میوه اعضایی متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، بازرگانی، اتحادیه وارد کنندگان و بخش خصوصی باشند و اگر کار به صورت آزمون و خطا باشد وارد کنندگان، تولید کنندگان و مصرف کنندگان هر سه ضرر خواهند کرد.


نیاورانی گفت: اکنون واردات موز ممنوع شده، وارد کننده هم به دلیل قراردادهایی که قبلا منعقد کرده و هم قراردادهایی که احتمالا بعد از صدور مجوز احتمالی واردات توسط دولت منعقد خواهد کرد، متضرر خواهد شد.
نیاورانی با بیان اینکه این موارد در سایر محصولات مانند پرتقال و نارنگی هم مصداق دارد، گفت: اجرای ماده 16 قانون بهره‌وری کشاورزی در جهت حمایت از تولید کننده نیست زیرا اگر رقابت در بازار نباشد همچنان در فقر کسری تولید خواهیم ماند.
وی افزود: باید با دنیا رقابت کرد اما با ترمز تعرفه، محصولات کشاورزی طی سالهای گذشته از نظر بسته‌بندی و کیفیت مناسب شد، چه اشکالی دارد مصرف کننده هم از قوانین دولت استفاده کند.


وی افزود: قوانین باید طوری باشد که مصرف کنندگان و تولید کنندگان هر دو بهره‌مند شوند و به ضرر هیچکدام نباشد.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بازرگانی و گمرک باعث شده محموله‌های میوه هم اکنون در پشت دروازه‌های گمرک بماند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =