به گزارش فارس:

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: «تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران ساخت سریال «در مسیر زاینده‌رود» باید از مردم اصفهان عذرخواهی کنند.»

ابوالفضل قربانی اظهار داشت: «برخی دیالوگ‌های ارائه شده از سوی بازیگران سریال «در مسیر زاینده‌رود» که این روزها از تلویزیون پخش می‌شود، تا حد تمسخر لهجه اصفهانی نیز پیش رفته و بر همین اساس تولیدکنندگان این سریال باید از مردم اصفهان عذرخواهی کنند.»

وی اضافه کرد: «اگر بازی در نقش‌های سریال «در مسیر زاینده‌رود» به بازیگران اصفهانی سپرده می‌شد آنها می‌توانستند ضرب‌المثل‌های اصیل اصفهانی را به عنوان میراث ماندگار اصفهان زنده کنند.»

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: «اگر سریال «در مسیر زاینده‌‌رود» به کارگردانی حسن فتحی که برای ایام مبارک رمضان ساخته شده، بر روی ظرافت‌های لهجه اصفهانی بیشتر کار می‌کرد، بسیار موفق‌تر بود.»

وی با بیان اینکه سریال «در مسیر زاینده‌رود» در زمانی کوتاه تهیه شده و فرصتی برای ارائه بهتر آن وجود‌ نداشته، افزود: «مسئولان و دست‌اندرکاران سریال «در مسیر زاینده‌رود» باید به مردم بیان کنند این گویش اصفهانی نیست و این مسئله را از دل مردم اصفهان در بیاورند.»

سخنگوی شورای شهر اصفهان یکی از دلایل اصلی درست نبودن گویش اصفهانی سریال در مسیر زاینده‌رود را استفاده از هنرپیشه‌های غیر‌بومی شهر اصفهان عنوان کرد و بیان داشت: در این سریال چون بازیگران غیر اصفهانی هستند و گویش مادریشان به لهجه مردم اصفهان نیست، به خوبی نمی‌توانند در چنین مجموعه‌ای موفق باشند و حتی ممکن است به سمت مسخره کردن این لهجه نیز پیش بروند.

وی تصریح کرد: مردم شهر اصفهان به خوبی می‌دانند که سریال در مسیر زاینده‌رود با اعتباری که برای آن در نظر گرفته شده هیچگاه متوقف نمی‌شود اما به دلیل اینکه گویش اصفهانی در آن به خوبی رعایت نشده باید از شهروندان اصفهان در این راستا عذرخواهی شود.

کد خبر 85036

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 1
    حالا اين همه تركي و لري و رشتي يا مازندراني رو خراب كردن مگه از مردم شريف اونجاها عذر خواستند كه از اصفهاني ها عذر بخوان؟
  • مهدي اكبري IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    1 0
    درسته كه بازيگران لهجه اصفهاني را خوب بيان نميكننداما موضوع فيلم بسيارخوب وبازيگران بسياراجراي خوبي دارند .واين حاصل كارگرداني خوب حسن فتحي ميباشد.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    آخه هول هولکی شد وقت نشد فکر کنند روی این مسئله طبق معمول
  • شقایق IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    اصفهانیها چطون شدس؟ یه کم جنبه داشته باشید تنها سریالی که ارزش دیدن داره همین سریال در مسیر زاینده رود هست اونم به احترام حسن فتحی.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    اگر توانایی های بازیگران اصفهانی به اندازه بازیگران سریال بود مطمئنا استفاده میکردند
  • محمد IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    دادا ببخشيد. ( دست اندركاران سريال)
  • علی از اصفهان IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    چی چی می گوی دادا
  • آرین IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    برو بابا پی کارت.تو هم حرفی برای گفتن نداشتی ، به چِِِیزهای الکی گیر میدی
  • بدون نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    بابا اتفاقا خیلی هم قشنگ صحبت می کنند. من که خیلی خوشم آمده.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    بازبون روزه كي ميره اينهمه راهو.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    چي چي ميگوي جواتي!
  • رسول حویزاوی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    اتفاقا خیلی خوب دارن اصفهانی صحبت می کنند به جای این کارهای الکی برد جلوی مشکلات مهم دیگه سینما وتلوزیون رو بگیرید
  • محمد حسین از اصفهان IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
    0 0
    به نظر من حرمت به تمام گویش و لهجه های اصیل ایرانی از وظایف تمام ما مردم پارسی زبان است، چرا که ما همه از یک کشور یا بهتر بگم از یک خانواده ایم. حال جناب فتحی به خاطر تنگی وقت نتوانسته به بهینه بودن لهجه اصفهانی بپردازد موضوعی است که باید توسط کارشناسان محترم سینما پیگیری شود. ولی به نظر من از جناب فتحی بالاتر این ها انتظار می رفت تا نسبت به سابقه درخشانشان در سینماچنین سریال ضعیفی را تهیه کنند.
  • بدون نام US ۰۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۷
    0 0
    بابا پس چیکار کنند؟ لهجه آذری که اشکال داره، کردی که ناراحت می شوند، به صدای یاور با لهجه لری هم حساسیت نشان دادند. پس این کارگردانها باید چکار کنند؟
  • لحجه و فرهنگ ما تو این سریال تحریف شد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۷
    0 0
    ماتو اصفان 100تا بازیگر بضی اینا داشتیم.مثلاحسن اکلیلی،جهان بخش سلطانیو...خیلیم توانا و حرفه ایند.یه بازیگر حسابی داشت تو فیلم که اونم همون اولش کشتند(مهدی باقر بیگی).در ضمن اینکه مردوم اصفان اینقد اعتراض کردند به خاطری لحجه فجیح مسعود رایگان،صحبی خانوم ودخختر مسعود رایگان بوده که واقعا صبر و از ادم میگیره.در موردی اینم که میگین بقیه شهرا اعتراض نکردن بگم که یا بی عرضه بودن یا به این شدیدی مورد تحریف قرار نگرفتن.لحجه اصفهانی در این سریال تحریف شد.
  • شبانه IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۸
    0 0
    خدمت اقای بدون نام بگم که اصفهان بازیگرای خیلی خوبی داشته و داره مثل مرحوم ارهام صدر که قدیمیه و خانم مهیمن و اقایون اکلیلی و سلطانی واینکه شما نمیبنی واسه اینه ک چشم بصیرت نداری.حتی دهاتیای اصفهان هم به این فجاعت که صحبی حرف میزنه نمی زنند.شما هم یا اصفهانی نیستی یا اصلا اصالت نداری.
  • ابراهیم IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۸
    0 0
    اه اه اه حالمو بهم میزنند با این حرف زدنشون تو فیلم مثل این ضرب المثله که کلاغه میخواست راه رفتن اردک یاد بگیره راه رفتن خودشم یادش رفت.
  • محمد اصفهانی اصل IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۸
    0 0
    آخه از حسن فتحی که میوه ممنوعه ودههافیلم قشنگ ساخت زشت بود تازه لهجه که خراب شد زندگی مردمم که مسخره کردند واقعا متاسفم
  • پارسا IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۸
    0 0
    خیلی بی فرهنگ هستید لهجه ی خودتون را مسخره کنید
  • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۹
    0 0
    خوبه به اصل برسیم. هیچکدام از این دوستان که دارن برای لهجه اصیلشون شکم پاره می کنن می تونن به ما بگن این لهجه نسبتا عجیب از کجا اومده؟ اصلا این لهجه اصلش ایرانیه؟
  • اصفهانی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۹
    0 0
    به نظر من اگر کمی مثبت اندیش باشید و کمی هم به بازیگران حق بدهید که نتوانند مثل ما حرف بزنند همونطور که ما نمی تونیم دقیقا مثل اونا حرف بزنیم اما میزنیم بدون اینکه بخواهیم کسی را مسخره کنیم،مشکل حله.
  • زهره IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۹
    0 0
    ببینید یکی از اهداف این فیلم به قول خود کارگردان نمایش فرهنگ و ادب اصفهان بوده ولی اصلا این کار رو نکرده همه چیز رو داره اشتباه و به غلط نشون میده و این باعث شده که ما اصفهانی ها خیلی معترض بشیم این فرهنگ اصیل اصفهانه؟بخدا خجالت بکش آقای فتحی مردم اصفهان هنوز بی غیرت نشدند که از خودشون نتونند دفاع کنند مردم شهرهای دیگه هم باید از خودشون و فرهنگشون دفاع کنند
  • نیکی IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۹
    0 0
    مسئله مهم همیشه موضوع و محتواست نه لهجه!!!!به نظرم این موضوع مته به خشخاش گذاشتنه دادا!!!
  • نصف جهان IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۹
    0 0
    سلام. من متولد تهرانم اما اجدادم برای شهر زیباو تاریخی اصفهان بودند . من هم با اصفهانی های عزیز موافقم ، باید دقت و ظرافت بیشتری به خرج می دادند . اما بی نهایت خوشحالم که شخصیت محبوب دوران کودکیم ( مجید ) بار دیگر خوش درخشید و دیدن مناظر زیبای اصفهان چون روح به کالبد من دمیده میشه .و باز هم خوشحالم از اینکه پهلوانی ، جوانمردی ، مروت و آزادگی برای شخصیت های اصفهانی انتخاب شده . زنده باد ایران و ایرانی .
  • مارینا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    مشکلی که همیشه ماها داریم اینه که اصل وول می کنیم میچسبیم به فرع.اصفهانی وشیرازی وتهرانی نداریم همه ایرانی هستیم شما هم بهتره به جای توجه به لهجه به خودحرفاشون دقت کنی که چی میگن.حالا که ادم بده تهرانیه وآدم خوبه اصفهانی.اگه برعکس بود چیکار میکردین شما که اینقدر سطحی نگرین!!
  • mahdi IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    واقعا که افتضاح بود این سریال داره توهین میکنه به لهجه اصفهانی ها باید عوامل این سریال رسما ازمردم عذر خواهی کنن
  • صدیقه جاودانی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    به نظر من لحجه زیاد مهم نیست خود ماجرای فیلم مهم است که آخرش به کجا ختم می شود.
  • حاج بهزاد IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    لهجه مهجه رو بیخیال حاج بهزادو عشق است
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    واقعاکه چقدربی جنبه ایداتفاقاخیلی هم خوب بالهجه ی اصفهانی حرف میزنند
  • رضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    مثل بچه كوچيك هاافتادين دنبال انگولك كردن همديگه اگر توانايي داري برو يه فيلمي با كيفت خودت بساز وبده شبكه
  • حامد IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    واقعا جای تاسف داره که هموطنان شهرهای دیگر نسبت به ایراداتی که اصفهانی ها دارند اعتراض می کنند اگر امروز به هر دلیلی لهجه و آداب وشخصیت مردم شهر من زیر سوال بره فردا نوبت شما شمالی ها و جنوبی ها و یزدی هاو ترک هاو غیره است کمی منصف و متحد باشیم لهجه اصفهانی ما دقیقا همان حالتی داره که زبان اذری برای ترک ها. هر دلیلی مخصوصا کمبود وقت برای چنین ایرادت فاحشی در فیلم اصلن پذیرفته نیست کاش مسئولین شهر اصفهان کمی قدرت و جربزه داشتند و جلوی پخش این سریال بی محتوای تو هین امیزو می گرفتند
  • اتابک IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام. خواسته یا ناخواسته بی حرمتی به لحجه اصفهانی شده. حتی معتقدم که لحجه اصفهانی اصیل خیلی متفاوت تر از آنچه است که در اصفهان فعلی وجود دارد
  • اسماعيل IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    اگر بازيگران اصفهان به اين حد قوي بازي مي كردندديگر احتياج به بازي ديگران با لهجه اصفهاني كه به قول يكي از دوستان معلوم نيست به كجاي لهجه اصيل پارسي مي خورد نبود.شما را به هر كه مي پرستيد دست از اين تعصبات بي پايه و اساس برداريد.با شما اصفهاني هاي عزيز حافظان فرهنگ و قدمت ايران پارسي هستم.
  • مروارید IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۰
    0 0
    درسته که حسن فتحی کارگردان قابل احترامیه اماصحبت کردن درمورد اصفهان کار ساده ایی نیست چه برسه به فیلم ساختن!!بهتر بود بیشتر تحقیق میکردن والا الان تواصفهان هیچکس به این ضایعی حرف نمیزنه من خودم بچه اصفهانم خیلی بهم برخورد وقتی دیدم بازیگرای مثلا اصفهانی اینجوری اسم میشکنند...مردم اصفهان هیچوقت اینجوری اسم نمیشکنند
  • مريم گلي IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
    0 0
    آخه راست ميگند من هم يك اصفهاني هستم اما بايد بريم مشكلات ديگر را حل كنيم لهجه اينا كه چيزي نيست ببينيم چرا ما ايرانيا هميشه بايد عزادار باشيم سه تا فيلم گذاشتند رو آنتن تو هرسه تاش يكي مرده ديگران ماتمشو گرفتن آخه يكي نيست بگه حداقل يك سريالها را طنز انتخاب مي كردين تا روحيه مردم عوض بشه نه اينكه همه تازه ماتم بگيرن و بشينن پاي تلويزيون
  • زرتشت IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
    0 0
    من اصفهانيم درسته كه لهجه اي كه در سريال حرف ميزنن اصفهاني واقعي نيست ولي نبايد اينطوري اعتراض كرد بايد قبول كرد كه به تعداد همه ي نقش هاي سريال بازيگر اصفهاني كه خوب بازي كنه نداريم همين سريال هاي آقا رشيد كجا اصفهاني حرف مي زنن قطعا آقاي فتحي از بازيگران صاحب نام استفاده كرده تا برنامه مخاطب بيشتري جذب كنه قبول كنيد كه اگه بازيگران اصفهاني بودن خودمون هم نميديدمش
  • هلوک IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
    0 0
    توانایی این آقای بدون نام در بازیگری چیه که انقدر توانایی شناسن؟ بحث این نیس که چرا از لهجه ها استفاده می کنند بحث اینجاس که چرا یه خرده وقت نمی ذارن درست به بازیگراشون حرف زدن یاد بدن تا کیفیت کار بره بالا !!
  • davod IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
    0 0
    به نظر من که خیلی خوبه.بابا بیاین متحد باشیم.این جزئیات رو وللش.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
    0 0
    مگه اصفهانی و لهجش بازیچه دسته که اینجوری ازش سوء استفاده میشه واقعا" شرم آوره.
  • ممد آقا IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
    0 0
    حالا از لهجه بگذریم چرا دیگه اصالت اصفهان رابه مسخره گرفته اند.چرا اصفهان 40سال پیش وتهران امروز را نشان داده شده
  • مریم IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
    0 0
    اشکال فقط لهجه نیست من فکر میکنم که این فیلم زندگی حدود 20 سال پیش را توی اصفهان نشون میده نه زندگی فعلی و این یعنی توهین به فرهنگ اصفهان من نمیدونم اون مشاور لهجه اصفهانی را از کجا پیدا کرده بودند و چه نظارتی روی این فیلم شده ولی واقعا جای تاسف داره که وقت مردم را بخواهید اینطوری پر کنید هر سال باید بگیم دریغ از پارسال
  • رسول IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
    0 0
    سریالهای تولیدی خود شبکه اصفهان خوبه که هر چی پیر و پاتاله با لحجه اصفهانی صحبت میکنن و دخترهای جوان با لهجه تهرانی
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۰
    0 0
    مشکل فیلم فقط لهجه نیست بلکه در این فیلم تلاش شده مردم اصفهان متحجر و بی ادب نشون داده بشن
  • اوستا IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۰
    0 0
    من هم با جناب زرتشت موافقم!کدوم توهین؟از مادر که اصفهونی نیستن بنده خداها؟!در ضمن مگه اصفهان مدینه فاضله است که توش آدم بد پیدا نمیشه؟ آدم بدای فیلما که نمیتونن فضایی باشن؟!به جاش پسر بزرگ حاجی رو نمیبینین؟ یا مسعودی رو؟منم یه دوست دارم اسمش نسرینه صداش میکنیم نسرینی این چه ربطی به مسخره کردن لهجه داره؟؟!!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۶
    0 0
    واقعا موافقم ، نه تنها لحجه بلکه خود فیلم نامه هم خیلی ضعیف بود

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین