به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری و گروه مدیران زیرمجموعهاش که با شعار کاهش دست اندازهای پیش روی فیلمسازان وارد عرصه شده و صحبت از کم کردن موانع پیش روی فیلمسازان را به طور جدی به میان آورده بودند، امروز در مقام مدیرانی قرار گرفتهاند که فاز تازهای از نگرانیها را به فیلمسازان و این بار به بدنه نحیف فیلمکوتاه و مستندسازان منتقل میکنند.
شمقدری و گروهش که در مسیر رفع توقیف فیلمهای سینمایی، کوتاه کردن مسیر دریافت پروانه ساخت و مسائلی از این دست گام برمیداشتند، بعد از تعیین این نکته که فیلمهای سینمایی باید با مجوزی مستقل از مجوز نمایش عمومی از سوی شورایی ویژه امکان حضور در جشنوارههای جهانی را به دست آوردند، در گام دوم سراغ فیلم کوتاه و مستند آمده و قانون مطرح شده در مورد فیلم سینمایی را در این بخش نیز لازمالاجرا دانستهاند؛ اتفاقی که واکنشهای متعدد مستندسازان را به همراه داشته و تصور میشود این واکنشها در روزهای آتی به صورت بیانیههای رسمی از سوی دستاندرکاران این عرصه پیش روی معاون امور سینمایی قرار گیرد.
میرباقری: ارشاد چطور بر فیلمی که حمایت نکرده نظارت میکند؟
بیژن میرباقری کارگردان فیلمهای سینمایی «ما همه خوبیم» و «طبقه سوم» که بعد از سالها فعالیت در عرصه فیلم کوتاه وارد جریان ساخت فیلم سینمایی شد، در گفتوگو با خبر درباره نظارت بر عرضه جهانی فیلمهای کوتاه و مستند گفت: «سابق بر این بر فیلمهایی که از سوی مراکزی همانند مرکز گسترش و یا انجمن سینمای جوان تهیه میشد، در مورد حضورهای بینالمللی نظارتی صورت میگرفت و فیلمهایی که مشکلی نداشته باشند به جشنوارهها ارسال میشدند.»
او ادامه داد: «یک دسته از فیلمهای کوتاه نیز توسط خود بچههای فعال در این عرصه ساخته و تهیه میشد. با توجه به اینکه این فیلمها به صورت شخصی ساخته میشوند و پای تهیهکنندهای دولتی در میان نیست این تعارض به وجود میآید که ارشاد فیلمی را که خودش تهیه و حمایت نکرده، چطور نظارت خواهد کرد؟»
میرباقری اظهار داشت: «ارشاد نه از این جوانان حمایت کرده، نه به آنان امکاناتی ویژه داده و نه شرایطی برای کار آنان به وجود آورده است، چنین اثری که مسیر کاملاً شخصی را پیموده و حتی در جشنوارهها نیز از سوی خود فیلمسازان معرفی شده و به نمایش درآمده، بر چه اساسی میتواند مورد نظارت قرار بگیرد؟ وقتی فیلمسازی کار اول خود را به طور مستقل میسازد و آن را به جشنوارهها ارائه میدهد، میتواند فیلم دوم خود را هم به این ترتیب بسازد و نظارت ارشاد نمیتواند در مسیر کار این فیلمساز تاثیرگذار باشد.»
این کارگردان گفت: «این قانون میتواند شامل زیرمجموعههای ارشاد باشد و تاکنون نیز آثار تولید شده با حمایت این زیرمجموعهها از سوی ارشاد کنترل شده است. ارشاد به این ترتیب وظیفه خود را سنگینتر میکند.»
بیژن میرباقری یادآور شد: «هرچند مدیریت دولتی سینما مایل باشد این نظارتها را انجام دهد، اما در عمل امکان آن را نخواهد یافت زیرا وقتی به آمار تولیدات فیلم کوتاه نگاه کنیم با انبوهی از فیلمسازان مواجه میشویم که با هزینه شخصی کار میکنند و امکان نظارت به کار آنها وجود ندارد.»
صفاریان: هیچ فیلمسازی برای دریافت مجوز به ارشاد نخواهد رفت
ناصر صفاریان کارگردان سرشناس سینمای مستند، معتقد است اتحاد موجود در میان فیلم کوتاهسازان و مستندسازان مانع از آن خواهد شد که آثارشان را برای دریافت مجوز عرضه در جشنوارههای خارجی به شورای پیشنهادی معاون امور سینمایی ارائه دهند.
کارگردان مستند «سهگانه فروغ فرخزاد» در این باره به خبر گفت: «در مورد فیلمهای داستانی از آنجا که مجوز ساخت از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی صادر میشود، این بخش میتواند به طور کلی نظارتی بر فعالیت فیلمسازان داشته باشد اما در عرصه فیلم کوتاه با توجه به ویژگی این نوع کار که اغلب بدون حمایت دولتی و به صورت شخصی صورت میگیرد، نظارت دولتی نمیتواند مفهومی داشته باشد.»
او دلایلی را که میتواند برای این تصمیمگیری وجود داشته باشد، چنین بیان کرد: «در دهه 60 نگاه اشتباهی در مورد فیلمهای ایرانی که از جشنوارههای جهانی جایزه میگیرند شکل گرفت. به این ترتیب که تصور میشد هر فیلمی که در جشنوارههای خارجی جایزه میگیرد، سیاهنمایی کرده است. به نظر میرسد شمقدری و همفکرانش در همان سالها از طرفداران این ایده بودند که امروز این قوانین را در مورد فیلمهای کوتاه و مستند مطرح میکنند.»
صفاریان ادامه داد: «درحالی برخی نگاهی اینچنینی به فیلم کوتاه و مستند و حضور جشنوارهای این آثار داشتند که برخی از فیلمهای موفق سینمای ایران در جشنوارههای جهانی موضوعی مربوط به دفاع مقدس داشتند و یا همانطور که در جشنوارههای خارجی مورد توجه بودند در جشنواره فیلم فجر نیز جایزه میگرفتند. این تصور اشتباه که تمامی جشنوارههای جهانی نگاهی سیاسی دارند در ذهن برخی مدیران وجود دارد و براین اساس هراس دارند که چه فیلمی به جشنوارههای خارجی میرود.»
این مستندساز و منتقد سینما اظهار داشت: «به لحاظ قانونی رخ دادن چنین اتفاقی و وجود این نظارت امکانناپذیر خواهد بود. چطور میتوان به قانونی نادرست استناد کرد و براساس آن پیش رفت.»
او با اشاره به اتحاد موجود میان اصناف سینمایی گفت: «اتفاقی که چند سال قبل در انجمن صنفی روزنامهنگاران رخ داد ممکن است دوباره تکرار شود. در آن مقطع اعلام شده بود که همه خبرنگاران باید کارت از وزارت ارشاد دریافت کنند،هیچ خبرنگاری برای دریافت این کارت به ارشاد مراجعه نکرد و تصور میکنم قانون جدید نظارت بر عرضه جهانی فیلمهای کوتاه و مستند هم سرنوشتی اینچنین داشته باشد.»
نبوی: گروه نظارت میتواند گروه مشاوره شود
اکبر نبوی منتقد سینما و مستندساز با بررسی دلایلی که میتواند در پس تصمیم جدید معاون امور سینمایی باشد، به خبر گفت: «میتوانیم پاسخهای فرضی را برای این پرسش که به چه دلیل معاونت سینمایی چنین تصمیم اتخاذ کرده است، داشته باشم. یکی از آنها میتواند به فیلمهایی مربوط شود که به جشنوارههای جهانی رفتند و به واسطه وجود برخی عناصر و مولفهها در آن با منافع ملی در تضاد بوده و یا اساساً در جهت خلاف منافع ملی نبوده، اما واجد برخی عناصر و مولفههایی بودند که به هنجارهای اخلاقی و اجتماعی کمتوجهی کرده بودند...»
او ادامه داد: «اگر هر دو فرض ممکن باشد معتقدم بایستی تلاش کنیم با نوعی از گفتوگو و تعامل فهم از منافع ملی را در میان فیلمسازان افزایش دهیم و آنان را به نقطهای از تصمیم برسانیم که خودشان سراغ چنین آثاری نروند. انجام نظارت بر عرضه جهانی فیلمهای کوتاه چندان خلاف قاعده نیست زیرا همواره چنین بوده که وقتی اثری هنری در مرحله عرضه قرار میگیرد تبدیل به کالایی فرهنگی میشود و نظارت بر کالا زمان عرضه امری معمول و مرسوم است.»
نبوی با ابراز نگرانی از سلیقهای شدن این ارزیابیها گفت: «اما آنچه همین نظارتها را که کار درستی هم هست به سمت و سویی میبرد که ایجاد نگرانی خیلی جدی میکند، حاکم شدن سلایق به جای ضوابط ملی برای حراست و نگهبانی از منافع ملی است. در سالهای گذشته چنین مواردی را کم نداشتیم که به جای نظارت کارشناسانه و روشن سلیقهها بر این امر حاکم شود.»
او ادامه داد: «این رفتار سلیقهای جز اینکه به سوءتفاهم میان مسئولان و هنرمندان بیانجامد نتیجهای به همراه نخواهد داشت. گاه شاهد این بودهایم که تعدادی از نهادها برای تولید یک اثر هنری بودجهای گذاشتهاند اما پس از تولید به این دلیل که سلیقه معیار سنجش آن شده از دسترس عمومی خارج شده است.»
نبوی اظهار داشت: «آنچه که دستور شمقدری را به آقامحمدیان بیمناک میکند و نگرانی به وجود میآورد این است که سلیقهها در این میان چه کار میکنند؟ این شورا چه مدت فیلمسازان را برای دریافت مجوز و عرضه آثارشان معطل خواهد کرد؟ تعداد فیلمهای کوتاه آنقدر بالاست که اصلاً با فیلم سینمایی قابل مقایسه نیست، آیا مدت زمانی که صرف بازبینی این آثار میشود مانع تمایل فیلمسازان برای عرضه آثارشان نخواهد شد؟»
اکبر نبوی یادآور شد: «ما در شرایطی هستیم که باید همگی به یکدیگر کنیم تا سوءتفاهمهای موجود که به دلایلی اغلب بیربط به وجود آمده از بین برود و فاصلهها کمتر شود. این شورا و یا شوراهای مشابه دیگر اگر کارکرد درستی داشته باشند به جای آنکه شورای سانسور، توقیف و یا محدودیت باشند، میتوانند به یاری کارگردانان بیایند و در مورد حضور جهانی آثارشان به آنان مشاوره بدهند.»
نظر شما