در آستانه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و در مراسمی که پنجشنبهشب به همین مناسبت، در موزهی ملی ایران برگزار شد، دکتر محمود احمدینژاد، آفرینش عالم را برای همهی انسانها دانست و با تاکید بر اینکه « خداوند انسان را جهانی آفرید که در هیچ مرز و محدودیتی نمیگنجد» اضافه کرد: خداوند برای انسان بالاترین نقطهی کمال را پسندیده و استعداد خداییاش را در او قرار داده است و این موضوع، رکن اندیشه و فرهنگ ایرانیان در طول تاریخ است.
اهم اظهارات رئیس جمهور را که ایسنا منتشر کرده است در ادامه بخوانید.
- ایرانیان همواره در طول تاریخ موحد و عدالتخواه بودهاند.این دو از اصول زندگی جهانی است و جز با زندگی انسانها تحت یک آرمان و قاعده محقق نمیشود.
- درطول تاریخ ایران ملت ایران یگانه مجموعهای بوده که ظرفیت دریافت این اصول و حاکم کردن آنها بر جهان را داشته است. در دوران امپراطوری بزرگ ایران، هیچ شاهد و یا شاهد قویای را سراغ نداریم که نشان دهد این امپراطوری بر پایهی زور سرنیزه بنا شده است؛ برعکس شواهد گوناگونی داریم که اقوام مختلف با طیب خاطر و منشور حاکمیت برپایهی عدالت ملت ایران به دایره امپراطوری ایران میپیوستند.
- تنها ملتی که در طول تاریخ همواره پرچمدار عدالت و یگانهپرستی بوده ایرانیان، بوده اند. برای تحقق جهانشمول انسان و حقیقت او، ملت ایران ماموریت بزرگ و تاریخی بر عهده دارد و گامهای بلندی که قبل از اسلام برداشته شد، همه در این جهت است.
- ملت ایران تحقق این آرزو و آرمان را در حقیقت اسلام دید و آزادانه آن را انتخاب کرد. باور ما این است که خداوند برای برپایی عدالت و یگانهپرستی در جهان، ملت ایران را برگزید و اسلام را بر دوش آنها قرار داد.
- فردوسی را حکیم مینامیم؛ چون بزرگترین و مهمترین ضرورت زمان و تاریخ را تشخیص داد و با احیای هویت ایران که همان یگانهپرستی و عدالتخواهی است، سد محکمی در برابر انحراف ایجاد کرد. کاری که فردوسی انجام داد برپاداشتن پرچم انسانیت در برابر خوی جاهلی است که به جای انسانیت تحمیل میشد.
- فردوسی را احیاگر هویت و ماموریتهای تاریخی ملت ایران دانست که همه حقایق انسانی را با زبان پرجاذبه و عمیق نظم بیان کرد.
- فردوسی احیاگر توحید و عدالتخواهی است که مرزها را به دقت هر چه تمامتر ترسیم کرد و بیداری و آگاهی تاریخی آفرید و راه را جدا کرد.
- آثار حرکتهای فردوسی را باید در برپایی حکومت صفوی ببینیم که ایران بزرگ را برپا کرد.
- این موضوع به این معنا نیست که حکومت صفوی همهی خواستها و معیارهای فردوسی را رعایت کرد که اگر این اتفاق میافتاد تا امروز پابرجا بود.
- اگر میخواهیم آثار فردوسی را ببینیم، باید در بیداری و خیزش امروز ملت ایران جستوجو کنیم.
- هیچ ظرفی در عالم به استعداد و توانمندی ظرف ملت ایران برای بازتاب توحید وجود ندارد.
- در طول تاریخ ملت ایران برای ارزشهای انسانی در حال مبارزه است و این ملت بیش از همهی ملتها آماج چپاول و حملهی دشمنان بوده که دقیقا به خاطر همین ویژگی است.
- اما تا زمانی که ایران باشد و سرافراز بماند بیدادگران و ظالمان مجالی برای عرضاندام ندارند و فرهنگ پرجاذبهی ایران به محض شکوفاشدن دنیا را میگیرد.
- ملت ایران منطقی دارد که اگر به گوش هر انسان معمولی سالمی که حداقل بهرهای از ارزشهای انسانی دارد برسد، جالب است و به سرعت تسلیم آن میشود.
- نام ایران فقط نام یک جغرافیا، نژاد و ملت نیست؛ نام ایران به معنی امید به تحقق همهی آرزوهای تاریخی بشر است.
- امروز ایران یعنی آزاداندیشی، عشق به دیگران و انسان، عدالتخواهی، کرامت انسان، دفاع از حق مظلوم، ایستادگی در برابر متجاوزان و ظالمان.
- مشی و اندیشهی رستم و آرش، مشی و اندیشهی نجاتبخش است. باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که سرتاسر شاهنامه توحید است.
- بسیار تلاش کردند تا نام ایران و عشق به ایران و شاهنامه را از زندگی و اندیشهی ملت دور کنند و با تهمتهایی شاهنامه را در مقابل هویت حقیقی ملت ایران مطرح کردند که باید توجه کرد همهی اینها اتفاقی نیست.
احمدینژاد در پایان این ابیات را قرائت کرد:
ما از تبار رستم و فرهاد و آرشیم / و ندر شرار فتنه آخر سیاوشیم
در انتظار رؤیت آن مهر آخرین / در مجمر سپیده، سپندی بر آتشیم
بر اساس این گزارش رییسجمهور همچنین در این مراسم از «شاهنامه بایسنقری» در موزهی ملی ایران رونمایی کرد.
شاهنامه بایسنقری که یکی از نفیسترین و نامآورترین نسخههای شاهنامه است، برای نخستینبار رونمایی کرد.
در این مراسم همچنین یک جلد شاهنامهی نفیس از طرف رییس موزهی ملی به دکتر احمدینژاد اهدا شد.
نظر شما