به گزارش ایسنا محمدعلی دادخواه که بعدازظهر امروز (14 اسفندماه) در همایش «میراث فرهنگی اصفهان در خطر» در تالار موزهی فرش در تهران سخن میگفت، ادامه داد: در سال 1310، یعنی 77 سال پیش و در زمان پهلوی اول، هنگامی که مبادرت به حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی کردند، نخستین جایی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، خیابان چهارباغ اصفهان بود. یکی از دلایل ثبت این خیابان در آن زمان، اعتقاد به این نکته بود که پی خیابان چهارباغ از زمان تیموریان ریخته شده است.
وی بیان کرد: اندیشمندان و فنآوران این سرزمین اعلام کردهاند که بر اثر عبور مترو، ارتعاشی که در طول زمان ایجاد میشود، کاشیهای گنبد مدرسهی چهارباغ را دست کم یک میلیمتر و حداکثر هشت میلیمتر جابهجا میکند. اگر کسانی که دایهدار حفظ میراث فرهنگی این سرزمین هستند، رسالت و مسؤولیت خود را فراموش نکردهاند، چرا کریدورهای مترو را روی رسانهها و مردم باز نمیکنند تا این قضیه را از نزدیک ببینند.
وکیل پروندهی قطار شهری اصفهان با اشاره به اظهار نظر برخی کارشناسان دربارهی رسوباتی که زیر بافت کاخ هشتبهشت و مناطق اطراف آن است، اظهار داشت: به اعتقاد برخی متخصصان، از آنجا که سطح آب پایین است، شن بهراحتی میتواند ارتعاشها را انتقال دهد.
وکیل پروندهی قطار شهری اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگاری دربارهی اینکه آیا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان از شهرداری شکایت کرده است؟ گفت: هرچند باید براساس قاعده و قانون این شکایت انجام میشد، ولی انجام نشده است و متأسفانه میراث فرهنگی استان اصفهان، اکنون دقیقا با شهرداری و شرکت مترو اصفهان هماهنگ است. این درحالی است که خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور آنگونه که میشنوم، بهشدت مخالف این قضیه است و میگوید این کار نباید انجام شود.
دادخواه با اشاره به اینکه مسؤولان پیشین و کنونی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتار، مخالف عبور مترو از چهارباغاند، تصریح کرد: این افراد دایم مخالفت خود را تکرار میکنند؛ ولی یک پرسش دارم، چرا شما که دادگستری به حرفتان گوش میدهد و امکان شکایت دارید، شکایت نمیکنید؟
وی دربارهی پرسش دیگری مبنی بر اینکه مترو چقدر با سیوسه پل فاصله دارد؟ گفت: حدود 50 متر دیگر تا ستونهای سیوسه پل مانده است.
نظر شما