عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در شصت و ششمین مجمع سالیانه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که در سالن اجتماعات دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد با ذکر یک مثال و استعاره اظهار کرد: زمانی در مسافرتی که به ایتالیا داشتم از واتیکان دیداری کردم در آنجا مجسمه ای دیدم و روی آن دقیق شدم. این مجسمه نیم تنه ای مرمری بود که دو سر داشت و هر سر به یک سو نگاه می کرد وقتی عنوان مجسمه را نگاه کردم مربوط به یکی از اساطیر یونانی به اسم ژانوس است که خدای دروازه ها، مرزها و پل هاست. از نظر استعاری فرهنگ جهانی و فرهنگ غربی این مجسمه معمولا درست در نقطه ای که دو مساله مخالف و متضاد به هم می رسند قرار می گرفت. این مجسمه میتوانست هم به گذشته نگاه کند و هم به آینده. هم به ظلمت نگاه کند و هم به نور.
مهندس موسوی اضافه کرد: انجمن های اسلامی یک طبیعت ژانوسی دارند و معجزه انجمن اسلامی این است که مسایل متضاد را یک جا جمع کرده است. به طوری که تضعیف هر کدام از این وجوه موجب تضعیف انجمن های اسلامی میشود.
هم پایبند به خون شهدا و هم اجازه دخالت نمی دهیم
میرحسین موسوی درسخنرانی خود دراین برنامه به نگاه همه جانبه مردم به ارزش ها و آزادی اشاره کرد و گفت:مردم هم می توانند پایبند شهدا و ارزش ها و اعتقادات خود باشند و هم درعین حال این مجوز را نمی دهند که در اموری که مربوط به مردم و سلایق آنهاست تجسس و دخالتی صورت بگیرد.
مهندس موسوی در ادامه سخنرانی خود به موضوع بررسی فضای جامعه پرداخت و گفت: در فضای سیاسی جامعه ما جریان های مختلفی وجود دارد. ما گاهی در جامعه به جریان هایی بر می خوریم که در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و وقتی این مساله را واکاوی می کنیم دلیل اصلی آن را در نبود یک ساختار و سازمان که این تضادها را به وحدت تبدیل کند می بینیم.
رئیس فرهنگستان هنر به دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی درجامعه اشاره کرد و گفت: یک وقت یک جریان نوعی تعبیرمی شود که ارتباط وسیع با جریان دیگر دارد و یک وقت نیز چهره ای کلیشه ای، مخالف و در حال جنگ را شاهد هستیم. وقتی چنین نگاهی حاکم شود هم اصولگرایی از معنای واقعی خود تهی می شود و هم اصلاح طلبی نقش خود را از دست می دهد و دست مایه ای برای جاه طلبی ها و مبارزات خالی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: جامعه ما در ارتباط با چنین شعارهای اصلاح طلبی و اصولگرایی یک چهره ژانوسی دارد به این معنا که جامعه در خرد و عقل جمعی خود هم اصلاح طلب است و هم اصولگراست. آنچه در سطح مبارزات سیاسی متضاد و معارض یکدیگر دیده می شود، در دید مردم دو سر یک مجسمه یا دو سوی یک سکه تلقی می شوند.
راه درک نیاز واقعی ملت
مهندس موسوی در ادامه گفت: به نظر می آید که راه درک نیاز واقعی ملت و رفع این تفرقه ها این است که توجه کنیم که مردم چگونه اصلاح طلبی و اصولگرایی را در خود جمع می کنند و این می تواند بسیار کارساز باشد.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در تشریح این مطلب اظهار کرد:به عنوان مثال درجامعه ما مساله عدالت و آزادی از هم جدایی نداشته و ندارند. در دوره مشروطیت مردم در مقابل استبداد شعار عدالت سر می دادند و از دل همین شعارها مجلس و قانون مداری زاییده شد و قانون مندی گسترش پیدا کرد. در آنجا در درون مردم این جدایی را نمیبینیم و در جامعه امروز هم اگر به این دو اصل خوب نگاه شود می بینیم که از هم جدایی ناپذیر هستند.
مهندس موسوی در ادامه تاکید کرد: در فضای دروغ ، تباهی ، فساد، نبود عدالت و فضایی که افراد به این فکر هستند که هر روز سفره آنها کوچک تر می شود و بی پناه تر می شوند، زمینه آزادی هم از بین می رود چرا که آزادی زمانی محقق می شود که افراد فرصتی برای اندیشیدن و فکر کردن پیدا کنند.
وی ادامه داد:عکس این قضیه نیز صادق است.بدین معنا که اکثر مردم خواستار نعمت آزادی که حق آنهاست و چیزی نیست که به آنها اعطا شود بلکه برای سلب آن باید دلیل و برهان داشته باشیم، هستند. این جامعه مدافع ارزش ها، راه شهیدان و معنویات است ولی در عین حال این اعتقاد در بین مردم موجب نمی شود که آنها موافق دخالت در امور شخصی خود باشند.
جامعه دوست ندارد به مقدسات آنها توهین شود
موسوی با بیان این که در این جا جامعه هم اصولگرا و هم اصلاح طلب است افزود: جامعه دوست ندارد به مقدسات آنها توهین شود و دوست دارد که همه نیز این قداست را پاس بدارند در عین حال مردم راضی نیستند که برای مثال به هر بهانه ای کتابی توقیف یا روزنامه ای بسته شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: مردم می توانند در درون خود این دو مساله را جمع کنند و راه رشد کشور نیز همین است. جامعه تحمل زیادی برای دیدن تفاوت ها دارد و دولت ها، حکومت ها و نهادهایی که می خواهند متکی به مردم باشند باید از این ویژگی مردم استفاده کنند و از جوانمردی و پایداری مردم درس بگیرند.
وی در ابتدای صحبتهای خود در جمع دانشجویان اظهار کرد: هیچ محفل و هیچ جمعی به اندازه چنین محفلی در من ایجاد احساس حسرت و هجران نمی کند. وقتی به گذشته نگاه می کنم می بینم که چه بسا بهترین مقطع تاریخ زندگی من زمانی بود که با یک عده جوان و دانشجوی دیگر با انگیزه های دینی ، معنوی و ملی در انجمن اسلامی فعالیت می کردیم.
موسوی موضوع سخنرانی خود را به دو بحث راز دوام نهاد انجمن های اسلامی و دوم وضعیت جامعه تقسیم کرد و درباره موضوع اول گفت: یک نگاه مجدد به تاریخ تاسیس انجمن های اسلامی، دلایلی که این امر را ممکن ساخته که انجمن 66 سال دوام پیدا کند را روشن میکند و این امر میتواند به ادامه راهی که در پیش داریم کمک نماید.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به تاسیس انجمن های اسلامی در 66 سال قبل گفت: پیش تر دانشگاه دروازه ای برای نگاه کردن به تحولات جهانی بود ولی با ایجاد انجمن های اسلامی همه متوجه شدند که در این محیط نگاه دیگری که بتواند تحولات را در کنار اعتقادات بنشاند میسر است و انجمن های اسلامی نیز براین اساس تشکیل شده است.
وی به دو چهره انجمن های اسلامی اشاره کرد و افزود: یک چهره، چهره ای است به سنت ها و دین نگاه می کند و چهره ای است که قرابت زیادی با نهادهای دینی دارد و چون زمینی مبارک از آنها تغذیه می کند.چهره دوم انجمن های اسلامی نگاهی به جهان دارد. جمع کردن این دو نگاه و دو جهت در یک نهاد یک معجزه است و این مانند همان برخورد سنت و تجدد است.
مهندس موسوی در ادامه اظهار کرد: ما از یک سو یک جنبه دینی و سنتی داریم که از آن طریق این انجمن قوت می گیرد و از حمایت مردم تغذیه می کند و از تجربیات نهادهای سنتی بهره مند میشود. از یک طرف هم نگاه خود را تغییر و تحولاتی باز می کند که جهان را دگرگون می سازد و چهره ژانوسی انجمن های اسلامی در همین جا ظهور می کند.
میرحسین موسوی با اشاره به نظر امام خمینی(ره) مبنی بر این که همه تحولات از دانشگاه شروع می شود اضافه کرد: چه بسا نظر حضرت امام(ره) ناظر بر همین چهره دو گانه باشد. اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم اکثر آنچه به جامعه منتقل می شود از طریق انجمن های اسلامی بوده است. این انجمن توانسته است ظرفیت های عظیم دینی را به جامعه علمی منتقل کند.
مهندس موسوی با مقایسه وضعیت دانشگاه ها از 1321 تاکنون تصریح کرد: انجمن های اسلامی سهم بالایی در دیده شدن فضای دانشگاهی داشته اند. از قدیم هر گاه مشکلی برای کشور ایجاد می شد ، صف اول طلایه داران را دانشجویان تشکیل می دادند.امکان این تاثیر به دلیل اعتمادی است که مردم به فرزندان خود در این انجمن ها داشته اند؛ اعتمادی که موجب شد انقلاب اسلامی در کشور پیروز شود. مردم بی دلیل در جایی سرمایه گذاری نمی کنند و مردم در جایی که تردید دارند نیز سرمایه گذاری نخواهند کرد و بدین ترتیب حامی جریان هایی که پشت به نگرش و جهان بینی آنها کند نمی شود.
موسوی با بیان این که انجمن های اسلامی توانسته اند در نهادهای سنتی ، دینی در رابطه با روحانیت ، مساجد و هر گروه مذهبی نقش بالایی را برای روشنگری و دگرگونی ایجاد کنند تصریح کرد: هر کدام از این چهره ها تضعیف شود ، انجمن اسلامی قدرت خود را از دست می دهد.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در تشریح این مطلب خاطرنشان کرد: به محض این که تکیه براعتقادات دینی در این انجمن ها کم شود نه تنها اعتقاد مردم به این نهاد کم می شود بلکه این نهاد نیز کارکرد خود را از دست خواهد داد.درعین حال به محض این که آن چهره نگاه نو به جهان از دست برود نیز انجمن ها تبدیل به جمع متحجر بسته ای می شوند که نمی توانند نقش خود را بازی کنند.
وی با تاکید بر این که توان انجمن های اسلامی در همین نگاه دو گانه است تصریح کرد: یکی از معجزات چنین نهادی این است که درست در نقطه مرزی می تواند دو جریان به ظاهر متضاد را جمع کند. نقش انجمن ها در این رابطه نظیر نقش مرزداران است، مرزدارانی که از مرزهای قلمروی اسلامی دفاع می کنند و البته نقش دانشجویان از نقش این مرزداران کیفی تر است، کمتر نهاد و جمعی پیدا می شود که در چنین نقاط حساسی ایستاده باشد.
روحانیت مستقل باشد و تحت تاثیر قرارنگیرد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه جامعه ما در مجموع به روحانیت احترام میگذارد، گفت: این جامعه دلش میخواهد در کنار روحانیت باشد و از او حمایت کند و از او توان گیرد و روحانیت نیز به مردم کمک کند و در عین حال این جامعه اعتماد به روحانیت دارد و این موجب برکات و خیر کثیری در رشد انگیزهها، پیروزی انقلاب و تداومش شده است.
وی ادامه داد: مردم ما نه اینکه نخواهند روحانیت از نظام و دولت حمایت کند، بلکه این حمایت را در گرو آن میدانند که روحانیت مستقل باشد و تحت تاثیر قرارنگیرد.
نخستوزیر دوران دفاع مقدس به خاطرهای در اوایل انقلاب اشاره و اظهار کرد: در اوایل انقلاب دولت گاهی از روحانیون تهران و ائمه جماعت از شهرستانها دعوت میکرد تا هر چند وقت یک بار در سالنی جمع شوند و هر یک از وزرا و دوستان در این جلسه میرفتند تا مشکلات را برای آنها شرح دهیم. احساس میکردیم این جمع شدن و متفرق شدن برکات زیادی برای کشور دارد بدون آنکه هیچ شائبهای باشد چرا که در آن روحانیون سوالات و انتقادات و مشکلات را بیان میکردند.
میرحسین موسوی ادامه داد: در آن زمان خاطر هستم که آیتالله مهدوی کنی نگران شده بودند که این جمع شدن باعث دولتی شدن روحانیت نشود و این موضوع در قالب پیامی برای بنده فرستادند. بنده نیز در جواب به ایشان شرح دادم که ما به این روحانیون پول و امکاناتی نمیدهیم و تنها آنها را برای شنیدن مشکلات نظام دعوت میکنیم و اعتقاد داریم روحانیت پاک و انقلابی ما که خودشان از پایهگذاران انقلاب بودند و در کنار مردم بودند میتوانند نقد مشوقانه داشته باشند ودر عین حال میتوانند متوجه باشند در چه جاهایی باید از دولت حمایت کنند.
موسوی خاطر نشان کرد: برای حفظ و تداوم نقش روحانیت باید به این مسائل توجهای ویژهای داشت.البته مردم نیز به این موضوع توجه دارند. ممکن است در ذهن گروههای سیاسی مخالف یا موافق این مساله وجود داشته باشد که آیا میتوان در کنار روحانیت بود و روحانیت از نظام و دولت حمایت کند و درعین حال حامی مردم هم باشد؟ و در این رابطه تناقضهایی کشف کند اما جامعه میداند روحانیت میتواند هم یار جامعه، انقلاب و هم دولت باشد.
جامعه موافق تبدیل فضای ارزشی به جامعه ای سوداگرانه نیست
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: جامعه موافق بهبود فضای کسب و کار است و از خصوصیسازی دفاع میکند و بر این باور است که بخش خصوصی را باید قدرتمند کرد اما این بحث با این موضوع متفاوت است که جامعه موافق تبدیل فضای ارزشی به جامعهی سوداگرانه باشد که در آن همه چیز در آن قابل خرید و فروش باشد،این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: مردم نمیخواهند آن ارزشهایی که باعث بقای شخصیت دین و ایمان آنهاست و همه هستیشان از این موارد است همچون یک کالایی که قیمت پولی دارد، قابل خرید و فروش باشد ونهادهای برآمده از مردم چنین وضعیتی را پید اکنند. ما میتوانیم نسبت به این حساسیت و این ویژگی که مردم دارند دقت کنیم چرا که این مساله خیلی از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ما را حل میکند.
میرحسین موسوی به آیاتی که در این جلسه قرائت شد اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال از تجارتی صحبت میکند که مردم را از عذاب جهنم نجات میدهد و آنها را در سرمنزل وصل و وصال خود و بهشت قرار میدهد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در جامعهای که تجارت با خداست در آن جامعه سوداگری و حاکمیت پول به حداقل خود تقلیل پیدا میکند. این بدان معنا نیست که در آن جامعه تولید، ثروت و رشد نیست، بلکه در آن جامعه در صورت ضرورت مردم حاضرند از همه چیز خود در راه خدا بگذرند به کشور و انقلاب کمک کنند تا کشور از بحرانها رد شود.
موسوی اضافه کرد: در این جامعه میتوان بحرانها و مشکلات را برای مردم شرح داد و مردم را به طاقت، سختکوشی و فراوان کار کردن با حفظ عزت انسانیشان دعوت کرد و مطمئنا آنها پاسخ میدهند.
عزت مردم بزرگترین سرمایههاست
وی با تاکید براینکه حفظ عزت مردم و صیانت از این مساله، صیانت از بزرگترین سرمایههاست، گفت: اگر این سرمایه را نداشتیم انقلابی پیروز نمیشد و اگر این سرمایه را نداشتیم هشت سال مقاومت را نمیتوانستیم در آن شرایطی که در جنگ وجود داشت انجام دهیم.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه تاکید کرد: هماکنون شرایط نیز این گونه است. باید در صورت وجود مشکل و سختی و اگر اشتباهی کرده و کج رفتیم مشکلات را پیدا کرده و اگر هزینه زیاد انجام داده و یا در برخی موارد بیخود خرج کردیم، باید با حفظ حرمت و عزت مردم به آنها رجوع کنیم و از آنها کمک بخواهیم.
نمیتوانیم راجع به عزت مردم غزه صحبت کنیم و درباره عزت مردم خودمان صحبت نکنیم
موسوی ادامه داد: این مردم در طول جنگ فرزندان خود را به جبهه میفرستادند. مال و اموالشان و زینتآلاتشان را به جبهه میبخشیدند مادران در پشت صحنهها و پدران و فرزندان به نوع دیگری از دفاع مقدس حمایت میکردند بنابراین دلیلی ندارد که در شرایطی که ارزشها زنده شده و روی آنها ایستادگی شود کمک خود را دریغ کنند.
وی افزود: کسانی که امور را میگردانند و همه نهادهای برآمده از نظام جمهوری اسلامی که برای کشور مقدساند و آرزوی ما این است که تربیت و قوی شوند، باید توجه کنند که نمیتوانیم راجع به عزت مردم غزه و حزبالله لبنان صحبت کنیم و درباره عزت مردم خودمان صحبت نکنیم.
جامعه از باج ندادن حمایت میکند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه جامعه از باج ندادن به قدرتهای بزرگ حمایت میکند و این همان اصولگرایی است، گفت: جامعه دوست ندارد وابستگی داشته باشیم، جامعه قویا از داشتن تکنولوژی هستهیی حمایت میکند. جامعهی ما سرخم کردن در مقابل قدرتهای بزرگ و خواستههایشان و اینکه پیشرفت ما در این تکنولوژیها را بگیرند رد میکنند و آماده هر نوع فداکاری برای ایستادگی در این راه هستند و از دولتمردان نیز این انتظار میرود، این ویژگی اصولگرایانه است.
موسوی در ادامه این مطلب گفت:درعین حال از آنجا که در جامعه ما عقل جمعی حاکم است از تحریک بیهوده جهان دل خوشی ندارد.
وی افزود: دهها مساله دیگر که به همین ترتیب به نظر میآید متضاد است و در داخل کلیشههایی محفوظ شده و در میان جریانات سیاسی میگردند، میتوان پیدا کرد. در میان مردم همه با هم حضور دارند و هیچ نوع تناقضی نیز بین آنها نیست. مردم با هم دوست و آشنا هستند، تفاوتها را تحمل میکنند، دوست دارند به نظام و دولت و انقلاب کمک کنند و آن را به پیش ببرند، کشور را آباد کنند و همهی ویژگیها را با هم داشته باشند.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه تاکید کرد: از وظایف گروههایی که دل به حال مملکت میسوزانند باید این باشد که با تکیه بر این روحیهای که در داخل مردم است امکان وحدت بیشتر را در صفوف ملت فراهم کنند و هر قدمی که برمیدارند توجه داشته باشند این سرمایه عظیم را که یک جامعه متمدن و یک جامعه خوب و برخوردار از تاریخ طولانی میتواند در خود داشته باشد با انگیزههای خود قسمت قسمت نکنند و از مجموعهی این سرمایه استفاده کنند.
کشور را همه میسازنند
موسوی ادامه داد: با دقت به این چارچوب این ظرفیت وجود دارد که در میان ملت ظرفیتهای عظیم را برای دفاع از انقلاب، نظام و دولت به معنای عام و کلی پیدا کرد. این نظام نیازمند آن است که دولتهای خود را داشته باشد.
رییس فرهنگستان هنر خاطر نشان کرد: انجمن اسلامی نیز دارای چنین ویژگی است به دلیل آنکه برشی از جامعه است و به طور طبیعی برش زده شده است و این طور نیست که در آن یک سلیقه و یک گرایش دور هم جمع شده باشند و تنها یک نوع کلیشه ساخته و تحت آن عنوان فعالیت کنند.
میرحسین موسوی گفت: آرزو میکنم کشور به سمت وحدت بیشتر برای حل مشکلات پیش رود. این موضوع جز با وحدت آحاد ملت و جز با کمک دانشجویان عزیز و انجمنهای اسلامی، جوانان فرهیخته، زنان، مردان و مردم امکانپذیر نیست. کشور را همه میسازنند و نه یک فرد و گروه، این خواست جمعی است که همه میتوانند موفق باشند.
نظر شما