مقاله زیر به قلم مرحوم دکتر "عبد الحسین زرین کوب" ، در سال 1346 نگاشته شده است و توسط دکتر "عبد المحمد آیتی" در اختیار سرویس اندیشه خبر آنلاین قرار گرفته است. این مقاله روایت متفاوتی را از آنچه در فضای رسمی عزاداری ها درباره رحلت پیامبر گفته می شود، بیان داشته است .

"در پایان عمر، محمد(ص) در خانه " میمونه " بیمار شد و در نوبت بنت جحش بیماریش شدت یافت. آخر با اذن و رضایت دیگر زنان در خانه عایشه بستری شد و گویند ابوبکر را هم فرمود تا در نماز به جای وی ایستد. وقتی او را به خانه عایشه می آوردند بر دوش علی و فضل بن عباس تکیه داشت. سرش را بسته بود و پاهایش را بر زمین می کشید. در خانه عایشه بیماریش طولانی شد و یک چند از رفت و آمد مردم کنار ماند. این بار چنین می پنداشت که از بیماری برنخواهد خواست. در آغاز نالانی یک شب که خواب به چشمش راه نمی یافت و با یاری یک تن خادم -ابومویهبه- یا با دیگران به بقیع، گورستان مدینه رفت.

 آنجا که آن همه دوستان و پیروانش در خواب ابدی غنوده بودند یک چند به اندیشه و عبرت پرداخت. با مردگان به زبان دل سخن گفت و برای همه آنها دعا خواند و آمرزش طلبید. با ابومویهبه هم گفت که مرا مخیر کرده اند بین زندگی دنیا و لقای خدا، اما من لقای خدا را برگزیدم.

 در بازگشت به خانه تب و درد وی برافزود. اما حتی در بیماری نیز خوشخویی خود را از دست نمی داد. آن شب که از قبرستان باز می گشت عایشه از سردرد می نالید. پیغمبر به دلداریش گفت که من بیش از تو حق دارم که از سردرد بنالم؛ با این همه باک مدار، اگر تو پیش از من بمیری ترا کفن خواهم کرد بر تو نماز خواهم خواند و ترا به خاک خواهم سپرد. عایشه با شوخ طبعی یی که از طعنه و ملامت خالی نبود گفت بعد هم که به خانه می آیی زن دیگری می گیری و پیغمبر که شوخی و ظرافت را خوش می داشت لبخند زد. نیز در دوره بیماری یک روز روزه داشت؛ وقتی زنانش دارویی برای وی درست کردند وی بیهوش بود، دوا را از کنار دهان به حلقش ریختند و چون او به هوش آمد برآشفت لیکن با خوش طبعی و زنده دلی که داشت خشم خویش ظاهر نکرد اما واداشت تا زنان همان دارو را در پیش روی او بنوشند و آنها نیز دارویی را که برای بیمار ساخته بودند تا ته نوشیدند. حتی در بیماری نیز از حال بینوایان غافل نبود. ثروت خود و مکنت خدیجه را پیش از این در همین راه باخته بود و آنچه نیز از سهم غنیمت و خمس به دست آورد به صدقه داده بود. با این همه پیش از بیماری وجه مختصری به عایشه داده بود تا نگاه بدارد.

 در بیماری از وی خواست تا آن را به محتاجان دهد. پس از آن چند لحظه بیهوش شد و در این بیماری مکرر این حال برایش پیش می آمد. چون به هوش آمد از عایشه پرسید که آیا آن وجه را به محتاجان رسانیده است؟ زن گفت هنوز نه. پیغمبر او را وی داشت تا آن مال را حاضر آورد و آن را به کسانی که مستحق بودند فرستاد پس از آن گفت اکنون آسوده شدم از آن که شایسته نبود که پیش پروردگار خویش بروم و این اندازه مال داشته باشم. یک بار که ابوبکر با مردم نماز می خواند پیغمبر به مسجد وارد شد. لرزان و ناتوان بود و فضل بن عباس و علی ابن ابی طالب زیر بازویش را گرفته بودند.

 مردم که در آن وقت انتظار دیدار وی را نداشتند از شادی دیدار او نزدیک بود صف نماز را برهم زنند اما وی نگذاشت. در کنار ابوبکر نشست و نماز خواند. به قولی ابوبکر را کنار زد و خود با مردم نماز به جای آورد. بعد از آن روی به به مردم کرد و با حالتی رنجور، با رنگی پریده و در حالی که پارچه ای به سر خویش بسته بود با مسلمانان سخن راند. یک جا اشارت به نزدیکی وفات خویش کرد و گفت خداوند بنده یی را مخیر کرد بین دنیا و آنچه نزد خداست، آن بنده چیزی را که نزد خداست برگزید. در اینجا گویند ابوبکر بگریست و گفت جان ما و پدران ما فدای تو باد. پیغمبر سخن را ادامه داد، به مهاجران سفارش کرد در باب انصار، و با مردم وداع کرد.

 در ضمن سخن هم گفت که آدمی را از مرگ گریزی نیست اما بعد از مرگ حسابی در کار هست که در آن بر هیچ کس نخواهند بخشود. به خدا سوگند که من هیچ چیز را حلال نکرده ام مگر آنچه خدا حلال کرده است و چیزی را حرام نکرده ام مگر آنچه خدا حرام کرده است. اکنون اگر کسی هست که من بر وی ستم کرده ام هم امروز از من درخواهد تا داد وی بدهم. اگر کسی هست که بدو وام دارم هم اکنون از من طلب کند تا آن وام به وی بازدهم. اگر کسی هست که من بر پشت وی تازیانه زده ام هم اکنون برخیزد و به جای آن بر پشت من تازیانه زند. پیغمبر این سخنان را آرام و با آوایی شمرده می گفت. با وجود بیماری ممتد صدایش رسا بود چنان که در بیرون مسجد نیز شنیده می شد. گویند در این هنگام در مسجد صدایی که گفت : ای پیغمبر ! در فلان وقت بر پشت من تازیانه زده یی. می خواهم که به جای آن تازیانه ات بزنم.حاضران در مسجد در حیرت و تاثر فرو رفته بودند. مرد تازیانه برگرفت و به جانب پیغمبر آمد.

 چون نزدیک محمد فرا رسید تازیانه را به کنار افکند . بر شانه پیغمبر خم شد و در حالی که اشک می ریخت بر و دوش وی را بوسه داد. یکی دیگر برخواست و از وی سه درهم طلب کرد که پیغمبر داد. پس از آن برخواست و به خانه رفت. تب و رنجوریش سخت تر شد و باز به بسترش انداخت. یک روز جمعی از یاران به عیادتش رفتند. از دیدار آنها چنان شادمان شد که اشک شوق در چشمانش درخشید. با خوشحالی - و شاید غروری آمیخته به نجابت - به آنها خوشامد گفت و اندرزهاشان داد با دستوری چند در باب کفن و دفن خویش.

گفته اند در آخرین روز عمر هم خواست در باب جانشینی خویش دستور دهد. سر و صدا بلند شد که پیغمبر هذیان می گوید و بدین گونه - شاید برای آن که سخن مرگ را زبان وی نشنوند - او را از این کار مانع آمدند. در این روزها پیغمبر در تب داغی می سوخت چنان که از شدت حرارت کسی دست بر دست وی نمی توانست نهاد. ظرف آبی کنار بسترش بود که گاه از آن به صورت خویش می زد و ناله ای می کرد. فاطمه یگانه فرزندش در نزدیک بستر پدر می گریست. وقتی محمد بی تابی او را دریافت دختر را پیش خواند و چیزی آهسته در گوش او گفت. فاطمه بگریست پیغمبر دیگر بار او را پیش خواند و باز پنهانی چیزی در گوش او گفت. این بار دختر بخندید. بعد ها وقتی عایشه از وی پرسید که آن گریه و خنده چه بود؟

گفت آن روز پدرم اول به من گفت که می میرد و من از درد گریستم. بعد گفت من هم به زودی به او می پیوندم از شادی خندیدم. بدین گونه بیماری پیغمبر شدت یافت. آخرین روز در حالش اندکی بهبود پدید آمد. مردم شادمان شدند و گمان کردند که مگر از بیماری بر خواست. ابوبکر که نگرانی بسیار داشت آسوده خاطر شد و به خانه خویش - در خارج شهر - بازگشت. اما این بهبود ظاهری و بی دوام بود. پیغمبر باز درصدد برآمد که به مسجد رود اما نتوانست. نزد عایشه بازگشت و به بستر افتاد.

زن سرش را در کنار گرفت و پیغمبر محتضرانه دعایی چند خواند. پس از آن ساکت شد و گویی به خواب رفت. هنوز ظهر نشده بود که حرکتی خفیف کرد. بر پیشانیش عرق نشست و نفسی کشید. آخرین سخنش این بود : بل الرفیق الاعلی - بل آن یار برترین ! پس از آن خاموشی گزید و سرش بر سینه عایشه افتاد ... و عایشه ان را بر بالش نهاد تا برخیزد و با دیگر زنها بر مرگش شیون کند !"

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۴
    35 54
    شمارا به روح پاک پیامبر قسم میدهم این نوشته آلوده به مزخرفات را ازسایت بردارید مگر هرکس هرچه نوشت شما باید درمعرض دید قراربدهید؟ این مطلب ساخته وپرداخته زبیری ها بود میتوانیددرکتاب تاریخ پیامبراسلام نوشته مرحوم صفایی حایری وکتاب سیره صحیح نبوی ازعلامه جعفر مرتضی عاملی مطلب صحیح را بخوانید
  • س ح ر ا IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    60 20
    متاسفانه مطالب فوق از منابع اهل سنت برداشته شده که قسمت زیادی از آن ساختگی است. اکثر احادیث موجود در کتب اهل سنت که اشاره به بودن پیامبر در خانه عایشه دارند، از خود عایشه نقل شده و راوی دیگری ندارد. به هر حال در تاریخ مسلم است که پیامبر در خانه حضرت زهرا بوده و در آنجا جان داده اند و در هنگام مرگ نیز سر ایشان در دامان امیرالمؤمنین قرار داشته است
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    30 19
    آنجایی که نوشته "زنان را وادار کرد که آن دارو را خودشان بنوشند" واقعا مسخره و خیلی واضحه که دروغه ....... از همینجا معلوم میشه که باقی مطلب هم نادرسته
  • ح ا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    18 6
    در اولین نظری که بالاتر درج شده، نام کتاب "سیره صحیح نبوی" اومده که من هم به همه عزیزان توصیه میکنم که این کتاب رو بخونند ...... باور کنید که خیلی از مطالب تاریخی شایع و رایج بین شیعیان از منابع سنی اومده (مثل همین مطالبی که در این خبر درج شده) و با خوندن این کتاب متوجه میشید که اصل مطلب چی بوده
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۶
    12 7
    صد بار از این راه بدان خانه برفتید یک بار ازاین خانه براین بام برایید
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۳
    12 5
    چرا نظر مخالف را روی سایت قرار نمی دهید؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۵
    44 23
    استاد زرین کوب ، محققی منصف و با دانش فراوان بودند. ایشان مسلما منابع مختلف را بررسی نموده و آنچه از نظر تاریخی معتبر بوده را نوشته اند.برای آگاهی بیشتر کتاب بامداد اسلام ایشان را مطالعه بفرمایید. به نظر من بر نسل جوان است که از این بزرگان درس گرفته و راه ایشان را ادامه دهیم.با تلاش این بزرگان است که ما به این حد از آگاهی رسیده ایم.روحشان شاد
  • عزت IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    39 12
    روان شاد استاد زرین کوب مردی کم نظیر آگان منصف مطلع و حقیقتا حقجو بودند مطالب ایشان بیانگر حقایق تاریخی اسلام است و مایه ی تقریب گروههای اسلامی به همدیگر، خداوند رفتگان را رحمت و زندگان را هدایت نماید.
  • اكبر DE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    28 16
    عبدالحشين زرينكوب شخصيتي بي بديل در عرصه ادب و تارخ اسلام و ايران و جهان اند و كسانيكه شناخت مختصري از اثار استاد داشته باشند ميفهمند كه ايشان مطلبي رو غيرمقصدانه و واكاوي نشده نمي گويند.... بايد تعصب ملي و مذهبي رو كنار گذاشت و با عينك واقع بيني به مسايل تاريخي نگريست.
  • مهدی A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    21 7
    من تا حدودی با آثار و نگاشته های استاد زرین کوب آشنا هستم؛ ایشان اندیشمندی فرزانه و مورخی بسیار محقق بودند؛ اما آنچه در حکایت روزهایپایانی زندگانی حضرت رسول اکرم در این متن گزارش داده اند، دور از همزبانی با دیگر مورخان نیست؛ گویا ایشون در این گزارش نویسی به قول سایر مورخان اعتماد کرده اند. خدا رحمت کند یگانه ی دوران مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی را
  • بی نام EU ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    12 12
    مطالب زیادی است که چه در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ ایران نادیده گرفته و تقربا پاک شده ، ما انسان ها باید حقایق را راجب دین و کشور خود بدانیم تا انتخاب درستی در زندگی خود داشته باشیم . از نظر من این مطلب باوجود اینکه با چیز هایی که ما در کتاب های درسی و کتاب های تاریخی دیگر خوانده ایم مغایرت دارد اما با عقل بیش تر جور در می آید . امیدوارم روزی بسد که همه ی مردم ایران به این حقایق پی ببنرند و بتوانند دید درستی از کشور و دین خود داشته باشند .