عماد افروغ ضمن حمایت از برگزاری مناظره ها گفت :‌ به نظر من ابتدا باید از حلقه اطراف آقای موسوی که حلقه اصلی معترضان هستند دعوت کرد.

وی در ادامه افزود:  در عین حال باید کم کم نوع دعوت ها به سمتی برود که خود مسوولان نزاع وارد مناظره ها شوند. به نظر من اگر آقای موسوی بیایند با توجه به شناخت من ایشان حرف تندی نمی زنند و بر تفرقه تاکید نمی کنند. ایشان خود می دانند باید بر آشتی ملی تاکید کنند. ایشان حرف خودشان را مطرح می کنند و در عین حال به وحدت ملی کمک می کنند. من خواستار وحدت ملی هستم حتی اگر همه را حذف کنند چرا که ملت و ملیت چیزی فراتر از افراد است و برای رسیدن به این وحدت هر کاری انجام می دهم چرا که از جناح های سیاسی برایم مهم تر اصل جمهوری اسلامی است.

وی بااشاره به اینکه حوادث روز عاشورا را از نزدیک ندیده و فقط بر اساس مستندات شاهدان سخن می گوید افزود :‌ بخشی از حوادث عاشورا ساختارشکنی بود که هیچ ارتباطی نیز با روش امام حسین(ع) نداشته. ما نیز از آن دفاعی نمی کنیم اما می گوییم خوب نیست بحث به همین جا ختم شود، پس یک مساله اجتماعی را به عقب برمی گردانیم تا ریشه پیدایش آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ریشه یابی وقایع آن روز با بسیاری از دوستان اختلاف نظر داریم و در ابتدا باید این ریشه یابی را به دو بخش قریب و بعید تقسیم کرد. آیا این شعارهای ساختارشکنانه برنامه یی از قبل بوده است، غلظت آنها چقدر بوده است؟ حوادث محرک آن چه بوده است؟

افروغ گفت :‌ این ریشه یابی کار دقیق اما در عین حال دشواری است. ضمن آنکه شعارهای ساختارشکن با غلظت کم یا زیاد را محکوم می کنیم اما در عین حال اعتقاد داریم اگر محمل قانونی برای اعتراض معترضان درون گفتمانی خود ایجاد می کردیم شاهد وقوع چنین ساختارشکنی هایی از طرف مقابل یا بهتر بگویم خلط معترضان با مخالفان نظام نبودیم.

وی در گفت و گو با اعتماد  در عین حال تصریح کرد :‌ البته همواره اعتقاد من این است که شخص کلیدی این اعتراضات آقای میرحسین موسوی است و کسی که با ایشان آشنایی داشته باشد به خود این اجازه را نمی دهد که این شعارهای ساختارشکنانه را نتیجه جنبش اعتراضی بداند که حول محور او تشکیل شده است. به هیچ وجه انصاف ما اجازه نمی دهد برای منافع حزبی چنین حرف هایی را به ایشان نسبت بدهیم. اگر موضع گیری های بعد از انتخابات عاقلانه بود و اعتراضات محملی قانونی پیدا می کرد یا حداقل اجازه جوابگویی به معترضان در صدا و سیما داده می شد، ما شاهد آن اتفاقات نبودیم. ما یک گزاره جامعه شناختی بسیار محافظه کار داریم که می گوید اگر کانال ها برای اعتراضات قانونی باز نباشد این اعتراضات به روش های غیرقانونی با شدت بیشتری به عرصه جامعه وارد می شوند. من به عنوان یک تحلیلگر می بینم که غیرمنصفانه عمل می شود.

افروغ در بخشی دیگر از این گفت و گو تاکید کرد :‌ طرح های نخبگان و تاکید میانه روها بر آشتی ملی باعث پدید آمدن بستری شد که مهندس موسوی را بر آن داشت که این بیانیه را بدهد. این نخبگان، دلسوزان نظام بودند که در مقابل تفرقه افکنی تعدادی تندرو و البته نقش یکسویه صدا و سیما که نتیجه یی جز جدایی ملی نداشت، ایستادند. این افراد به دنبال وحدت ملی بودند. در عین حال موضع گیری نهایی مقام معظم رهبری نقش بسیار زیادی در تعدیل فضا داشت. ایشان با تاکید بر قانون گرایی و پرهیز از خود سری به تعدیل فضا کمک بسیاری کردند. من فکر می کنم تقریباً شرایط به سمت مقابله دوسویه قانونی با مرکزیت قوه قضائیه و پرهیز از خودسری و تندروی است و چون می خواهم سرعت این فضا بیشتر شود وارد قضایای بعدی نمی شوم که عده یی هراسان از وحدت هستند و سعی می کنند با عوامفریبی مانع این وحدت شوند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تعدیل فعلی فضای سیاسی نتیجه امری جز تلاش نخبگان نیست، خاطرنشان شد :‌ البته باید خیلی بیشتر از عملکرد فعلی خود تلاش می کردند اما شاید شرایط را آنچنان مناسب ندیدند یا شاید به خاطر ضعف نهاد های مدنی نتوانسته اند حرف خود را مطرح کنند. ما باید به این امر برسیم که قدرت سیاسی تنها مشکل ما نیست. باید بخش نظارتی و غیردولتی قدرت را آنچنان تقویت کرد که مانع فساد و کج روی اهالی قدرت شود چرا که جامعه مدنی ضعیف ایرانی جز با استمرار و تلاش نخبگان و روشنفکران بدل به یک نهاد مدنی قوی نمی شود. جمهوری اسلامی در کشوری دیده به جهان گشود که مردمش آنچنان با نقد آشتی ندارند و این آفت بزرگ ایران است و باید بر این مواضع تاکید کرد در آن صورت در قدرت بودن یا نبودن آنچنانی که امروز دغدغه است دغدغه قشرهای مختلف سیاسی نخواهد بود. با چه ادله یی می توان استدلال کرد منظور مقام معظم رهبری بر موضع گیری نخبگان موضع گیری به نفع یک جریان خاص باشد. من که برای قبول کردن چنین حرفی ادله شرعی ندارم. ایشان می گویند نخبگان موضع بگیرند حتی اگر موضع متفاوتی باشد چرا که موضع نخبگان از منظر عقل و اندیشه برای به دست آوردن قدرت سیاسی نیز نیست. این موضع گیری به هر سمت و شکلی که باشد برای جامعه مفید است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسطوره سبز IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    0 0
    همه مطمئن هستند چون نه بی احترامی میکند ونه تند میرودنه پرونده کشی میکند درضمن همه راآدم می نگارد چون مسلمان است
  • فریاد IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    0 0
    موسوی درست است عده ای رابازی داد اما قبل ازآن بازی خورده بودتوسط آقای رفسنجانی.
  • محسن IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
    0 0
    جناب آقای افروغ دوستان شما بالاخص موسوی و... بعد از انتخایات ثایت کردن که یه حرف ولایت گوش نمی دهند و یرای خود حقی بالاتر می خواهند که در ایران ممکن نیست.یعد از این ملت شما را نخواهند خواست و هر کس که بخواهد به ولایت درس دهد جایی نخواهند داشت (رضایی) هرچند اینان فرماندهان جنگ یوده یاشند در کشور اسلامی حرف ولایت حرف امام زمان است و حرف امام زمان حرف خداست و بعد از آن هیچ چیز و هیچ کس ارزشی ندارد مگر زمانی که ولی ما از او راضی باشد .