رئیس اداره آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که دختران دبیرستانی می‌توانند ازدواج کنند اما از دبیرستان اخراج می‌شوند و باید به مدارس شبانه هدایت شوند.

سپیده سعیدی: اینکه شرط حضور دختران در مدرسه این است که ازدواج نکرده باشند و مجرد باشند، اما اگر شرایط ازدواج برای دانش‌آموزان دختر فراهم شد و خواست که ازدواج زودهنگام داشته باشد که ما هم آن را توصیه می‌کنیم، در آن موقع، نظام آموزش و پرورش مدل دیگری از خدمات آموزشی را برای آنها فراهم می‌کند و سازماندهی متفاوتی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد که از آن جمله فراهم آمدن امکان ادامه تحصیل در آموزشگاه بزرگسالان است. این در حالی است که علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران معتقد است که رئیس آموزش و پرورش گام مؤثر و مثبتی را در این راه بر می‌دارد اما با اخراج دانش‌آموزان دختراز دبیرستانها اظهار مخالفت می‌کند.

 آقای مطهری شما هفته گذشته هم در برنامه‌ای در سیما حضور یافتید و در این‌باره صحبت کردید. در این رابطه به چند سؤال پاسخ دهید، اول آنکه چرا با اخراج دانش‌آموزان دختر از مدارس مخالف هستید؟ چگونه می‌توان دانش‌آموزان ازدواج کرده را در دبیرستانها ثبت‌نام کرد و آنکه آنها را اخراج نکرد؟ 
 من مخالف اخراج دانش‌آموزان ازدواج کرده از مدارس هستم به چند دلیل. اول آنکه مگر همه ما نمی‌دانیم که در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان حتی در مقطع راهنمایی از تمامی مسائل ازدواج با خبر هستند. پس بگذاریم با ازدواج مشکلات غریزی آنها حل شود و به ادامه تحصیل بپردازند. من مخالف آن هستم که دانش‌آموزان را از مدارس به این دلیل که زندگی تشکیل داده‌اند اخراج کنیم

 آیا این اظهار نظر عاقلانه است؟ اینکه دبیرستانی‌ها با هم ازدواج کنند؟ بچه‌هایی که هیچ‌گونه درآمدی ندارند و نمی‌توانند از پس زندگی و مخارج آن بر آیند؟ 
 من درآن برنامه تلویزیونی هم در این رابطه صحبت کردم. درآن برنامه موضوع دختران و پسران جوان بودند و رابطه‌ای که در حال حاضر دختران و پسران در جامعه ما دارند. همه ما می‌دانیم که امروزه دختران و پسران با هم دوست می‌شوند و روابطی را برقرار می‌کنند که همه ما می‌دانیم نامشروع است و حتی در بسیاری از مواقع خانواده‌ها هم در جریان هستند. ما هم می‌گوییم باشد همین رابطه در جریان باشد اما به صورت مشروع. آنها بیایند و ازدواج موقت کنند.

 فرض را بر این می‌گیریم که آنها بیایند و ازدواج موقت کنند. می‌دانید این نظریه را تنها برای پسرها بیان می‌کنید؟ در عرف جامعه ما دختران نمی‌توانند ازدواج موقت داشته باشند و بعد هم ازدواج موقتی برایشان مهیا شود هیچ خانواده‌ای با این مسئله کنار نمی‌آید آن هم برای دختران 
 اما در حال حاضر می‌بینیم که متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها دوستی بین دختران و پسران مرسوم شده است. حتی در حد صحبت کردن و معاشرت عادی. من می‌گویم این رابطه را بیاییم و سروسامان دهیم همین. می‌دانید که در تحریکات جنسی در جامعه ابزار متعددی پیدا کرده است. خوب است بیاییم و روش اسلامی آن را به کار بریم و دست از عرف نادرستی که برای خودمان مرسوم کرده‌ایم بر داریم. اصولاً اسلام توصیه می‌کند غریزه جنسی را تحریک نکنیم. باید برای دختران و پسرانمان شرایط را محیا کنیم تا کمتر به گناه آلوده شوند باید هدف این باشد. مثلاً ورزش کنند و به کار و فعالیت اجتماعی بپردازند و شرایط برای ازدواج موقت فراهم شود.

 می‌دانید که شرایط برای کار و فعالیت اجتماعی اصلاً فراهم نیست؟ 
 واضح است که زمینه‌اش فراهم نیست. برای همین است که جوان نمی‌تواند ازدواج دائم داشته باشد برای همین است که آنها را به ازدواج موقت ترغیب می‌کنیم. این را برای این می‌گویم که راه غربی‌ها را برای دوستی در نظر نگیرند.

 به نظر می‌رسد که این روش غربی‌تر است. اینکه موقت به کسی دل ببندی و به راحتی از او جدا شوی و دوباره. . . . 
 در حال حاضر این ارتباط بین دختران و پسران برقراراست. چرا واقعیات جامعه را نمی‌خواهیم باور کنیم خیلی از دختران و پسران با هم دوست می‌شوند و بعد هم خیلی زود از هم جدا می‌شوند خوب بیایند و با هم ازدواج کنند و خانواده‌ها هم این را بپذیرند. وجدان دینی جوانها را راحت کنیم و نگذاریم برای آنها گناه کردن عادی باشد. البته در این میان بعضی از مراجع اجازه پدر را هم می‌خواهند که باید ممانعتی از طرف والدین نباشد

به نظر شما تا چه‌اندازه این روش به سلامت جامعه کمک می‌کند؟ 
 این اقدام به سلامت افراد در درجه اول کمک می‌کند. عقده‌های روحی و روانی افراد بسیارفروکش می‌شود و برای آنها مسائل جنسی تبدیل به موضوعی عادی می‌شود که اسلام هم راه را برای آنها باز گذاشته است. در غرب شاهد هستیم که این موضوع با روش دیگری عادی است اما اسلام در همه دوران برای مسائل راه کاری دارد.

پس شما می‌گویید که ازدواج موقت را ترویج نماییم؟
من نمی‌گویم ازدواج موقت را ترویج نماییم. من می‌گویم در اسلام در این رابطه محدودیتی وجود ندارد و این عرف و رسوم ماست که ایجاد مشکل می‌کند و این اشتباه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 68
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۲۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۳۰
    2 2
    من اقلیت هستم و با این موضوع کاملا موافقم. چرا از واقعیت می خواهیم فرار کنیم؟ انسان باید انسان زمان خود باشد. از تصویب لایحه ازدواج موقت قریب 40 سال می گذرد اما چرا هنوز تعصبات بی ریشه خود را ارجح می دانیم و ازدواج موقت که یک امر طبیعی است را نمی خواهیم بپذیریم؟ من جوان چرا باید سال ها برای بدست آوردن یک نیاز غریزی انتظار بکشم و از آن تابو درست کنم؟ اگر از عرف سخن می گوییم در برخی مناطق ایران دختر و پسر را در کودکی به نام هم میزنند، پس چرا همه این کار را امروز نمی کنند؟!!
  • بدون نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    0 0
    چه شود
  • صفری IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    2 3
    دست شما درد نکند. از این به بعد شاهد ایجاد شیرخوارگاه و کودکستان هم در دبیرستانها باید باشیم!!
  • نوید IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    2 1
    واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند ..... چون به خلوت می رسند ان کار دیگر می کنند.
  • ااا IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    1 5
    سلام ،به نظر ميرسد آقاي مطهري با اصرار سعي در دخالت دراموري دارند كه هيچ آگاهي از آنها ندارند.فقط كلمه شرع واسلام را شنيده اند وبا اين اظهار نظرهاكمر به نابودي آن بسته اند!ما هركلمه اي راكه به زبان مي آوريم درمقابل آن مسئوليم.جناب آقاي مطهري شما درموردنوجوانان اظهار نظر ميكنيدآن هم چه نااگاهانه وبي پروا!
  • ایرانی IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    4 2
    با سلام.بالاخره یک کسی پیدا شد و جرات کرد عامل فساد و بدبختی نسل جوان ما رو بیان کند.لطفاً صحبت آقای مطهری را جدی بگیرید.
  • بدون نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    5 1
    این کار بیشتر جوانان ما را از بی بند و باری و زنا نجات می دهد ما که نباید چشمهامون رو ببندیم و بگیم که کسی این کارو انجام نمی ده مخصوصاً در این دوره زمانه حالا باید شرایطی را فراهم کرد که حداقل از راه شرعی و درست با هم دیگه رابطه داشته باشن یا علی
  • lمخالف IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    0 3
    دست مریزاد پس اول فکری جهت ساخت شیرخوارگاه هایی برای فرزندان بی گناهی که به خاطر هوس بازی حتماً از این ازدواجها به عمل میایند باشید جناب اقای مطهری . از شما بعیده شما زیر سایه مردی هستی که هنوز او را نشناخته ای ( شهید مطهری )
  • بدون نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    3 0
    بدون گفتن ايشان يا هر كس ديگرهزارها دختر و پسر جوان با هم دوست هستندخيليهايشان متاسفانه رابطه نامشروع دارند.براي جلوگيري از بارداري يا هر مشكل ديگري هركاري آنها انجام ميدهند در حالت شرعي هم ميتوان انجام داد. پي آموزش روابط زناشويي كه در مدارس غربي هم رايج است و اينجا هم قرار است در دبيرستانها باشد مگر براي همين نيست؟ ترجيح ميدهيد رابطه ها به همين شكل غير شرعي و مخفيانه باشد؟ در اينصورت ايرادي ندارد؟ اين چه حفظ اسلامي است؟
  • علي IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    4 3
    معترضان به آقاي مطهري ترجيح ميدهند بچه ها رابطه غير شرعي با هم داشته باشند و آموزششان را هم از اينترنت و ماهواره بگيرند تا اينكه شرعا محرم شوند و آموزش را از خانواده و روحاني محل بگيرند!
  • گنجو1 IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    1 1
    بله دیگه؟
  • بدون نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    3 0
    تو رو خدا سرتونو از زير برف بيارين بيرون.يه كمي اطرافتونو نگاه كنين.حرفهاي اين آقا جاي تامل داره.اگه راهكار بهتر دارين يا علي.
  • سيمين IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    4 3
    من سوال دارم اگه آقاي مطهري دختر دبيرستاني دارند يا داشتند اجازه مي دادند دخترشان با پسري ازدواج موقت كند؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    2 2
    کسی نیست ما رو به غلامی قبول کنه؟ (یک دبیرستانی)
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    1 4
    مگر سالها پیش که ما دبیرستانی بودیم غریزه جنسی نداشتیم؟ کجا این همه فساد در خیابان بود؟ مشکل جای دیگر است.مشکل اینه که دین در جامعه کم رنگ شده دنبال علت آن باشید.
  • maral IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    4 1
    اون دختری که اذدواج موقت کرده دیگه از طرف جامعه قابل پذیرش نیست و هیچ کس ازش حمایت نمی کنه! برید فرهنگتونو عوض کنید بعد فتوا بدین لطفا!
  • روزبه KW ۱۰:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    2 1
    واقعا برای کسانی که با نظر آقای مطهری مخالفت می کنند متاسفم , واقعیت جامعه رو اگر سرمون زیر برف نکنیم به وضوح می بینیم , دنیا تغییر کرده این رو باید پذیرفت و براش راه حل داد والسلام
    • نفس IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
      4 0
      اقای روزبه من 1دختردبیرستانیم.شماخودت دختر داشتی میذاشتی ازدواج موقت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعدشم کسی ک ازدواج موقت میکنه بعد از مدتها ک جداشدند تو ازدواج دائمش دچار مشکلات زیادی میشه
  • ايرج IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    1 2
    به نام خدا واقعا كه بابا بجاي اين كارا مملكت درست كن كه كار به اينجاها نرسه اقاي مطهري بجاي نظر دادن كمك كن به احمدي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    0 1
    فرهنگ و امکانات این چیزی که می گی در ایران وجود نداره. کسی هم دنبال این چیزها نیست همه می خوان ازدواج دائم کنند با کلی مهریه و این چیزها.
  • سمیرا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    2 0
    تنها چیزی که به هیچ وجه به آن توجه نمی شود در زمان حال انسانیت است
  • سهند 3 IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    0 4
    اول باید برند چند تا شیرخوار گاه تاًسیس کند بعد این فرهنگ رو ترویج بدند.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    4 0
    مشکل اینه که شما همه چیز را با وزنه خودتون می سنجید. سوال اصلی اینه که چرا اساسا شیوه غربس، اشتباهه؟ این ازدواج موقت هم بر اساس خواست دو طرف شکل میگیره، اونم همینطور. هر دو تا هم موقته، یعنی شرط تعهد نداره. یعنی در ماهو یکسان هستند. در ظاهر قضیه هم عرف مقدمه، که عرف را هم مردم معرفی می کنند و شما چه کاره اید. شماها هستید که باید تغییر کنید نه جامعه؟
  • محمد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۱
    2 3
    این پیشنهاد آقای مطهری فقط پسرها رو بی بند و بار و دخترها رو بیچاره میکنه..
  • بدون نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
    0 2
    تعصب چيه اقااااا؟؟؟ من كه خودم دخترم و تحصيل كرده كلا مخالفم هيچ فكر كردين توي جامعه ما به يه زن بيوه كه شوهرش فوت كرده يا حتي با ازدواج دائم طلاق گرفته به چه چشمي نگاه مي كنند كه حالا دخترا همينطور شوهر موقتم عوض كنند؟؟؟!!!!
  • خورشید IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
    2 0
    نظر آقای مطهری بسیارکارشناسانه است ایشان هم از شرع و اسلام میدانند وهم از واقعیات جامعه چرا برای ما رابطه حرام عادی است؟ ولی حلال غیر عادی!؟! باید راهکار های اجرایی ان نیز تدوین شود
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
    0 0
    فکر نمی کنید که همین پیشنهادها و کارها باعث شده که به اینجا برسیم؟ اگر این روش ها کار آمد هستن پس چرا باید فجایع اخیر در گوهر دشت و... را شاهد باشیم؟ فکر نمیکنید که نظر ما در این مسایل مهم است؟
  • آفتاب IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
    1 1
    فقط یه سوال از آقایونی دارم که سنگ اقای مطهری رو به سینه میزنند: کدومتون حاضرید با دختری ازدواج دائم کنید که قبلا ازدواج موقت داشته؟ قانون مردها به نفع مردهاست. می دونید سر دختری که به شوهر موقتش دل بسته و حالا آقا ازش سیر شده چی میاد؟
  • آسمان IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
    0 1
    دغدغه جوانان ما فقط سکس نیست آقایان!
  • مریم ق IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
    1 0
    فکر کنید سر دخترهای بیچاره چی میاد؟؟!!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۳
    0 0
    کجای اسلام گفته دختری که ازدواج کند حق درس خواندن ندارد شما خودتان تشویق به ازدواج می کنید بعد هم اینجوری می گوید
  • بدون نام JP ۰۹:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    2 1
    بسیار پیشنهاد خوبی ایشان داده اند. مسلم است که این قضیه اجباری نیست و فقط باعث می شود آنهایی که فرا قانونی دوست می شوند، بصورت شرعی و قانونی دوست باشند. قطعا بعد از مدتی این مساله در جامعه جا خواهد افتاد.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 0
    اوهوم. انوقت نظرتون در مورد صیغه شدن کودکستانی ها چیست؟
  • بدون نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
    0 2
    یادمون باشه ما اول ایرانی هستیم!پس بهتره همون رسمو رسوماتو اجرا کنیم.من به شخصه حاضر نیستم با دختری که 1 بار ازدواج کرده ازدواج کنم.خیلی های دیگه هم عقیدشون مثل منه.
  • تبسم IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۵
    2 1
    تورو به خدا دست از این بازیاتون بردارید.دخترا به اندازه کافی خراب روحی هستند خواهشن شب نخوابید صبح بلند شید واسه دخترا تصمیم بگیرید. همه انسان ها آزادند که برای زندگیشون خودشون تصمیم بگیرند اگر هم به مشکل برخوردند با آدم با تجربه از لحاظ منطق و علم مشاوره کنند .
  • مهدی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۵
    0 1
    حتی امامان هم گفتند که ازدواج موقت برای دختر ممکن است به ضرر او و خانواده اش باشد
  • بدون نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۷
    1 1
    چه فرقی داره ، آقایی که گفتی حاضر نیستی با دختری که یه بار ازدواج کرده ازدواج کنی حاضری با دختری که چند بار رابطه نا مشروع داشته ازدواج کنی . دوتاش یکیه فقط بکیش شرعیه و دومی نامشروع
  • بهنام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۸
    3 0
    من نمیگم موافقم یا مخالف ولی از شجاعت آقای مطهری در بیان مسائل خوشم میاد
  • زهره IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    2 0
    با سلام ایده خوبی است اما نه در سطح دبیرستان بلکه دقیقا بعد از اتمام دبیرستان یعنی سن 18 سالگی بهتر است با دید واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم نه تعصب گونه . چرا که امروزه جوانان مثل گذشته نیستند و بهتر است با فرهنگ سازی و آموزش بعضی مسائل را حل نماییم نه اینکه دائم سالها در آن دست و پا بزنیم و آخرش هم شود روابط پنهانی و دزدکی .
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    2 1
    ترویج ازدواج موقت ان هم در دبیرستانی ها واقعا تاسف بار است.
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    0 1
    ایا مشکلات ازدواجهای دائم حل شده که در ازدواج موقت تبلیغ شود ایا تمام جوانب ازدواج موقت در جامعه ی کنونی دیده شده است ایا بهتر نیست که به جای تبلیغ ازدواج موقت مشاوره های منطقی/منصفانه ودوستانه برای پیشگیری از رابطه ی دوستی دختر وپسرصورت گیرد؟
  • علی احمدی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    0 0
    به هر حال این نیاز جامعه هست و ما نمی توانیم از آن بگذریم بهتر است به جای مخالفت راهکار های بهتری ارائه بدهیم
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    0 1
    واقعا جای تأسف است
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۰
    0 1
    اتفاقا انهایی که اقای مطهری می گوید والدین شان از روابطشان باخبرند قریب به اتفاقشان خانواده های غیر مذهبی هستند.پس برایشان هیچ فرقی ندارد که به هم محرم باشند یا نباشند.
  • بدون نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۱
    0 0
    بله وزارت علوم براي متاهلين سهميه مي ذاره مجلس هم ميگه بياين ازدواج موقت كنين واقعا همه دستگاهها با هم هماهنگ هستن دلمونو تو اين مملكت به كي بايد خوش كنيم
  • محمد 20 IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۲
    2 0
    اینکه امروز مردی حاضر نیست یا دختری که قبلا ازذواج موقت داشته ازدواج کند زایده اداب و رسوم غیر اسلامی ما ایرانی ها است. چرا بعضی ها از جاری شدن احکام اسلام در مملکت ابراز نگرانی میکنند.
  • تجربه کرده IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۲
    1 0
    من خودم به عنوان یه دختر تجربه ی ازدواج موقت رو داشتم.دیدگاه مطلق گرایی ندارم که بگم یا خوبه و یا بد! فاکتورهای زیادی در ارزش دهی به این امر دخالت دارن. مادامی که شرعیت مطرحه این کار مشکلی نداره، مشکل از تقابل شرع و عرف به وجود می آد. بستر کشور ما برای انجام چنین عملی آماده نیست.
  • گل آقا(2) IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۴
    0 0
    اندر رسوم جديد :دوشيزه خانم سركار...آيا من وكيلم با مهريه 1373 سكه تمام بهار آزادي شما را به عقد موقت آقاي ...در بياورم؟ وكيلم؟ : عروس رفته ماشين حساب بياره.
  • حسين IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۴
    2 1
    كلاه شرعي درست نكنيد امكان ازدواج جوانان را فراهم كنيد.
  • rosa IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
    1 0
    چه ایرادی داره اینم یه راه حله.
  • علی IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۷
    2 1
    ایول مطهری ایول مرد خدا... جانم فدای تو. هر چی سرمون میاد ناشی از جهل و تعصبمونه. جامعه ما واقعاً سر این قضیه داره بد جوری تلفات میده . خیلی بد !
  • محمد صالحي از قزوين IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
    1 0
    حالا اگه دختري ازدواج نكنه به نظر شما امكان نداره سمت گناه بره اين جوري كه خيلي خيلي بدتره.
  • ma IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۰
    1 0
    به نظرمن کار بدی نیست چون حداقل پدر مادرا از اوضاع بچه هاشون با خبرن.اتفاقا" خود استاد مطهری تو کتاب زن در اسلام به این نکته اشاره کرده فقط باید یه مقداری تو جامعه آماده سازی کنن.
  • ایسودا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۲
    0 0
    واقعا بی مزه و بچگانه بود حالم به هم خورد
  • سجاد IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۴
    0 1
    مشکل کار در اینه که در یک رابطه دوستی فشار اقتصادی به پسر به اون صورت نمیاد ولی در ازدواج طرف بعد از سی سال سن کمرش میشکنه زیر این توقعات خانم وگرنه نیازی به ازدواج موقت و دوستی در کار نبود بهتر همونه که ازدواج دائم در سن پائین داشته باشن تا از اینجور مسائل دور باشن.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
    0 0
    هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد
  • سام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۶
    1 0
    بلوغ فكري ارجح تر از بلوغ جنسي است
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۳۱
    0 0
    والا از دست شما مردان چی بگم بیایید بستر ازدواج دائم را فراهم کنیم نه اینکه بستر فساد را بیشتر ترویج کنیم اینطوری فقط مردها سود میبرند و در حق دخترها خیلی اجحاف میشه این بی انصافی چرا مردها فقط به فکر خودشونن با این چیزی که شما گفتین دیگه واقعا از جایی که درش زندگی میکنم حالم بهم میخوره...
  • ارسلان IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
    0 0
    باید در مرد این مسئله دقت بیشتری کرد چراکه یک موضوع خیلی ظریف و حساسی از نظر دینی و مجمعی است به نظر من هیچ اشکالی از نظر دینی ندرد
  • ارسلان IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
    0 0
    باید در مرد این مسئله دقت بیشتری کرد چراکه یک موضوع خیلی ظریف و حساسی از نظر دینی و مجمعی است به نظر من هیچ اشکالی از نظر دینی ندرد حتی ما امروزه این گونه مباحثو توی فبلم های رئالبیشتر وچه بسا در فیلم های انیمیشن هم میبینیمومن به عنوان یه انیماتور این مورد را یعنی مثال این شهید بزرگوارو قبول ندارم چراکه باعث میشه جامعه به سمت دیگه سوق پیدا کنه.اگه اشتباه میکنم حتما بگید.ممنون
  • . IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
    0 1
    این کار واسه یه بچه دبیرستانی زوده هرچند راهشو درست انتخاب کنه چه بسا دبیرستانی باشه ممکنه لطمات روحی وارد کنه.اما اگه مطمئنی خودتو به خدا بسپار
  • ناشناس IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
    0 0
    مشکل از جامعه است...چون از ابتدا دختر و پسر را از هم دور می کنیم و تفاوت براشون قائل میشیم این دو تمایلاتشون برای کشف یک دیگر بالا میره و همین باعث دوستی های مخفیانه در دبیرستان میشه که با ازدواج حل شدنی نیست!
  • مسافر IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    1 0
    يا همه ي دين يا هيچي از دين .نبايد دين را از آنچه هست ديني تر جلوه داد/بايد اين مساعل رو از طريق رسانه درست فرهنگ سازي كرد.با آقاي مطهري موافقم
  • ... IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    0 0
    خواهشا تعصبی حرف نزنید
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    0 1
    جامعه و دولت ما جوونارو نادیده گرفته خودش میدونه که ما جوونا مشکل در ازدواج دایم داریم و باید به اصل دینمون رجوع کنیم اما بازم سنگ جلو پامون میزاره که نتونیم ذهن و فکرمون رو از جنس مخالف راحت کنیم. ای مملکت داران و ای قانون گذاران راهی پیدا کنید تا سرمایه های ملی از دست نرن . با سپاس
  • حسن IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    1 0
    اگر این ازدواج موقت این همه مزیت و ثواب دارد گه میگویند پس بهتر نیست آن را از گهواره شروع کنند تا مزیت ها و ثواب های بیشتری آدم به دست بیاورد .
  • sara IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 0
    bichare dokhtara!!!pesara ke keyfeshono mikonan faghat esme dast khordegi ro dokhtara mimone!!!dast shoma dard nakone dostiyo be in maskharebaziya tarjih midam
  • حسن IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    0 0
    موافقم به شرطی که فرهنگ سازی بشه وعده ای سواستفاده نکنند.بهترازاین هست که این همه روابط نامشروع رو در دبیرستانها ودانشگاهها شاهدباشیم