اگر ملاک آغاز ماه قمری را رویت‌پذیری هلال ماه نو در نظر بگیریم، نقشه‌های رویت‌پذیری هلال ماه نشان می‌دهد که فقط در جنوب آفریقا و آمریکای جنوبی امکان رویت هلال در غروب امشب وجود دارد.

ذوالفقار دانشی: هرچند ملاک کشورهای اسلامی در آغاز و پایان ماه‌های قمری با یکدیگر متفاوت است، اما بیشتر کشورها ماه قمری را براساس رویت هلال آغاز می‌کنند. بر این اساس، اگر در شامگاه روز 29 ماه قمری هلال ماه نو پس از غروب خورشید دیده شود، روز بعد اولین روز از ماه قمری جدید است و اگر هلال دیده نشود، روز بعد سی‌امین روز ماه قمری و روز پس از آن، اولین روز از ماه قمری جدید خواهد بود.

بررسی نقشه رویت‌پذیری هلال ماه بر اساس معیار یالوپ نشان می‌دهد هلال نخستین‌بار در نزدیکی قطب جنوب و با استفاده از تلسکوپ دیده خواهد شد. (برای مشاهده نقشه در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

در بخش اندکی از جنوب آفریقا و بخش اعظم از اقیانوس اطلس جنوبی و آمریکای جنوبی، هلال ماه نو با استفاده از ابزار اپتیکی و تحت شرایط رصدی مناسب دیده می‌شود و بنابراین در این مناطق، فردا سه‌شنبه هشتم شهریور 1390 هجری شمسی مقارن با 30 آگوست 2011 میلادی و اول شوال 1432 هجری قمری خواهد بود. بالتبع در دیگر نقاط جهان فردا آخرین روز از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

نقشه رویت‌پذیری هلال در شامگاه سه‌شنبه 8 شهریور 1390 نیز در ادامه به نمایش درآمده است. (برای مشاهده این نقشه در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

این نقشه نشان می‌دهد که هلال در اقیانوسیه و استرالیا، جنوب آسیا، خاورمیانه، تمام آفریقا و بخش اعظم آمریکای شمالی با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد. در آسیای دور، آسیای میانه و بخش وسیعی از اروپا این هلال با استفاده از ابزارهای اپتیکی امکان‌پذیر خواهد بود، هرچند که برای رصد در نواحی شمالی‌تر به ابزارهای رصدی قوی‌تر نیاز خواهد بود.

شایان ذکر است اگر معیار یالوپ را با توجه به رصدهای موفق اخیر تصحیح کنیم، خطوط رسم‌شده باید اندکی بالاتر و به سمت شرق حرکت کنند. بنابراین محدوده رویت‌پذیری از بخش اعظم کشور ایران (حتی شهر تهران) عبور خواهد کرد و انشاءا... روز چهارشنبه مقارن با اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ناشناس IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    4 0
    می خواشتم این را عنوان کنم که تا چهل سال پیش بحرین جز خاک ایران بود اگر چنانچه انها امشب را عید کردند این را چه جوری میشه هضم کرد که ما نباید عید کنیم
  • ناشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    حالا اگر عراق و کشورهای عربی امشب را عید فطر اعلام کردند اسم این را چه مشود گذاشت ?
  • سینا IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    ماه رمضان رو که یه روز دیر اعلام کردین.مباحث علمی تون بدرد خودتون میخ وره
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    دوستان جوری سئوال کرده اند کانه بحرین و عراق حتما درست می گویند و این ما هستیم که باید خود را با آنها وفق دهیم و حتما ما اشتباه می کنیم. چرا این قدر بدگمانی ؟؟ شما اگر خودتان اهلیت فتوا و تشخیص ماه را دارید به تشخیص خودتان عمل کنید ولی اگر ندارید چرا دائم می خواهید تشکیک و تردید ایجاد کنید؟؟
  • علی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    چون 28 روز بیشتر نشد حالا این رو دارید میگید
  • داریوش IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    واقعا اگر بحرین هم جز خاک ایران بود باز هم 4 شنبه عید بود؟
  • علی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    روز دوشنبه، مورخه‌ی ۱۰ مرداد ۱۳۹۰، این‌طرف عراق رمضان بود، اون‌طرف افغانستان رمضان، این‌وسط ایران ماه شعبان بود؟؟؟؟؟
  • سعيد IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    چرا سالهاي ديگه كار به علم و اين جور چيزا نداشتيد؟ چي شده يهو امسال از دو روز جلوتر ماه رو ديديد؟ تا كي ميخواهيد روزه هاي مردم رو خراب كنيد؟
  • بینام DE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    آقا جان شما چرا نمیفهمید ؟ ..... حالا فهمیدین یا بازم بگم ؟
  • سرور IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    من که فردا روزه نمیگیرم . چون با عربستان روزه رو شروع کردم با اونم عید میکنم.
  • بدون نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    فقط عربستان سه شنبه رو عيد اعلام كرد. در ضمن موضوع اصلي ديدن ماه با چشمه نه با وسايل ديگه. عراق هم با ايران رمضان رو شروع كرد البته در جواب اون دوستي كه گفته بود عراق دوشنبه رمضانشون شروع شده . و در آخر در زمان پيامبر هم ملاك عيد ديدن ماه با چشم بوده نه تلسكوپ و ...
  • ناصر IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    به کسانی که می گویند عراق و افغانستان ماه رمضان بود و ایران شعبان بود و یا بحراین و عربستان را پیش می کشند می گویم فتوای روزه کاملا روشن است اگر شما اهلیت تشخیص ماه را دارید به تشخیص خود عمل کنید ا
  • ناصر IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    اگر ملاکتان عراق و افغانستان و بحرین است و آنها برای شما حجت هستند شما به آنها عمل کن و به قول خودت روزه ات خراب نشود حکومت کسی را مجبور نکرده که سه شنبه را روزه بگیرد شما می توانی بخوری و عید بگیری توی منزلت اعلام استهلال در همه مذاهب اسلامی از شئوون حکومتی است کسی هم برای خوشایند شما دینش را به حراج نمی گذارد
  • بدون نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    دوستان مطمئن باشید ما دست کم در این ضمینه از عراق و عربستان و بحرین و افغانستان جلو هستیم اینو مطمئن باشید
  • بدون نام IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    ای کاش همین نقشه رو هم برای روز اول ماه مبارک میگذاشتین. اونوفت همه میدیدن که روزی که یوم الشک اعلام شد به دلیل امکان رویت ماه در جنوب ایران با چشم مسلح در حقیت روز اول ماه رمضان بوده است.
  • emir IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    اي كاش مسئولين رسانه‌ها اقداماتي رو انجام ميدادند و مردم رو با مسئله رويت هلال آشنا مي كردند كه متوجه اين موضوع باشن، بحث رويت هلال نيست كه باعث شده به قولي اينور افغانستان عيد باشه اونور عراق اين وسط ايران نباشه!اين ها اختلاف نظرهاي بين شيعه و سني هست كه اين موضوع رو پيامد داره اماحضرت حافظ بيان زيبايي از موضوع عيد دارند: جهان بر ابروی عید از هلال وسمه کشید هلال عید در ابروی یار باید دید
  • بدون نام IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    ماه ماهه دیگه در تمام دنیا به یک صورت است و قابل پیش بینی
  • پرویز ملکی ورنامخواستی IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    بايد شروع و پايان ماه را بر اساس علم قرار دهيم. رؤيت با چشم غير مسلح مربوط به زماني بوده كه اسباب و دانش ستاره شناسي وجود نداشته يا دقيق نبوده است.
  • حسن IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    من چندتاآدم عاقل و بالغ توي آمريكاي جنوبي دارم كه ماه رو رويت كردن بنابراين روزسه شنبه رو عيد اعلام ميكنم و توي اين روز روزه حرام نميگيرم
  • اميد IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    شروع ماه رمضان را كه يك روز دير اعلام كردند من با چشم خودم ماه را ديدم تازه در اصفهان مركز ايران چرا اين همه اكيب مجهز با تلسكوب نتونستند ماه رمضان را ببينند اين جاي سوال داره
  • بدون نام US ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    آخه این چه متطقیه که ماه 36- 37 ساعته را باید دنباش بگردیم تا ببینیمش؟!!خداوند دنیا رو بر اساس نظم آفریده. گردش ماه و خورشید اونقدر منظمه که بر اساسش تقویم تنظیم شده . انوقت ما با اینکه می دونیم ماه جدید تشکیل شده و هست میگیم نوچ ! بیاد حتما ایشون رو زیارت کنیم !!
  • بدون نام US ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    در ضمن خدمت دوستی که فرمودن زمان پیامبر ملاک حلول ماه رویت با چشم بوده و نه تلسکوپ عرض می کنم : دوست عزیز آخه مگه اون زمان تلسکوپ هم بوده؟؟! مگه امکان محاسبات دقیق نجومی بوده ؟ مگه راه مطمئن تری از دیدن با چشک بوده که پیامبر اون راه رو نفی کردن و به ملت گفتن با چشم ببینید؟! مطمئنم اگر در زمان ایشون این امکانات وجود داشت بعنوان انسانی مافوق انسانها و بسیار جلوتر از زمانه خویش هرگز مثل ما این همه ملاک منطقی و محاسباتی رو رد نمی کردند و ملاک رو روبت اعلام نمی فرمودند.
  • چي بگم والا IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    آقا كسي تا حالا سراغ داشته عربستان يا كشور هاي سني ديگر سر اول ماه و آخر ماه بحث داشته باشند؟ نه آقاجون كار از جاي ديگه مي لنگه وگرنه كه خدا كه همه چيز رو نظم گذاشته
  • بدون نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    مطمن باشید قضیه فقط و فقط .............من نمیدونم ما که زیاد با ماه قمری کاری نداریم خب این کارو بسپاریم به عربستان با اون بگیریم با اونم عید کنیم
  • بدون نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    با همين تصاوير هم ميشه درك كرد كه قطعا سه شنبه در ايران عيد و اول شوال هست اگر قرار بود ماه هاي قمر يان قدر متغير باشند كه هيچ گاه ملاك تاريخي به خود نميگرفتن طي ساليان سال و حتي امروزه و از همه مهمتر ملاك تاريخ در مبدا اسلام و هجرت پيامبر مكرم اسلام..... اينجوري كه نوشته شده و اگر و آيا و اما در شروع ماهاي قمري آورده يعين به هيچ عنوان ماههاي قمري نميتونن تقويم صحيحي باشن در صورتي كه اينطور نيست ابداو همانگونه كه گردش خورشيد داراي دقت بسيار بالايي هست گردش ماه هم داراي چنين خاصيتي ميباشه...
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش DE ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    سرویس دانش خبرآنلاین از ابتدای فعالیت خود در آذر 1387 مسایل نجومی آغاز و پایان ماه‌های قمری را با جدیت دنبال کرده است. با مراجعه به بخش مطالب مرتبط (کمی پایین‌تر از انتهای خبر) می‌توانید بخشی از مقالات کارشناسان خبرآنلاین را در آغاز ماه مبارک امسال و سال‌های گذشته مشاهده کنید.
  • رضا IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    به نظر من ماه را در آسمان نمی شود رنگ زد تا دیده نشود
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش DE ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    کاربران عزیز دقت داشته باشند تقویم هجری قمری براساس ملاک شرعی و نه معیارهای نجومی تنظیم می‌شود. از آنجاکه این ملاک در کشور ایران رویت هلال با چشم (چه بدون ابزار و چه با ابزار اپتیکی) است و معمولا خط رویت‌پذیری از بخشی از کشور عبور می‌کند، همیشه امکان پیش‌بینی قطعی وجود ندارد و بسته به نتیجه رصدهای انجام شده، ممکن است تقویم جابجا شود.
  • محمد IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    عکسها مال سال 2009 دقت کنبد
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش DE ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    1 0
    کاربران عزیز برای آگاهی بیشتر از دلایل اختلاف کشورهای اسلامی در آغاز ماه‌های قمری به اینجا مراجعه کنند http://khabaronline.ir/news-83592.aspx
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش DE ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    در پاسخ به کاربر با نام محمد، تاریخ تهیه این نقشه‌ها در سال 2009 بوده، همان‌طور که کپی‌رایت آن در گوشه پایین-چپ نقشه‌ها مشخص است. اما این نقشه‌ها وضعیت هلال ماه را برای 7 و 8 شهریور 1390 نشان می‌دهد. راهنمای نقشه و دیگر نوشته‌های انگلیسی نقشه برای راحتی استفاده کاربران به فارسی برگردانده شده است.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    وای وای چقدر عالم دینی پیدا میشه وسریع حکم شرعی میدن چقدر کاسه داغ تر از آش پیدا میشه
  • صبا IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام ضمن قبولی طاعات و عبادات امسال سئوالی که برای من پیش اومده این بود که یا این تفاوت در شروع ماه رمضان در ایران و عربستان و ترکیه و... بالاخره شب قدر کدوم شب بود؟ مگه میشه قرآن برای ما ایرانیان یه شب دیرتر نازل بشه....
  • رمضان IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    راستی اینکه رمضانه و مهمه اینجوری کلید میشه روش حالا ماههای دیگه هم بخواهند اینطوری حساس باشند برای شروع و پایانش که ...
  • بدون نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    در جواب بعضی از دوستان :رویت هلال ماه در کشورهای مختلف بواسطه اختلاف در طول و عرض جغرافیایی و با توجه به فقه شیعه(رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح ونه تنها با نرم افزارهای نجومی)و فتاوی مراجع، با هم متفاوت است و کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد.....
  • بدون نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 1
    ديانت ما عين سياست ماست سياست ما عين ديانت ماست
  • چي بگم والا IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    چرا تيكه اخر حرفهاي من نيست؟
  • بدون نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 1
    من یک سوال دارم. شب قدر ما با شب قدر اونا فرق داره؟
  • بدون نام US ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    تمام كشورهاي اسلامي سه شنبه را عيد اعلام كردند اما ايران تازه امروز دنبال ماه مي گرده نمي دانم چرا تنها كشور ايران ماه را پيدانمي كنه و مي خواهد چه چيزي را ٍثابت كند الله اعلم
  • ایرانی IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    چقدرنظرات گوناگون وجالبی رادوستان ارائه میدهند.تمام نظرات محترم است و روح حاکم برآن"هرکسی ازظن خودش یار من"میباشد.دوستان محترم:چندروش برای اثبات رویت ماه وجوددارد.بالاخره یکی ازآنهابایدمنطبق نظرتان باشد.خوب برابرآنچه قبول داریداقدام شود.چرا دیگربحث وجدل میشود.فردی که معتقدبه حاکم شرع است برابرنظرحاکم اقدام کندودیگری که به علوم نجوم ومحاسبات فنی آن اعتقادداردبرابراستنباط خود عمل کند.گمان کنم آنچه که مهم است نیت انسانها میباشد.عباداتتان قبول و عیدتان مبارک.
  • مهر IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    .... خداکنه تمام کردار ما برای رضای خدا باشه حتی همین پیام گذاشتنا!! هرکس به فتوای مرجعش عمل کنه این همه تشکیک چرا؟
  • حجت IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام خدمت تمام هموطنان بنده ادعایی ندارم ولی باید خدمت عزیزان بگویم که استدلال اینجانب اینست که خدایی که اسلام را بر پایه اتحاد بنا گرده(قبله مشترک،نماز جماعت و ...) امکان ندارد در کره خاکی سه مدل ماه رمضان داشته باشیم پس باید منطقی بود و گفت که یکی از این روزها درست و بقیه اشتباه است. به خود قرآن رجوع کنید اگر بخوانید متوجه می شوید که مخاطب خود شما هستید و خودتان باید دنبال نشانه ها باشیدو مطمئنا با عقلی که در سر شماست تمامی اعمالتان بررسی می شود و جواب اشتباهات را خود شما باید بدهید.
  • متقی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    اولا که اینجا جمهوری اسلامی ایرانه من که از فتوای ولی فقیه تبعیت می کنم و چون در زمینه رویت حلال سررشته ندارم نظر نمیدم. دوما حالا دیگه بحرین و عربستان و عراق شدند صاحب فتوا!!! سوما اگه شما میخواین سه شنبه روزه نگیرید خوب نگیر اصلا شما کل ماه رمضان رو برای خودت عید اعلام کن حالشو ببر. و من الله توفیق
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    بابا يك نقشه 2011 بزارين؟!!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    از دوستای عزیزمون یه سوال دارم ،به نظرتون وسعت یه کشور هر چقد باشه باید عید ،توش فقط یه روزه خاص باشه؟ اینا همش محاسباته نوجمیه که به مکان بستگی داره و درسته ودلیلی نداره که همه جای یه کشور همزمان هلال ماه نو رو بینن! اصلا رصد کردن هم کاره بی خودیه چون با محاسبات علمی حتی ثانیه ی دقیق وقوع یه اتفاق مشخص می شه چه برسه به ینکه تشخیص بدن فردا ماه نو شروع می شه یا نه! واقعا خنده داره که با این همه پیشرفت علم بازم منتظر باشیم که خودمون ماه رو رصد کنیم!
  • پرسپولیس IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    من یه سوال دارم چرا فقط ماه رمضان که میشه ماهو همزمان با عربستان و بقیه نمیبینن و بقیه ماههای قبلتر با اونا یکیه؟
  • پرسپولیس IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    یه سوال دیگه چرا ما ایرانیا تو هیچ چی این عربا رو قبول نداریم و ازشون خوشمون نیاد به ماه رمضون که میرسه همه سنگ عرب جماعتو به سینه میزنیم؟
  • مریم NL ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    مرسی آقای دانشی!موفق باشید وعیدتون مبارک
  • مرتضی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    به نظر بنده امروزه در قرن بیست و یکم با این تکنولوژی های جدید وقتی میشود تقویم هزاران سال بعد را نوشت و پیش بینی کرد چطور است که در ایران اول و آخر ماه رمضان را هر سال ... بالای این کوه و آن کوه باید جستجو کرد و دنبال ماه گشت؟ واقعاً متاسفیم.بعد اونوقت چطور میشه بعضی موقعها کشورهای سمت غرب ما شمال ما شرق ما و جنوب ما ماه را رویت کرده و ماره رمضان را اعلام می کنند اونوقت ما این وسط ماه را نمی تونیم ببینیم؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    من عید را به همه تبریک می گم
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    من نمي دانم، اگر در يك زماني با شتر سفر مي كردند، ما بايد در زمان حال .... قوانيني وضع كنيم كه مردم همچنان با شتر سفر كنند و آن ها را از سفر با وسايل نقليه محروم كنيم؟ آيا وقت آن نرسيده كه چشم ها را بشوييم؟
  • رضا IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    اقا یک ماه قبل از عربا ماه رمضان را شروع کنید بهتره تا مشکلی برای دیدن ماه نداشته باشیم
  • 123 IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    به سلامتی فردا عیده؟ بالاخره ماهو دیدن؟
  • علیرضا IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    من همیشه این برام سواله!؟ اول ماه رمضان رو یه روزی اعلام می کنند، درست یا غلط. چرا نمی آیند چند روز بعدش با توجه به اندازه ماه، مدت زمان باقی موندش تو آسمان و ... معلوم کنند که اون ماهه چند روزه هست و این که اول ماه درست اعلام شده بوده یا نه؟! شاید از این رهگذر یه تجربه ای دستشون بیاد. حداقل موسسه هایی که با نجوم سر و کار دارند این کار رو بکنند.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    لطفا ماه قمري را عوض كنيد . چرا در ديگر ماهاي عربي دنبال رويت ماه نيستيد
  • فرزانه DE ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    لینکِ اصلی‌ِ نقش‌ها اینجاست: http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/islam/islam_lunvis_main.htm#year در بخشِ راهنمای نقشه، بعد از تعریفِ رنگها ذکر شده است "قابل مشاهده در شبِ قبل"، ( visible on the previous evening). از طرفی‌ در زیر نقشه هم این عبارت ذکر شده است،astronomical new moon: ۲۹ August ۲۰۱۱. پس این نقش‌ها نقش‌های اول ماهِ شوّال در مناطق مختلف دنیاست نه نقشه‌های ۳۰ام ماه. امروز در مناطق رنگی‌، طبق این نقشه عید است. لطفا در ذکرِ خبر دقت فرمائید. عید فطر بر شما مبارک!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    ما از همین الان می دونیم مثلا 130 سال دیگه در فلان جا در چه ساعت، دقیقه و ثانیه ای کسوف یا خسوف می شه اما نمی دونیم 2 روز دیگه ماه دیده می شه یا نه!!! چنین چیزی با هیچ عقل و منطق و دین و شریعتی سازگار نیست. والسلام.
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    عیییییییییییییییییییییییییییییییید فطططططططططططططططططططططططططططططططر مبااااااااااااااااااااااااااارک
  • س ع ی د US ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    خیلی عجله داری انهایی که روزه نمی گیرند عجله ایشان بیشتر هست!!!
  • نقی NL ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    به قول دوستمون ما یا علم رو قبول داریم یا نداریم . اگه نداریم چرا سوار هواپیما و ماشین می شیم و بقیه پیشرفتهای علمی رو استفاده می کنید ولی اینجا که میشه همه می گن باید ماه رو حتما ببینیم. بابا اون کسی که تو اروپاست و یه روز آفتابی هم ندارن چطور ماه رو ببیند. به نظرم امروز عید است با توجه به این نقشه های ماهواره ای. چطور ماهواره هوا رو درست پیش بینی می کنه و قبول می کنیم ولی اینجا قبول نداریم. مترجم این مقاله هم باید بدونه که نتیجه گیری رو اشتباه کرده و 3 شنبه عید می شده.
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش DE ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    با تشکر از کاربر محترم با نام فرزانه، لطفا توجه داشته باشید عبارت the day after conjunction به معنی روز پس از مقابله است. مقابله حالتی است که ماه از خط واصل زمین و خورشید عبور می‌کند و ماه نوی نجومی متولد می‌شود. مقارنه ماه و خورشید در روز دوشنبه اتفاق افتاد و همانطور که نقشه نشان می‌دهد در غروب آن روز در جنوب آفریقا و آمریکای جنوبی هلال قابل مشاهده است. اغلب کشورهای جهان روز بعد یعنی سه‌شنبه (امروز) می‌توانند هلال را به هنگام غروب خورشید ببینند.
  • بدون نام BE ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    من در بلژیک هستم که در محدوده c و یا حداکثر D قرار گرفته ولی چرا عید اعلام نشده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    با عربستان باید روزه گرفت و عید هم همینطور
  • فرهاد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    اين آدرس رو خودتون برين ببينين، شروع ماه شوال رو 30آگوست اعلام كرده آقايون تاريخ عكسها رو فتوشاپ كردن http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/islam/islam_lunvis.htm
  • سجاد IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    اون دوستایی که می گن رویت ماه نیاز به فتوا داره اصلا هم این طور نیست وباید 4 نفر آدم عاقل و بالغ رویت کنند کافیه و نکته دوم روزه گرفتن در روز عید فطر حرامه و اگر امروز عید باشه خدا به داد همه مون برسه
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    در پاسخ به کاربر محترم با نام فرهاد، لطفا با دقت بیشتری متن انگلیسی نقشه‌های به زبان اصلی را مطالعه کنید. در هر سه نقشه مربوط به روزهای دوشنبه 7، سه‌شنبه 8 و چهارشنبه 9 شهریور اشاره‌اس به تقارن با اول شوال نشده است. آن‌چه شما به اشتباه متوجه شده‌اید، تیتر هر 3 عکس است که نوشته «نقشه رویت‌پذیری هلال شوال 1432 هجری قمری» و نه بیشتر.
  • AMIR IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    دوستان ماه رمضان یا 29 روزه است یا 30 روزه و محال است امروز سه شنبه که 28 روز از ماه رمضان است عید باشد و اگر شعبان 30 روزه باشد رمضان حتما 29 روزه است و چهارشنبه عید است
  • سوسن US ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    آقاي امير طبق اندازه ماه كه در روز هفتم و نيمه ماه معلوم تره و با چشم غيرمسلح و تلسكوپ هم ديده مي‌شه اول رمضان 1432 از اول اشتباه بوده و يك روز ديرتر اعلام شده حالا به نظر شما امروز عيد نيست.
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    در پاسخ به کاربر محترم با نام سوسن، وضعیت ماه در شب‌های بعد نمی‌تواند معیاری برای رویت‌پذیری یا رویت‌ناپذیری هلال در شب‌های قبل باشد. عوامل متعددی بر رویت‌پذیری هلال تاثیر دارند و گذشت زمان (سن ماه) اصلا معیار درستی برای قضاوت نیست.
  • م.ص IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    that was great
  • محمد IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    اقایونی که با عربستان عید فطر گرفتن برن کفاره بدن عربستان اعلام کرده که به جای ماه،زحل رو دیدن و عید فطر چهارشنبه بوده!!!!!
  • آزاده IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    0 0
    به نظر منم سه شنبه یا حتی دوشنبه عید بود ولی چیزی که واضح و مبرهن بود چهارشنبه عید نبود با اون ماه بزرگش واقعا باعث تأسفه
  • بدون نام AF ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    0 0
    بسیار خوب است