اقتراح: سی دی ظهور نزدیک است. 4 / گفت وگوی گروه اندیشه خبرآنلاین با حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم

طراحان خرافات به نام دین همیشه و همه جای تاریخ تلاش کرده اند با احادیث دروغ و جعلی افکار عمومی را بازی بدهند. مصادیق این بازی ها موج سازی ها از صدر اسلام تا کنون همواره تلاش داشته است تا از عوام زدگی و سطحی گرایی مردم بیشترین سوء استفاده را بکند. با آغاز این موج تازه ایجاد شده به نام سی دی" ظهور نزدیک است"، مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم از نخستین مراکزی بود که با صدور بیانیه ای پاسخ سازندگان و دروغ پردازان را داد. اگر چه پس ازآن عده ای در داخل و خارج حوزه با تهمت و افتراء به رئیس این مرکز تلاش کردند به هر ترتیب چهره او را مخدوش کنند.

کرباسیحجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت وگو با گروه اندیشه خبرآنلاین پاسخگوی فضاهای ایجاد شده بوده است.

*************

انگار عده ای از همان کسانی که مروج این خرافاتا ظهور نزدیک است هستند، شما را به مناظره دعوت کرده اند. البته بگذریم که این عده در سطح و شان مناظره نیستند. شما چه پاسخی به آنها دادید؟

من به آقایانی که ما را به مناظره دعوت کرده اند، می گویم ما ادعایی نکرده ایم، ما گفته ایم این ها که شما گفته اید پایه و اساس آن بر باد  است. شما خانه و بام و پی خانه را روی هوا ساخته اید و بعد به ما می گویید بیائید مناظره کنید، چه چیزی را می خواهید ثابت کنید، ما که از مناظره باک و هراسی نداریم. ما با کسی مناظره می کنیم که اصول موضوعه را بپذیرد، ما از مناظره باکی نداریم، اگر کسی اصول موضوعه در حوزه های علمیه را نپذیرد که نمی شود با او بحث و مناظره کرد.

نمی‌توان حرف بی دلیل زد، در غیر این صورت هر کس می تواند برای خود ادعایی بکند، ما بعد از انقلاب از همین تطبیقات راجع به شعیب بن صالح داشته ایم. چه لزومی دارد که این مطالب بی پایه و اساس بیان شود که مردم فکر کنند همه عقاید این گونه است، مردم امروز اهل مطالعه و تحقیق هستند و این گونه نیست که حرف بی پایه و اساسی را بپذیرند. ما امروز وظیفه داریم وقتی بدعت ها آشکار می شود در مقابل آن اقدام کنیم. از این رو احساس وظیفه کردیم در مقابل این جریان، آن چه طبق ضوابط علمی است را اعلام کنیم و اگر کسی هست که این ضوابط را قبول دارد، بیاید ما در خدمت او هستیم . ما کارمان حرکت در محیط علمی است. در محیطی علمی به اثبات ادعاهای خود می پردازیم.

اینها خیلی منطقی برای استدلال ندارند. آیا قبول دارید که پشت این حرف ها مقاصد سیاسی دنبال می شود؟

ما اطمینان داریم افرادی که چنین برنامه هایی را اجرا می کنند یک مقدار از دنیای علم امروز و حتی دنیای علم دیروز فاصله دارند. ما در پذیرش عقاید، اصولی داریم، آقایان بروند مطالعه کنند ببینند که آیا در عقاید می شود انسان بر اساس حدس و گمان برخورد کند و حرفی بزند تا مطالبی این گونه در اذهان مردم مطرح شود؟ روایاتی که ضعیف است و در آن جعالین و وضاعین هستند و مورد آن معلوم نیست نباید به خورد مردم داد، خطبه البیانی که آقایان به آن استناد می کنند، اصلا معتبر نیست و ریشه ندارد.

این بحث بیشتر مخدوش کردن افکار عمومی و صدمه زدن به اصل مفاهیم اسلامی برای مقاصد سیاسی است. فکر می کنید با بحث آکادمیک صرف کافی باشد؟

خب این وظیفه ما به عنوان یکی مرکز تخصصی است. ما کار سیاسی نمی کنیم. کار تبلیغاتی صرف هم نمی کنیم. ما کار علمی می کنیم. هر کس باید وظیفه خودش را عمل کند. دستگاه های تبلیغی و نهاد ها و آدم های سیاسی هم پاسخ خودشان را بدهند.

این تطبیق ها در جهان اسلام سابقه دار است. کسانی بوده اند که حتی زمان ظهور و فردی را به عنوان امام معرفی کرده اند. پیش از این با این مصادیق چگونه برخورد می شده است؟

بله .این کار تازگی نداشت. ما در طول تاریخ با تطبیقات نابجا مواجه بودیم . یک مصداق می بینند و مساله ای را در حدیثی مشاهده می کنند و می گویند این همان است. این مساله اختصاصی به اینجا ندارد و از هزاران سال قبل وجود داشته است و باید ریشه بسیاری از فرقه های خرافی را درهمین تطبیق های نابجا دانست.

کیسانیه محمد حنفیه را به مهدی موعود انتساب می دادند. در زمان بنی العباس، مهدی عباسی را با تطبیق نابجا به عنوان مهدی موعود معرفی می کردند. در حکومت موحدین که در شمال آفریقا و اسپانیای امروز تشکیل شد بنیانگذار آن ادعا می کند من همان مهدی هستم. اینها همه ناشی از تطبیق های نابجا است.

متاسفانه افرادی که خوش‌بینانه ترین حالت آن این است که احساسی هستند، بر اساس احساسات حرف‌هایی را مطرح می کنند که بر اساس ظن و گمان است. البته احساسات مقدس و چیز بسیار خوبی است، اما در مسائل اعتقادی و اموری با این درجه از اهمیت نمی توان بر اساس حدس و گمان حرکت کرد و آیات و روایات بسیاری از جمله «ان الظن لایغنی من الحق شیئا» این مدعا را تایید می کند.

اما حاج آقا امروز دیگر عصر عقلانیت است. عصر احساسات نیست. این احساس گرایی ها به ریشه های دین صدمه زده است. این طور نیست؟ اخیرا هم برخی در حوزه و خارج از حوزه علیه شما موضع تندی گرفته اند؟

بله. درست می گویید. در مسائل اعتقادی با ظن و گمان نمی شود برخورد کرد. اما از عوام هم نمی شود خیلی توقع عقلانی برخورد کردن را داشت. اما از طرفی آیات و روایات به ما می فهماند که نباید حرف جاهلانه بزنیم و سخنی که مقدمات آن غیر علمی است رابیان کنیم.

ما هم حاضر به مناظره هستیم منتهی با منطق علمی و مستدل که در حوزه ها در بررسی اخبار پذیرفته شده است، نه اینکه یک کسی برای خود مبنایی انتخاب کند و بگوید به عنوان مثال هر چیز در این کتاب است را من قبول دارم.

امیدواریم فضای تهمت و افترا برچیده شود، ما به اندازه فهم خود در این راستا تلاش کرده ایم . توصیه می کنم آقایان فضای اتهام را کنار بگذارند و به فضای علمی بازگردند و سخن علمی به زبان بیاورند. ما حق نداریم ظنیات و مسائل بی اعتبار را به خورد مردم بدهیم، اینها در نزد خدا پاسخگویی دارد. این همه احادیث صحیح ومبانی متقن وجود دارد، اینها را رها کرده اید و به سراغ یک سری ظنیات رفته اید، اینها درست نیست.

ما با هر کس که اصول علمی را بپذیرد، حاضر به مناظره و خواهان این مطلب هم هستیم. هیچ ابا و خوفی هم از مناظره کردن نداریم. به آقایان توصیه می کنیم از افترا بپرهیزند، ما نقد علمی وارد کرده ایم، آقایان هو و جنجال راه انداخته اند و سیل تهمت و افترا زده اند؛ این منطق علمی نیست.

/62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی PL ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    1 0
    سلام این اقایونی که از مراکز مهدویت اینها رو نقد میکنن چرا تا الان صداشون در نمیومد؟تا الا جنتا کار مهدویت به این روش تولید کردن که در دسترس عموم باشه؟همش همایش های تخصصی که فقط کارکردشون واسه خودشونه نه امثال بنده! موفق باشید
  • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    خداکنه اینبار در برنامه بسوی ظهور یه 2 ساعت مناظره اینا باشه.وای که چقدر جالبه.
  • مهدي س IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    همين جناب آقاي حجت الاسلام مجتبی کلباسی، در مطلب بالا فرمودند : "اما از عوام هم نمی شود خیلی توقع عقلانی برخورد کردن را داشت " اين يعني توهين به شعور عوام! (بخوانيد مردم). واقعا شما در مدت 32 سال چه كرده ايد كه حالا به اين مستند با غرض ورزي ايراد ميگيريد ؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    من که آرزوم اینه که امام زمان بیایند تااین برگ برنده از دست بعضی ها خارج شود و قال قضیه کنده شود. در این صورت دیگه واقعا مردم می توانند برای خود بیاندیشند و فکر کنند و تصمیم بگیرند.
  • علی آقا IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    آخرش چی دینمون باید به دست یه مشت دروغگو و هوچی باشه که معجون کوروش و امام زمان رو تو مکتب ایران جمع کردن،یا دست علماء. اونا با بیت المال خرافات ترویج می کنن. آیا این فتنه حقیقی و حقیقت فتنه نیست که پول و منصب و امضاء و قدرت وسیله هجو اعتقادات و ضربه به ارکان و پایه ها نظام شده همه معضلات و ناکارآمدی رو به روحانیت و دین و رهبری نسبت می ده و به دروغ و نیشخند فریاد وا فتنه ها هم سر می ده.
  • عزیزی از قم IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    از خبرآنلاین به خاطر مبارزه با خرافات متشکرم
  • یک طلبه IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    آقا این پدیده های ضد دینی به خاطر کم کاری حوزوی هاست. حالا صدای خود حوزه درآمده است. خودتان کردید که به اینجا رسیدیم. چهار تا بچه بی سواد با کمال بی عقلی و کمترین درک و شعور دینی یک مملکت اسلامی را بازی داده اند. وای بر ما
  • وارسته IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    حيف که حضرات دير متوجه مي شوند و به هشدارهاي به موقع آقاي هاشمي توجه نمي کنند.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    آغا همین عوامی که شما می گویید قبل از شما متوجه کنه موضوع شد و هشدار داد منتها متاسفانه آقابان آن قدر سرخوش پیروزی بر رقیب و دلخوش برد و باخت ها بودند که گوش نکردند به شر گرفتند تا جایی که خبر به خودشان هم رسید و اینی شد که شده است حالا چه کسی می خواهد جواب ذهن های پاک اما در عین حال آلوده ی جوان های ما را بدهد که حتی حرف حق از جانب حوزه را هم نمی شنود و به حساب بازی سیاسی می گیرد.
  • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    خدایا انسانها راازخرافات نجات بده وبه راه خودت هدایت بفرما. آفتاب آید دلیل آفتاب
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    مستند فوق العاده ای هست و خیلی از حقایق رو روشن کرده
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    خبر انلاین لطفا نظردهی سایتت را ارتقا بده..
  • بدون نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    بابا بس کنید برید خدا را شکر کنید که در آرامش زندگی میکنیم خداوند این نعمت بزرگش را هیچوقت از ما نگیرد انشاالله.
  • بدون نام CA ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    چطور است که فقط هر چه به مذاق شما خوش نمی آید خرافات ولی خرافاتی که شما به خورد مردم می دهید خرافات نیست ؟ مرز این خرافه کجاست و چه کسی آنرا تعیین می کند ؟ البته از شما بعید نیست که بگوئید تعیین کننده این مرز هستید !
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
    0 0
    اصلا هم خرافات این حرفاتون توهین به مردمه